Čtení a literární výchova v primární škole: tipy do výuky Mgr. Pavla Klusáčkova, Ph.D. POŽADAVKY NA UČITELE ČTENÍ/LITERÁRNÍ VÝCHOVY Převzato z Hník (2015, s. 129) Učitel literatury a čtení V tradičním naukovém pojetí V uměleckovýchovném expresivním pojetí Učitel jako literární historik Učitel jako tvůrce Učitel jako "pamětník" Učitel jako umělec Učitel jako vykladač literatury Učitel jako koordinátor četby/tvorby/ tvořivé hry a jejich reflexe Učitel jako znalec Učitel jako čtenář-znalec Učitel jako zprostředkovatel znalostí o díle Učitel také jako zprostředkovatel imaginace Učitel jako zprostředkovatel poznání na základě vlastní zkušenosti VÝUKA UČITELE ČTENÍ/LITERÁRNÍ VÝCHOVY Výuka učitele literární výchovy a čtení by v ideálních podmínkách moderního vzdělávání literaturou měla kombinovat naukové pojetí literární výchovy, tak i uměleckovýchovné (expresivní) pojetí. V literární výchově primární školy by měl učitel klást zřetel na uměleckovýchovné pojetí předmětu a rozvíjet čtenářství žáků ve třídě. Čtenářství = vztah k četbě, plánovité a cílené rozvíjení četby zejména za pomoci školy, knihoven a jiných vzdělávacích institucí. JAK OZVLASTNIT HODINY ČTENÍ/LITERÁRNÍ VÝCHOVY ©Tvorba čtenářské dílny ©Učitelovo předčítání knih V X | o zakum (3) Společné hlasité čtení knih (4) Poslech audioknih JAK POSTUPOVAT PŘI PRÍPRAVE ČTENÁŘSKÉ DÍLNY a) Časová dotace b) Ročník c) Motivace d) Cíle e) Metody (diskuze, cluster, didaktická interpretace textu...) f) Pomůcky g) Stručný koncept čtenářské dílny (úvod hlavní část - shrnutí/závěr) UKÁZKA ČTENÁŘSKÉ DÍLNY • Název: Obrázková kniha aneb cestujeme s M. Šaškem • Ročník: 4. • Délka trvání: 45 min • Motivace: (a) v návaznosti na čtenářskou dílnu věnovanou komiksu se dostáváme obrázkové knize, která je dětskému čtenáři atraktivní; (b) tématika cestování žáky navnadí pro práci. • Cíle: (a) rozvoj čtenářství žáka; (b) podpora imaginace; (c) rozvoj čtenářské gramotnosti a literární gramotnosti; (d) vnímání esteticko-výchovného potenciálu umělecké knihy; (e) rozšiřování žánrové mapy dětskému recipientovi. • Metody: (a) diskuze; (b) analýza textu; (c) rozhovor; (d) čtení s porozuměním. Miroslav Šašek - portrétní fotografie ČD: Úvod • Učitelka v krátkosti představí žákům osobu a životní příběh spisovatele a výtvarníka Miroslava Šaška. Vysvětlí, proč v jeho světově slavných dílech, která představují známá místa naší planety, není rodná Praha, proč je v České republice téměř neznámý, a naopak ve světě tak opěvovaný, proč jeho knihy postupně začíná české nakladatelství vydávat až nyní, i když jsou v cizích jazycích dostupná již několik desítek let. Na ukázku může představit také cizojazyčný výtisk. Učitelka také ukáže dílo výtvarnice M. Kukovičové, která v návaznosti na něj vypracovala knihu To je Praha a dá ji do souvislostí s jiným tituly, které žáci od výtvarnice znají již z nižších ročníků (Kouzelná baterka, Lililinda superhvězda apod.). Časová dotace 10 min. ^ Ilustrace M. Kukovičové se také objevují v knize Kouzelná baterko. ČD: Čtení • Žáci rozdělení do pěti skupin pracují s různými díly "cestovatelské série" M. Šaška a M. Kukovičové a O. Černé {To je Londýn. To je Řím. To je New York. To je Austrálie. To je Praha.) Všímají si důležitosti obrazového doprovodu, textu k nim určeného, grafického zpracování, vypravěče (pokud se objevuje) a kompozice. Některé skupiny jsou schopny knihu dočíst do konce, není to však důležité. Podstatnější je vnímání dokonalého spojení ilustrace a tištěného slova. Časová dotace 20 min. tak co trebj v číiovnĚ Lyúni?f MlcVar vám donese mléko až ke dver 3S s Kdy z v Londýně nastane tas na čaj, je to poznat L v funtííh. Můžete tu sídět na tráví — dívat se ns sochu Petra Pana v Kertiingionskíth zahradách — 59 Tohle je jeden í přibližně Šestí tisíc londýnských autobusů. CD: Diskuze. Závěr. Jednotlivé skupiny krátce prezentují své knihy na koberci. Vyzdvihují především, jak na ně kniha působila, jak se jim líbily obrázky, zda text koresponduje s ilustracemi, v čem se liší oproti komiksu atd. Učitelka také dá do kontrastu dílo M. Kukovičové a O. Černé s Šaškovými knihami, kde si žáci všímají hl. postavy, která je dějem provází. (10 min.) V pěti minutách učitelka shrne práci s obrázkovou knihou. Zjišťuje, zda byla pro žáky práce příjemná, zda se jim líbila a proč. Nabídne zapůjčení knih žákům domů či do volných chvil během vyučování. NÁMĚTY NA VAŠI VLASTNÍ ČTENÁŘSKOU DÍLNU. ČÍM ZAČÍT? Pro který ročník? Jaká bude časová dotace? Volba knihy, audioknihyjiného materiálu ? Které metody použijete? Samostatná nebo skupinová práce žáků? Možné návaznosti další dílny? TIPY NA PREDCITANI DETSKÝCH KNIH ZÄKUM (PO ROČNICÍCH) • 1. ročník Kouzelná baterka ^3ŕiffíl i ti111f11mVii M A R T I N A •1 H [ J U b H U '.f A * L L L L L 1 1 i Černá & Michaela Kukovičová 2. ročník AnPěl strážný „Andělíčku, můj stTáiníčku, nechtěl bys mi vysvětlit, proč jsem dneska dosial šutrem a od táty jsem byt bit? Chtěl jsem z praku střelit straku, když nad domem letěla, kámen zmizel v čemém mraku, pak mč trefil do čela! Táta vJechno dobře viděl, co bylo dál - to uř víi.,. Andělíčku, můj strážníčku, jak toh že mě rtec hraníš?!" I V „Žádná bytost nemá nervy, aby na tě dohlídla! :ak jsi střílel z toho praku, trefil jsi m£ do křídla^ Střílet z praku u baráku, to se vážní nedělá, hlídej se sam, darebáku, když sis zranil anděla!" 66 67 * Ukázka z knihy M. Kratochvíla: Pes nám spadlo. 3. ročník JPESE0 Doktor ŕroktor a prdicí prášek • 5. ročník J0537 KDE HLEDAT INSPIRACI O KNIHÁCH PRO DĚTI A MLÁDEŽ? Projekt Celé Česko čte dětem Projekt Čtení pomáhá Youtube kanál, FB a Instagram Lucie Zelinkové Recenze knih na serveru iLiteratura.cz ZDROJE A LITERATURA • Hník, O. (2015). Didaktika literatury: od polemických diskurzů po formování samostatného oboru. In I. Stuchlíková & T. Janík, et alOborové didaktiky: vývoj - stav - perspektívy (s. 41-66). Brno: Masarykova univerzita. • www.celeceskoctedetem.cz • www.ctenipomaha.cz • www.iliteratura.cz