doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. PdF MU •Vychází z mluvené řeči dětí •Hláska je vyvozována ze známých slov •S vyvozenou hláskou je spojeno písmeno •Z písmen jsou skládány slabiky, pak slova •Současně se čtením se učí psaní •Průběžně se uplatňuje analýza i syntéza • • •1. Předslabikářové období •- jazyková příprava žáků na čtení •- přípravné cviky na psaní •2. Slabikářové období •- slabičně analytický způsob čtení •- vlastní nácvik písma •3. Poslabikářové období •- plynulé čtení slov •- zdokonalování rukopisu • •Etapa jazykové přípravy na výuku čtení •Rozvoj •kultury mluvené řeči •slovní zásoby •artikulace •myšlení •paměti •pozornosti •dechové techniky •zrakového vnímání •sluchového vnímání •fonematického sluchu • •Etapa přípravy na výuku psaní •Rozvoj •pracovních návyků •psacího úchopu •jemné motoriky •grafomotoriky •soustředění •orientace v ploše •pravolevé orientace •švihového pohybu ruky • •Úvod do čtení slabik • •Rytmická říkadla, vyprávění, popis obrazu, známá slova •Izolace slyšené hlásky a zase spojení •Opora sluchová, zraková a kinestetická (obtíže z rozdílu mezi akustickou a optickou podobou) •Pomůcky (kostky, domeček, karty…) •Čtení slabik a slov s probranými písmeny či slabikami •Slabiky jako části slov (metoda normálních slabik) • •Uvolňovací cviky • •Kresba, dokreslování •Prognostický test (pilka) •Pohyb ruky v rameni •Pohyb ruky v předloktí •Pohyb ruky v zápěstí •Pohyb ruky ve špetce •Druhý prognostický test •Zobratňovací cviky •Tvarové prvky písmen a číslic (psaní do liniatury) • •Etapa slabičně analytického způsobu čtení •Otevřené slabiky •Zavřené slabiky •Otevřené trojpísmenné slabiky •Slova se dvěma souhláskami uprostřed •Slabikotvorné souhlásky •Specifické slabiky s „ě“ • •Vnímání slabiky vcelku •Zásobníky slov •Předčítá učitel, dobří žáci, průměrní, podprůměrní •Etapa vlastního nácviku písma • •Prvky písma a písmo v liniatuře •Psací tvary z tiskacích (sklon, spojovací tahy) •Popis tahu, velký vzor •Důraz na kvalitativní znaky (pomocné linky) • •Přechod ke psaní perem •Podpora analýzy a sebehodnocení •Posloupnost nácviku (čtyři formy, individuální docvičování) • •Důraz na znaky čtenářského výkonu • •Správnost •Porozumění •Způsob •Rychlost • •Hlasité čtení •Čtenářská příprava (slova) • •Důraz na znaky písařského výkonu • •Tvar •Velikost •Úměrnost a stejnoměrnost •Vazebnost a jednotažnost •Sklon •Hustota a rytmizace •Celková úprava písemností •Rychlost •Etapa plynulého čtení slov • •Technika, porozumění, motivace •Postoje, dovednosti, rychlost (celkový projev) •Docvičování, náprava •Individualizace, diferenciace (tiché čtení) •Společná četba (citové a rozumové podněty) •Čtenářské besedy •Čtenářské listy • •Etapa zdokonalování písma • •Upevnění znalostí i návyků •Automatizace dovedností (zlepšování kvality i kvantity) •Delší texty (opis, přepis) •Zmenšování písma (6-5) •Tvarové skupiny •Individualizace rukopisu (hodnocení a sebehodnocení) •Výchova čtenáře – literární výchova •Četba a poslech různých literárních forem (vyprávění, přednes, recitace, dramatizace, ilustrace…), mezipředmětové vztahy (výchovy), besedy, představení, návštěva knihovny, tvůrčí psaní (volné, žánrové). • •Všestranná práce s textem – funkční čtenářská gramotnost •Využití různých typů textů (umělecká i věcná literatura), uplatnění široké škály textových operací (interakce čtenáře s textem), využití úkolů různé kognitivní náročnosti (Bloomova taxonomie). • • • •Jedna věta •- otevřené slabiky • •Dvě až tři věty •- zavřené slabiky na konci slov • •Všechna písmena •- vyjma ď,ť,ň • •Diktát známých písmen • •Diktát známých písmen, opis dvouslabičných slov • •Diktát všech písmen, autodiktát slov, opis věty •Čtení • •Nepodmíněné spoje f-g-a •Tichý sklad •Mechanický sklad •Mechanické čtení •Artikulace •Frázování, dýchání • • •Psaní • •Nesprávné návyky •Chybné držení tužky •Třaslavý pohyb •Nezvládnutá fonetická analýza •Neznalost tahu •Neznalost vztahu •