HýHra-náHra, séceno >KHBěwi! HýHra-MáHra, néceHKy noěM! ripunéB: HýflO-ÓCTpOB, MýflO-ÓCTpOB HÍMTb Ha HěM /íerKÓ m npócTO, >KkÍTb Ha HěM /íerKÓ n npócTO HýHra-HáHra. Háiue cnácTbe nocTOÁHHo! Híyň kokócm! Eiub 6aHáHbi! Htyň KÓKOCbi! Eiub 6aHáHbi! HýHra-náHra. HýHra-náHra Méda /íýnuje Hei! HýHra-4áHra Mbi He 3HáeM 6efl! HýHra-náHra Kto 3flecb npówM/i nac, HýHra-4áHra He noKMHeT Hac. flpunéB 6.5.3 Intonační konstrukce 5 „Intonace obdivu/zklamání" / \ Od všech ostatních intonačních konstrukcí se IK-5 odlišuje svou strukturou: po části před intonačním centrem následuje první centrum, po němž dochází k pozvolnému poklesu úrovně tónu až do druhého centra, kde se tón sníží a IK pokračuje až do konce větného taktu částí po intonačním centru. Obě intonační centra mohou být na jednom slově, ale mohou se také nacházet na různých slovech příslušného větného segmentu. Význam (a použití) této intonační konstrukce také závisí na intenzitě zvýšení tónu a tém-bru hlasu. V závislosti na těchto faktorech pak může IK-5 vyjadřovat v synonymických konstrukcích buď nadšení, anebo zklamání, rozhořčení. IK-5 se nejčastěji používá: A. při vyjádření vysoké míry určitého příznaku, děje či stavu ve větách se zájmenným slovem i bez něj: fí tIk cocKy^n/icn! 3aiv\eHaTe/ibHafl paôoTa! KaKMe něpbiiuKM! KaKoň hocok! M, BépHO, aHre/ibCKMň 6biTb fló/inteH to/iocok! Be/ikino/iěnHo! ÓTBpaTme/ibHo! 3aMeMaTe/ibHo! B. při vyjádření vůle, pokud chce mluvčí zdůraznit význam svých slov (svého přání, příkazu): XoTb 6bi Tbi c hmm noroBopki/ia! Ec/w 6bi tm 3hI/i! C. při vyjádření nespokojenosti, rozhořčení, netrpělivosti, rozmrzelosti ve větách s tázacími slovy: Korfla oótáBAT nocafluy?! íloneMy tm ono3Aa/i?! 1. Poslechněte si výše uvedené příklady použití IK-5. Poté sami věty čtěte. ^-^ 00:36 2. Poslouchejte a opakujte. Všímejte si dvou intonačních center a také rozdílů v in- ^-y. tenzitě změny tónu a témbru hlasu a s tím související změnou významu. ^Cy 00:49 Kaxoň ceróflHfi npenpácHbiň AeHb! - Kaxoií ceróflHH fleHb! Ka«oň ceróflHfi ywácHbiň fleHb! - Kanón ceróflHH fleHb! Karae y Heě KpacÚBoe n/iaTbe! - Kanoe y Hee n/iaTbe! 92 0031 Kanoe y Heě 6e3o6pá3Hoe n/iaTbe! - KaKoe y Heě n/iaTbe! KaKoň (j)M/ibM! (3aMeHáTe/ibHbiň) - Kanón 4>M/ibiv\! (oTBpaTMTe/ibHbiň) fl cKÓpo ycHy. KaKoíí K?! Hra Tbi Hafle/ia/i?! KaKTbi ce6á BeAäiub?! Hto oh ce6é no3BO/iaeT?! O něM Tbi flywtaeLUb?! 4. Poslouchejte a opakujte. Všímejte si rozdílů ve významu výpovědí s IK-5 a IK-2. 1. KaKoň flOK/iáfl! - KaKoíí flOK/iáfl? - KaKÓíí aok/isia! 2. KaKoe npeKpácHoe BbicTyn/ieHkie! - Kanoe npenpácHoe Bbiciyn/iéHne? - KaKÓe npeKpácHoe BbicTyn/ieHMe! 3. KaKaa TpýflHaa rpawMaTkwa! - KaKaa TpýflHaa rpaMMáTMKa? - KaKáa TpýflHaa rpaMMaTUKa! 5. Poslouchejte a doplňte odpovídající interpunkční znaménka. KaKoň cBeTM/ibHMK pá3yw\a yrac! // KaKoe cepflt^e Qmbcn nepecrá/10! // (H. A. HeKpacoB) 3kÍMHee ýTpO. OTpbIBOK Mopo3 n co^Hue; / fleHb HyflecHbiň! // Emě Tbi ApeM/iewb, Apyr npe/iécTHbiíí — / ľlopa, upacáBnija, / npocHucb: / OTKpÓíí COMKHýTbl HérOÍÍ B3Ópbl / HaBCTpény ceBepHoň ABpópw, / 3Be3AÓio ceBepa HBÚCb! // (A. C. riyiuKMH) o0:21 KaKÓň 4>M/lbM KaKÓň noApó6Hbiň aok/iša_ KaKne npeA/io>KéHMfl_ Kanáfl penb__ KaKÓíí HHTepéCHblň OTpbIBOK KaKÓe BbiCTyn/iéHne_ 6. Ctěte verše. náMflTH fl06p0/l!Ó60Ba. OTpbÍBOK Ho c/wlukom paHO TBoň yAápn/i Mac. // H Béiu,ee nepo / H3 pyK ynä/10. // 94 95