Doporučená struktura studijní přípravy na výuku Jméno studenta/studentů: Téma vyučovací hodiny: Jméno cvičného učitele: Ročník: Předmět: Délka vyučovací jednotky: Výukové cíle: Rozlišujeme výukové cíle v doméně kognitivní, psychomotorické či afektivní; není ale nutné v každé hodině směřovat do všech tří dimenzí. Při formulaci cílů je vhodné využít tzv. aktivní slovesa. Pro formulaci cílů v kognitivní doméně je vhodné využít tzv. Bloomovu taxonomii. Pojmy: Pojmová analýza má vést k ujasnění toho, které pojmy jsou v dané hodině pro žáky klíčové (nové či podstatné), a které jsou doplňující či prohlubující. I v psychomotoricky zaměřených hodinách se s pojmy pracuje (názvosloví). Pomůcky: Podrobný scénář výuky … popisuje promyšlený postup výuky. Jaké úlohy (aktivity, činnosti, úkoly) budou žáci řešit? V jakém pořadí? Jak na sebe budou úlohy navazovat? (Smyslem scénáře je nahlédnout, jak se ve výuce účelně střídají vhodné organizační formy či metody práce, a také jak spolu souvisejí úlohy s různou mírou kognitivní náročnosti.) Doporučuje se promyslet a uvést odhad délky jednotlivých úloh. 1. Úvod Je vhodné promyslet způsob navození tématu (příp. seznámení s cíli), kontroly připravených pomůcek apod. 2. Hlavní část … může a nemusí obsahovat následující body: - Opakování učiva - Motivace - Vyvození nového učiva - Upevňování a procvičování nového učiva - Aplikační úkoly - Zadání domácího úkolu 3. Závěrečná část Je třeba dbát na to, aby měla hodina náležitý závěr se shrnutím učiva a zhodnocením práce žáků. Jakým způsobem dojde k ověření dosažení stanovených cílů? Po sestavení scénáře výuky je žádoucí promyslet následující body a poté případně scénář upravit: Žáci se specifickými potřebami Součástí přípravy by měly být i rozšiřující úkoly pro rychlé či nadané žáky, popř. individuální úkoly pro žáky se specifickými potřebami. Klíčové kompetence Rozvíjí se v hodině některá z klíčových kompetencí? Která a jak? (Existují výjimky, ale většina hodin k rozvíjení některé z KK přirozeně směřuje; potenciál k rozvoji KK je žádoucí si promyslet.) V delším časovém období je žádoucí neopomínat žádnou KK. Mezipředmětové vztahy Umožňuje hodina pracovat s učivem v integraci s obsahem jiných školních předmětů? Odpověď „ne“ je akceptovatelná, ale mějme na paměti, že funkční obsahová integrace pomáhá žákům rozumět světu v jeho komplexitě. (Sebe)reflexe V této části vyplňované až po hodině má být koncepce i realizace hodiny reflektována. Je vhodné znovu promyslet to, zda a jak bylo dosaženo stanovených cílů, popř. jak by bylo možné přípravu inovovat „pro příště“.