Zraková postižení Kombinovaná postižení H IM Zraková postižení Kombinovaná postižení H IM Zraková postižení - Oftalmopedie oftalmopedie - opthalmos = oko a paidea = výchova X tyflopedie - typhlos = slepý, synonymum reedukační metody (zraková stimulace) kompenzační metody (výcvik hmatu, sluchu) rehabilitační metody (výcvik chůze s bílou holí u později osleplých) zrakové vnímání je složitý proces, jehož kvalita je odvislá od funkcí zrakového analyzátoru: ■ zrakov* Mtrosť víjuí je nejdokonaleji v mfsiř älute skvrny sítnice ■ Zorlié pele- při pohledu na určité m isto v 1 prostoru prima pľEd sebou wnimáinE Široký prostí* kolem, vyíethjje se per I metrem ■ baruaclt - schopnost rozeznávat barvy - adaptace - schopnpst oka přizpůsobit se intenzite svetla ■ akomottaee, ■ binokulárni vidčni - citlivost na kontrast Vývoj zraku ' 1. mé&íc - novorozenec nevidí o&tře, používá [edno okol Z. měsíc - dítě vnímá obrysy obličejů a velkých předmětu! 3. a 4. mtfl]Ľ - Ji tě Vidí í>bliĽe|t ríídi.ĽÚ 5- a ó. měsíc - díte začíná cílcnč sahat po prcdmčt«h 7. měsíc - díté bere předměty po ruky, natáčí je a obraci S. a 9. měsíc - dicě uJtazijje pŕeiné namále' predmety 10. a 11. irii^íi" - na nlá/iu: r Kdu jť LjIh ? " fH: di'lčciIíľí j hledá ho 11. měsíc - na konci prvního roku života dítě podá vi ůredměty rudiĽÚnn přesně do ruky Klasifikace zrakového postiženi podle WHG ■ Střední slabozrakosť ■ Silná slabozrakosť * Těžce slabý zrak ■ Praktická slepota ♦ Úplná slepota Vývoj zraku 1. měsíc - novorozenec nevidí ostře, používá jedno oko 2. měsíc - dítě vnímá obrysy obličejů a velkých předmětů 3. a 4. měsíc - dítě vidí obličeje rodičů 5. a 6. měsíc - dítě začíná cíleně sahat po předmětech 7. měsíc - dítě bere předměty po ruky, natáčí je a obrací 8. a 9. měsíc - dítě ukazuje přesně na malé předměty 10. a 11. měsíc - na otázku: „ Kde je táta ? " se dítě otáčí a hledá ho 12. měsíc - na konci prvního roku života dítě podává ředměty rodičům přesně do ruky Zrakové vody Poruchy barvocitu Refrakční vady-(Myopie, Astigmatismus) •-Katarakta Afakie Glaukom Retinopatie Degenerace sítnice (Pigmentová degenerace sítnice, Deg. žluté skvrny) Záněty sítnice Odchlípení sítnice Změny terče zrakového nervu Albinismus Aniridie Kolobom Keratokonus Mikroftalmie Nystagmus Poruchy binokulárního viděn Amauróza Hodnocení vizu Poruchy binokulárního vidění tvorí velké zastoupení u zrakově postižených dětí dělí se na šilhavost a tupozrakost šilhavost - (strabismus) - porucha rovnovážného postavení očí, lze napravit nasazením brýlové korekce tupozrakost (amblyopie)- je snížení zrakové ostrosti různého stupně při normálním anatomickém nálezu na oku. Pro nápravu vady se kryje okluzí a zdravé oko se trénuje. trénuje. Refrakční vady • krátkozrakost, dalekozrakost, astigmatismus • Krátkozrakost (myopie) - Rovnoběžné paprsky, vstupující do oka se spojují před sítnicí a na sítnici pak vzniká neostrý obraz pozorovaného předmětu. Myopické oko vidí lépe do blízka, do dálky špatně. Myopii korigujeme rozptylkami. • Dalekozrakost (hypermetropie) - Rovnoběžné paprsky vstupující do oka se spojují za sítnicí, Hypermetropii korigujeme spojkami. • Astigmatismus - Astigmatismus je oční vada způsobená chybným nebo zdeformovaným zakřivením rohovky. _. normám ŕ oko ťjjlukoz raké Oko spojKou Hr^rkozrakd Oka kOTttkOtt Retinopatie • nejčastěji se jedná o retinopatii nedonosených • jde o poškození sítnice, která je u nedonosených dětí příliš tenká • poškození vzniká i díky nadměrnému množství kyslíku • u dospělých je sítnice poškozována špatnou výživou v krvi Glaukom • zelený zákal • vzniká v důsledku zvýšeného nitroočního tlaku • může být vrozené, převážně je důvodem k jeho vzniku dědičná genetická zátěž • zvýšený nitrooční tlak - poškozuje zrakový nerv a při nedostatečné terapii může vést k výpadku zorného pole a k oslepnutí. Katarakta • šedý zákal • dochází k zakalování čočky • príčinou bývá nejčastěji starnutí oční čočky, onemocnění cukrovkou (diabetes mellitus), úraz nebo je navozená léčivy, zejména kortikosteroidy • patologické struktury způsobují pokles zrakové ostrosti, zejména do dálky, protože paprsky, které takovou čočkou prochází, jsou lámány do jiných míst na sítnici a jejich obraz rozluštěný mozkem je neostrý, rozmazaný, jako by se člověk díval pres mléčné sklo • úraz je častou příčinou vzniku jednostranného šedého zákalu. Vytvoří se po poranění, která okem prochází, po tupém úderu do oka, kdy dojde k jeho pohmoždění, ale i p úrazech elektrickým proudem rehabilitační metody (výcvik chůze s bílou holí později osleplých) zrakové vnímání je složitý proces, jehož kvalita je odvislá od funkcí zrakového analyzátoru: M zraková ostrost - vizus je nejdokonalejší v místě žluté skvrny sítnice zorné pole - při pohledu na určité místo v prostoru přímo před sebou vnímáme široký prostor kolem, vyšetřuje se perimetrem barvocit - schopnost rozeznávat barvy adaptace - schopnpst oka přizpůsobit se intenzitě světla akomodace, binakulární vidění citlivost na kontrast Řez okem spojivka duhovka komorová voda zrakový iTcrv rJtíuá skvrna Vyšetření zrakové ostrosti nástěnné tabulky - optotypy Ecb D N L F P T E O R s F Z B D U E g B F L T C A k TPOELZD ŕ L C F T Z F E k: hefcftsb s uebdfhcf b t f e c z o d b CB D N L F P T E O R F Z B D U E 0*» 060 <0« B F L T C A 2»0 O- T P O E L Z D 3»» SR L C P T Z F E 0»' 0*3 HE PC FT R B U E D P H C F im T F Ľ C ZO D B too Řez okem spojivka rasnaté télisko duhovka zornice rohovka čočka komorová voda slepá skvrna bělima cévnatka sítnice sklivec žlutá skvrna zrakový nerv Zrakové vady příčiny prenatální, perinatální, postnatální a získané - vady vrozené a dědičné, vady získané získané vady - vlivem chorob pŕ. diabetes, angíny, tuberkulózy, roztroušené sklerózy po 45. roce věku se objevuje pokles zrakové ostrosti pozor na nebezpečí úrazů • toAu.SltP.SPC - awlipié irjliLV \e jIílViL |iriMIiirmti ,ii iĽňľjL*iuiliitliriiilni íxihytiu . ■.- I-L.vj ■ . :■. ■ :L,.I, -(■ :v / I" •'-1 ni^ijt . [.ivdr.Wl y spri JI.:;- p-iLip^i.LV pv:i- ■ Jjřiirni JnSVV iprcnliMni-J ■jriírirjio j um iirjrnv [■.■hvli r:jLi:vi- irinv^h. xrjk" n-j n.niuL.Ľ. pvTJw ^ Jijh^li-.iniT-yin-.KLřmi i*.,ni ? 7.-.in i HriilliY. i ui^.-nj s:lriiiYiii [4fct nou vfchim, InpnpcJlcfcy piiej < mluvci- I r ■_ ■ 11 - ii.iil ik ií- lili1. uŠKiinkli LuraiicnJainiikp.il - P^rjJsiĽiÉj urliíc1.'jirijlnĹT*hjhiL:i.:c-: ■ SÍV^ TFL il-Kin-ni ciij; Nť»irir-nwli i ^.ili.»ral{>in i- f .R Pomůcky pro ZP • m m • • • a/1 hil B" m ťo • • mm mm • mm m m 1 m pfíi • • • • • • m m • • • • • • U á f e • • • • • • m m • • • m mm • • • • • t 1 * i 1 L • • « • • • • • • m m • • • mm mm m mm 1 1 i Braillovo písmo • • • • • • • a/1 b/2 e/3 d/4 e/S f/6 g/7 h/8 i/9 i/o # • • • • • • • • • • • • • • • • • • k i m n O p/% r S t 0 • • • • • • • • • • • • • • • • • • U V w x y Z á e ď é • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • « i A ó f t ú/S ú ý • • • • • • • • • • • • • í * 1 ryj r ■ ■ h -h —»■ —■ d ■ 1 ■ 1 ■ • ? i H ( ) Výchovo zrakově postižených • rodina, SRP, SPC • nezbytně nutný je nácvik prostorové orientace a samostatného pohybu • vzdělávání na speciálních školách pro ZP X integrace • předměty speciálně pedagogické péče - zařazení do ŠVP (prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených, zraková stimulace, práce s optickými pomůckami, čtení a psaní Braillova písma, zdravotní tělesnou výchova, logopedická péče) • tyfloservis • tyflocentrum - nácvik obsluhy náročných kompenzačních pomůcek • Poradenská zařízení sociální rehabilitace: • SONS ČR Sjednocená org. Nevidomých a slabozrakých v ČR • Dědina -Pobytové středisko a rekvalifikační stř. •ilk\l-:-y.\JclÍYÍiii j Pn.lcini yrv^ii CMíOÍ PRŕWv Pihm. SOU Mnfc* KKn pm V ■■■ - blnunlk, k-Kxnt, taiU, muic, íi.ZiiMŠftůIřvBrnř Uiiiri.iJuiniiL.DA.iiKLiliiEťHijKii ÍMLa n A v OjHvi- \Mj prn i-ul^r pnj r,.nn„ m;™, i'-mim-i^nin pili ZK? Kk™njinr j Uiisti Jítj Otyli pru r ?tíh Ví Střední vzdělávání a Profesní příprava: OA a OŠ PRO ZP v Praze, SOU Aloise Klára pro ZP v Praze - čalouník, keramik, knihař, masér, V v v SS, ZS a MS pro ZP v Brně - masér, čalouník, OA, sociálněsprávní činnost..., OA v Opavě- třídy pro zrakově postiženou mládež, Gymnázium pro ZP v Praze, Konzervatoř a ladičská škola Jana Deyla pro ZP v Praze. vs Hluchosíepoto hluchoslepota je jedinečné postižení dané různým stupněm souběžného poškození zraku a sluchu způsobuje především potíže při komunikaci, prostorové orientaci a samostatném pohybu, sebeobsluze a přístupu k informacím. Zabraňuje hluchoslepému člověku plnohodnotně se zapojit do společnosti a vyžaduje zajištění odborných služeb, kompenzačních pomůcek a úpravy prostředí, genetických příčin je nejčastější Usherův syndrom. Komunikační možností Mluvenu rrc -íiwťr scxiikano-? rilur/h"ilipireu. ií xhwkr sh.íh'.- Tri krniunikAci jí tiuitií m\v-\\pírnulu a-rdclnči ĺí'-Lii kiini|iLiiHlYÍTi nhiivuJJv. ľ'iini Hjirii ľ-íamumlui:! piicmriuu fonraiL '^uíiví ■ hlLMľtiHÍrpí ui.-hv » ľfírckv ml u i-Jnihn pruSLľrdniLTiT m puntha i c nu,, potí hm i mobilního äpiuihu idctpnwpni miilyšid. ľniiíi<.ý;.ujk.;
  • jJ i jfjfiv.ili , iiiíoi y j-HJik. Tuii.ni iihLcivy u ii v MtinJd ľ vlii.Jrid pru iJmjjv i prakrnkúu nrb;i luiJii. hluLhiMlcptiiiiu.. ZAUIciii juini jtmLjIl r i p j. c ni Niki* hluourlrprrwlry '■ o