Martina Alexová Téma: Ježek Motivace: Dětem donesu různé obrázky ježka. Budeme si povídat o obrázcích i o skutečných ježcích. Sedíme s dětmi v kroužku. Na začátek dětem položím pár otázek: 1. Víte, jak ježek vypadá? 2. Viděl někdo z vás opravdového ježka? (Popřípadě kde?) 3. Víte, čím má ježek pokrytá záda? Nejdříve si s dětmi budeme povídat o dnešním tématu, tedy o ježkovi. Pošlu dětem obrázek opravdového ježka, aby si i děti, které se s tímto savcem ještě nesetkaly, dokázaly představit, jak ježek vypadá, nebo aby si vzpomněly, zda už ho někde viděly. 1. část: Popis obrázků Dětem ukážu čtyři obrázky ježků. Každé dítě si vybere, který obrázek se mu líbí nejvíce, sedne si k němu a tím utvoří skupinku. Skupinky si pak popíší obrázky navzájem. Např. Jak ježek vypadá, co nese na zádech nebo kam jde. Po skončení této aktivity, dětem za odměnu přečtu básničku o ježkovi, kterou se posléze společně naučíme. 2. část: Básnička Ježek ten je ježatý od hlavy až po paty. Mračí se a žaluje na každého, kdo tu je. Ježku, ježku, co ti vadí? Že mě nikdo nepohladí. S dětmi se básničku budeme učit po verších. Dětem vždy přečtu jeden verš a ony ho zopakují. (Po celou dobu dbám na správnou artikulaci a kontroluji výslovnost dětí.) Nakonec přidáme malou dramatizaci na poslední slovo v básničce, která bude navazovat na otázku: Proč se ježek v naší básničce mračí? Na slovo nepohladí, pohladí děti kamaráda, který sedí v kruhu vedle nich. Reflexe dětí a jejich hodnocení: Dětem se aktivity líbily. Všechny děti se aktivně zapojily, komunikovaly a vzájemně se respektovaly. Až na pár výjimek nebyl problém s pochopením, co mají dělat. Vždy odpovídaly přímo na danou otázku a vzájemně si poslouchaly. Nikdo neodbíhal od tématu, všichni byli zaujatí. Děti chtěly aktivitu delší a v budoucnu zopakovat. Sebereflexe: V této třídě jsem měla výstup poprvé, proto jsem sama s napětím očekávala, jak dopadnou mnou zvolené aktivity. Pracovalo se mi velmi dobře, celou dobu panovala příznivá atmosféra. Děti perfektně reagovaly a komunikovaly, jak se mnou, tak mezi sebou. Z mé strany jsem nezpozorovala žádnou větší chybu. Aktivity byly vhodně zvolené, děti neměly problém je zvládnout. Podařilo se mi splnit mé očekávání. Děti získaly nové informace o ježkovi, rozvíjely slovní zásobu a naučily se básničku. Básnička dostupná na: http://www.predskolaci.cz/jezek-5/2515