Základy etopedie Bc. Alžběta Tkáčová Co je to etopedie a čím se zabývá? Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky Co je to etopedie a čím se zabývá? uzabývá se edukací, reedukací a zkoumáním jedinců s rizikem poruch emocí nebo chování a s poruchami emocí nebo chování uPředmětem etopedie je proces edukace, výzkum příčin, náprava a prevence uZohledňuje situaci jedince v celém jeho kontextu a zaměřuje se na potencialitu dítěte uVýzkum se zaměřuje na tři roviny: uOsobnostní vývoj – individualita jedince v aktuální i budoucí rovině uBiografie – kritické životní události (konflikty, deprivace, ohrožení, traumata) uSociální vztahy – škola, rodina, vrstevníci, … Odlišnosti od ostatních pédií uVýchova mravně vadných, děti a mládež obtížně vychovatelná, defektologie - od 70.let – výchova a vzdělávání dětí a mládeže vyžadující zvláštní péči uPřevážně jde o poruchy získané v průběhu života uTerminologie – není tolik medicínská, jde více o pojmy z práva, sociologie, psychiatrie, patopsychologie uSegregační tendence intervence uPorucha emocí nebo chování narušuje sociální vztahy jedince a jeho vztah k sociálnímu prostředí uPro nápravu důležitá vnitřní motivace u Názvosloví uProblémové chování (emotional and behavioural difficulties) – termín ukazuje na nežádoucí chování jako na fenomén, který není trvalý, podporuje myšlenku společné edukace jedinců s problémovým chování v hlavním vzdělávacím proudu uRiziková (ohrožená) mládež – mládež, která je ohrožena rizikem kriminálního chování uDispozice k poruchám chování – (proti termínu poruchy chování – nekompromisní, stigmatizující) uDelikvence - činnost porušující zákonné nebo jiné normy chování (obvykle protispolečenské jednání) uDětská delikvence – prekriminalita do 15 let uJuvenilní delikvence – do 18 let ureedukace – převýchova osob s poruchami chování uresocializace – opětovné úplné zapojení do společnosti u Obsah obrázku držení, muž, kousek, nošení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky Jaké je dítě s poruchou chování? Jak vypadá? Jak se chová? Jak si jej představíte? Jaké nálepky na sobě má? Obsah obrázku osoba, mladý, chlapec, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, chlapec, mladý, nošení Popis byl vytvořen automaticky Jak je vnímá okolí? uvyvolávají v jiných nelibé pocity u uprovokují druhé k negativní reakci v chování u uSnadno získávají nálepky u unebývají oblíbení mezi vrstevníky u umálokdy se stávají přirozenými vůdci ve skupinách u Jak se vnímá dítě, které má PECH? upovažují se za smolaře, za neúspěšné, mívají malé sebevědomí u ujejich rozhodnutí bývají impulzivní ve snaze rychle dosáhnout cíle u uopakovaně a předem se vzdávají svých aspirací u upřevažuje u nich krátkodobá motivace u uvzdálené cíle nebývají schopni svým jednáním sledovat u ujejich úsilí bývá velmi často přerušováno náhodným lákavým podnětem u uneumí se radovat z drobných úspěchů u Cílová skupina 1.děti bez výraznějších problémů 2. 2.děti v riziku 3. 3.děti s problémy v chování 4. 4.děti s poruchami emocí a chování u 1) Děti bez výraznějších problémů v chování uPráce je založena především na preventivních aktivitách u upopř. preventivní programy sociálně patologických jevů (peer programy…), eliminace ohrožujících podmínek ve školním prostředí atd. u uSpecifická x nespecifická prevence u u u 2) Děti v riziku uděti, které ve svém vývoji čelí mnoha rizikům z roviny osobnostní i sociální u ukoncept resilience - významná je odolnost dítěte vůči faktorům, které jej z vnějšku ohrožují u upraxe spočívá v preventivních aktivitách, v diagnostice a poradenství popř. včasné intervenci u uRizika spojená s osobností dítěte uváží se na fyzickou, psychickou konstituci a sociální zkušenost uFyzické zdraví – nedonošenost, nízká porodní váha, postižení, nemoc, porodní úraz, chronická onemocnění uVnitřní dispozice – nízká inteligence, obtížný temperament, hyperaktivita, impulzivita u uRizika spojená s rodinou dítěte uzákladní rizika spočívají v nedostatku „vřelosti – lidského tepla“ urodinné stresory – konflikty mezi rodiči, postnatální deprese, nízká vzdělanost, tísnivá finanční situace unastavení rodinného systému – struktura a hierarchie rodiny (neúplná rodina, nezletilá matka, nezaměstnanost rodičů atd.) u uRizika spojená se školním prostředím unepřipravenost na vstup do školy + neschopnost přizpůsobit se požadavkům unedostatek pozitivní interakce se spolužáky a učiteli uneúspěch a izolace uvyhledávání ostatních dětí s podobnými potížemi (problémové vrstevnické party) ubludný kruh neúspěchu u uRizika spojená se společenským prostředím uŽivotním podmínky – socioekonomické znevýhodnění, hustota zalidnění a materiální životní podmínky, místo bydliště uPatologické formy chování v okolí – násilí, kriminální činnost… uKulturní a morální hodnoty – sociální nebo kulturní diskriminace, násilí v médiích uKonflikt aktuálních a historických socializačních požadavků (odlišnost požadavků rodiny, školy…) u Protektivní faktory dle Ivy Šolcové uIndividuální úroveň uSociabilita (citlivost, prosociální postoje, citová vazba k ostatním) uInteligence (školní výkon, plánování a rozhodování) uKomunikační dovednosti uOsobnostní charakteristiky u uÚroveň rodiny uPodporující rodina uSocioekonomický status u uÚroveň komunity uŠkolní zkušenosti uPodporující komunita Obsah obrázku budova, ulice Popis byl vytvořen automaticky 3) Děti s problémy v chování a poruchami chování uvývoj poruchy chování probíhá nejčastěji od fáze působení rizikových faktorů k fázi problémového chování až k poruchám chování u udůležité je včasné řešení potíží u upraxe u dětí s problémy a poruchami chování má těžiště v reedukaci, diagnostice a v poradenství u u Definice poruch chování a jejich vývoj (Bower a Vojtová) uPět charakteristik poruch chování: u1. neschopnost učit se u2. neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy u3. nepřiměřené chování u4. celkový výrazný pocit neštěstí a deprese u5. tendence vyvolávat somatické symptomy jako je bolest, strach u uPodle intenzity problémů: u1. chování jedince reaguje na problémy denního života u2. chování, jímž jedinec reaguje na krizové životní situace u3. chování, jímž se jedinec vymyká očekávání u4. zafixované a opakované nevhodné chování, které lze napravit v běžné školní instituci u5. zafixované a opakované nevhodné chování, které lze napravit jen v internátní škole nebo doma Rozdíl mezi poruchou chování a problémy v chování uProblémy v chování: uZáměr uO svých problémech ví, vadí mu a chtěl by je odstranit uNormy neporušuje záměrně uJejich porušování je výsledkem konfliktu mezi vnějším požadavky a vnitřními potřebami dítěte uNálepkou problémového dítěte trpí a vyvolává v něm negativní emocionální zážitek u Čas uKrátkodobé, mohou být periodické uVývojové souvislosti, důsledek nezvládnutých konfliktů se soc. okolím u Náprava uU poruch chování je nutná speciální péče - směřuje k převádění způsobů chování na přijatelnou a společensky přijímanou normu u u Klasifikace chování uDle stupně společenské závažnosti u1. disociální chování - mírnější podoba asociálního chování. Výkyvy chování projevující se dočasně a některé jsou příznačně věku (neposlušnost, zlozvyky, vzdorovitost, negativismus, lhavost, jiné normy) u2. asociální chování - projevy, které nejsou v souladu se společenskou morálkou (výtržnictví, útěky, záškoláctví, sebepoškozování) u3. antisociální chování - tedy protispolečenské se už dostává do rozporu s normami práva, nejen morálky. Vyznačuje se agresivitou, destruktivní činnost, delikvencí. Jde o činnost, která je právně postižitelná a trestná (alkoholismus, toxikomanie, prostituce, rasismus a kriminalita). Školská klasifikace poruch chování uPoruchy chování vyplývající z konfliktu - záškoláctví, lhaní, krádeže uPoruchy chování spojené s násilím - agrese, šikana, loupeže, vandalismus, týrání uPoruchy chování související se závislostí - toxikomanie, závislost na automatech u uKlasifikace Myschkera rozděluje poruchy emocí a chování do 4 skupin: uPoruchy chování s externími vlivy - patří sem agrese, hyperaktivity, porucha pozornosti, impulzivita uPoruchy chování s interními vlivy - strach, komplex méněcennosti, úzkostnost, ztráta zájmu o dění, poruchy spánku uNezralé sociální vztahy - snížení schopnosti koncentrace, infantilní chování, snadná unavitelnost, snížená výkonnost uSocializovaná delikvence - násilnické chování, vznětlivost, nezodpovědnost, poruchy vztahů Co když má dítě PECH…? Fáze pedagogického procesu uPrevence upodpora pedagoga v přirozeném školním prostředí, cílem je podpořit setrvávání žáka v přirozeném edukačním prostředí uPreventivní aktivity a opatření, diagnostika, poradenská práce upodpora sociálního okolí jedince – spolužáci, rodiče (spolupráce se SAS, OSPOD) uodstraňování ohrožujících a škodlivých aspektů v jeho sociálních podmínkách uIntervence uPráce se přesouvá do zařízení preventivně-výchovné péče uDiagnostika a intervence pro žáky, ale i rodiče, vychovatele, pedagogy – navázání spolupráce ueliminovat, odstranit zdroje nežádoucích vlivů, vytvářet důvěru v sebe sama, usměrňovat aktivity, posilovat pozitivní sociální vztahy uRehabilitace (resocializace) uVe školských zařízeních pro výkon ochranné a ústavní výchovy uposkytnout mu korektivní zkušenost, prostor pro chápání vztahových souvislostí a hodnot upomoci mu vidět vlastní perspektivu – orientace na budoucnost – profesní příprava Výchovná opatření uVýchovné povinnosti (např. povinnost bydlet s rodiči) uVýchovná omezení (např. zákaz návštěvy určitých akcí) uDohled probačního úředníka uPravidelná setkávání, dohled uVypracovává zprávu pro soud o fungování jedince uProbační program u Skupinová a individuální setkání uProgram sociálního výcviku, psychologického poradenství, vzdělávací kurzy, … u u Mohou pomoct také volnočasová zařízení (úprava režimu VČ), sociální služby (např. NZDM) apod. u Ústavní výchova uNařizuje ji soud dětem do 18 let podle zákona o rodině nebo zákona o soudnictví ve věcech mládeže u uDůvody: výchovné a sociální u uPo dobu nezbytně nutnou, nejdéle do dosažení zletilosti, u uO zrušení rozhoduje soud, kdykoliv na žádost zákonných zástupců, pokud splnila výchovný účel, může být prodloužena do 19 let (dokončení vzdělávání) se souhlasem jedince u Ochranná výchova uNařizuje se jedincům od 12-18/19 let podle zákona o soudnictví ve věcech mládeže. u uDůvody: udítě mezi 12-15 let - soud nařizuje za čin spáchaný, za který lze dle trest.zákona uložit výjimečný trest; umladistvý mezi 15-18 lety-pokud bude mít větší efekt než uložení trestu odnětí svobody. u uRealizuje se ve speciálních školských výchovných zařízeních. Trvá do dosažení zletilosti. Může být prodloužena do 19 let, pokud by nesplnila účel. u Systém školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy uOd 3-18/19 let, poskytují výchovu a vzdělávání. Na základě rozhodnutí soudu o ústavní výchově, ochranné výchově, předběžného opatření u udiagnostický ústav udětský domov udětský domov se školou uvýchovný ústav u Středisko výchovné péče (SVP) uprevence, práce s klienty v době únosného narušení, dobrovolnost, ambulantní péče, 6 – 18 let. u uJako samostatná pracoviště nebo jako součást DÚ u uPoskytují ambulantní i pobytovou péči u uJejich činnost: uIndividuální práce uskupinová a individuální terapie uporadenství uosvěta pro veřejnost u Diagnostický ústav uKrátkodobý pobyt, zpravidla 8 týdnů uProvádí komplexní diagnostiku - na jejím základě umísťuje do školského zařízení, na žádost rodičů poskytuje preventivně-výchovnou péči, pečuje o děti s nařízenou ÚV nebo OV zadržených na útěku z jiných zařízení nebo od rodičů. u uPlní úkoly: diagnostické, vzdělávací, terapeutické, výchovné a sociální, organizační a koordinační u uNavrhuje „program rozvoje osobnosti“-umísťuje dítě do dětského domova, dětského domova se školou, výchovného ústavu. Každé dítě (mimo dětí bez závažných poruch chování, z kojeneckého ústavu) uDětský, pro mládež (15-18) u Dětský domov a Dětský domov se školou uDD uDěti 3-18 let (nezletilé matky spolu s jejich dětmi) s nařízenou ÚV, nemají závažné poruchy chování, umístěny jsou ze sociálních důvodů (rodiče nemohou/neumí se postarat o dítě) uPlní úkoly výchovné, vzdělávací, sociální urodinné skupiny 6-8 dětí, do škol dochází mimo DD u uDDŠ u6 let - ukončení povinné školní docházky uEdukace pro děti: s nařízenou ÚV se závažnými poruchami chování nebo s duševní poruchou vyžadují výchovně-léčebnou péči nebo s uloženou OV a nezletilé matky s poruchami chování, duševní poruchou se svými dětmi. uPokud porucha pokračuje po ukončení šk. docházky, bývají přeřazeni do VÚ u Výchovný ústav uOd 15 let (od 12 let při závažných případech) se závažnou poruchou chování, kde byla nařízena ÚV nebo OV) u uPlní úkoly výchovné, vzdělávací, sociální u uSoučástí je základní škola, popř. střední škola, odborné učiliště apod. u Zákony uVyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů – zajišťuje na každé škole školního metodika, jako primárního preventistu. uZákon č. 109/2002 Sb. ve znění pozdějších předpisů - vymezuje ústavní a ochrannou výchovu ve školských zařízeních. Dále definuje preventivně výchovnou péči v těchto zařízeních. uZákon č. 218/2003 Sb. - Zákon o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže) u Nějaké dotazy…? Díky za pozornost!