Surdopedie: obor speciální ped. zabývající se vých. a vzděl osob se sluchovýn postižením í. latinského surdus = hluchý a řeckého paideía - výchova cíle-, reedukace, kompenzace, rehabilitace t mNtjfriýtfi m 4-d« ■* lfíťwflJa f&r^i Jut Jatřt ■n i*.: pwte ■pty-i tltta\ i j-jí-ou porttrj,*. Midttl fil lihli] - Joýfc-t k: 'j 1 itrMi p: ■ ni :, pAŕ* řtrt^ ^ Ýf*/lJ*»I^WŔl*« \LASTNi WOJ ŘEČI 4rU tlii. ců -Jyt. V J-ki; U .'bifci 1 . kjjrtto.lůft Vj ŕ 1 ■■rif, sbnrtteu - UbitL y^rí a rty y^vj pyi* >*Hrt f ľmri L Iři ittf* iks-u^Tvrt. púti. fťiwj íbwi c»*iT J, M -W/Wrwul lUf 1> absolvent magisterského studijního programu na katedrách speciální pedagogiky na pedagogických fakultách se státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie odborné znalosti a schopnosti, výborná úroveň komunikační kompetence, dobrá fonematická diferenciace, zájem o další vzdělávání působí v rámci MSrVT a MPSV fučí v mateřské škole logopedické, pracuje v pedagogicko-psvchologické poradně...) působí v rámci ministerstva zdravotnictví musí mít ukončeno magisterské studium a praxi ve zdravotnickém zařízení alespoň (o měsíců (pod vedením školitele = zkušeny KL s aspoň pětiletou praxí, který ma atestaci) nutná praxe + specializační příprava a atestace Witřríl • vrozené předpoklade - řečově motorické zónv v mozku • zdravé sluch a zrak, neporušené mluvní orgánv • tvzické, duševní a Intelektové vévoj vnqsi • prostředí a véchova • množství a přiměřenost podnětů • správné řečové vzor VLAŠIMÍ NTÝVOJ M\ • pragmatteace - rozuměni řeči v nepravém smyslu - elitě reaguje na globální obraz toho, co slyší v asociaci se situaci a s kontextem (na úrovni L signálni soustavy) • sémantteace - vyjadřuje žádosti, přáni a city pomocí prvních slov; mluvení je činnost a hra lexemiiace - upřednostňuje verbální projev před neverbálním s cílem usměrnit dospělé a komunikovat; prudší rozvoj slovní zásoby učí se diskriminovat hlásky sluchem • ^ramatizace - zmírněni dys^ramatismů; naváže a udrží konverzaci íntelektualizace - další zdokonalování zvukové i obsahové normy projevu, stylistiky pragmatické roviny- celoživotní proces KLASIFIKACE NKS PODLE SYMPTOMŮ l) Nemluvnost A) vývojová (patří sem porucha- výbojová dysfáťie] 6) liskaná a) orgánová (afáiie) b) neurotická (mutismus, elektivni mutismus, surdomutismus) 2.) Poruchy 2vuku řeci A) Palatolálie B) Rhinolalie (huhňavost) 3) Poruchy -fluence (plynulosti) řeči A) Balbuties (koktavost) B) Tumultus sermonis (breptavost) t) Poruchy artikulace A) byslálie B) Dysartrie 5) Poruchy hlasu A) Dys-fonie B) A-Fonie (o) Symptomatické poruchy řeči T) Poruchy ^raíícké podoby řeči (SPU) %) Kombinované poruchy Palatolálie • vývojová vada řeči • vzniká na základě rozštěpu patra huhňavost je projevem poruchy nosní rezonance (akusticky zvuk vychází nosem = hypemazalita x hyponazalita) koktavost je jednou z nejzávatnějších druhů narušené Ks porucha plynulosti řeči „Koktavost je syndrom komplexního narušení koordinace orgánů participujících na mluvení, který se nejnápadněji projevuje charakteristickými nedobrovolnými specifickými pauzami narušujícími plynulost procesu mluvení a tím působícími rušivě na komunikační záměr." (Lechtá, iooH", s. lk-ľ?) http-.//vi vMceskatelew e.c? /porady 102 llHlTO ^o-experiment/^oSSl-^SSl^oolo-rekni-to-jinak/ BreptavoS 1 je nadměrně zrychlené mluvní tempo řeči, které způsobuje horší srozumitelnost az nesrozumitelnost projevu = specificky narušený vývoj řeči Snížená schopnost až neschopnost naučit Se verbálně komunikovat, i když podmínky pro vývoj řeči jsou přiměřené drobné difúzni poškození řečových zón časně se vyvíjejícího Se mozku, díky nimž dojde k negativnímu zásahu do vývoje řeči od jeho úplného počátku - dojde k poruše centrálního zpracování řečového Signálu a k ložiskovým poškozením centrálních sluchových oblastí mozku (ale ne přímo striktní Silné neurologické poškození) Potřebuje více než 7 let na rozvoj verbální komunikace, má vlastní Slovník, negramatické věty, nesprávnou výslovnost, málo rozumí slyšenému YouflEJ} AFÁZIE h charakteristiky - atributy • Získaná porucha komunikačních schopností • poruchy Symbolických procesů (myšlení, parně, výbavnost pojmů) • Vznikla pri ložiskových poškozeních mozku • Léze má vliv na vyšší psychické funkce člověka - Snížená schopnost dekódovat nebo používat Smysluplné lingvistické části (slova, Syntaktické celky) - porucha chápání, myšlení a nacházení Slov způsobená špatnou funkcí některých oblastí mozku (úrazy, GMP, operace.,.) http://www.klubafasie.coin/index.php1 tion=com_content&view=article&id=ii6<emi =35 * poruchy hlasu jako deviací v kvalitě, výšce, síle nebo ve flexibilitě hlasu a jejích vzájemnou kombinaci * Chrapot - vyniká buď změnou hmoty hlasivek (dochází k nepravidelnému kmitáni - rozdíl rnúže být ve frekvenci 3 amplitudě), nebo změnou závěru hlasivkové štěrbiny -Způsobuje insu-ficiencl hlasivek * Hlas se šelestem - je důsledkem hlasivkové insu-fícience a projevuje se jako neschopnost povědět celou větu bez doplnění vzduchu pomocí nového nádechu. Hlas je hůře slyšitelný v hlučném prostředí, což způsobuje sníženou až nedostatečnou srozumitelnost řeči pro okoli * Hlasová únava - objevuje se po dlouhém mluvení, které vyžaduje zvýšené hlasové úsilí * Snížený hlasový rozsah - při zpěvu se objevuje problém s vyzpíváním horních tónů. pacienti si stěžují na únavu a bolest v hrdle * flfónle - objevuje se postupně nebo náhle. Pacient šeptá, protože ztratil hlas, má pocit sucha v hrdle a každý pokus o hovoření je spojený s výrazným úsilím a námahou * Zlomy ve výšce a síle - objevují se náhle, hlas jako by nebyl pod kontrolou, poloha hlasu se nepředvídatelně mění, přeskakuje do -fistulového hlasu ítypické při mutaci) * Hlas tvořený s vypětím - označujeme jakou tlačenou fonací. pacient si stěžuje na „stáhnuté hrdlo", má problém se začátkem fonace, udržením hlasu, chybí mu stabilita, má pocit zvýšené tenze a únavy ze zvýšeného hlasového úsilí při mluveni * Tremor - třes. slabý hlas, pacient je neschopný udržet hlas na jedné úrovní, ve stejné ^ýšce a síle YoufS á užitečné odkazy: http:/AM\Al^^ htto7/cJiQifoliorVo.cz/vieWvieVsi.oho'?icl=3215 htti ?jf\oop\ e-to-ko ktavost-aneb-balbuties- l r j | j http;//ulozlo/live/xhB8rcb/sama-cJoma-poruchy-recÍ-rnpg httpV/VsiVNiv>iJqgopeJie-frítzlova.cz/inclex.php' option=com_content^view=article^d=S2^1ternicl=5H' > Alternativní a Augmentativní komunikace • S^tM-J korVAkací \t btif^tého iyor*Wt3re. ty 2wtŠPV3t r-oišrcvat] jsou íafflřrflfíf na podporu jii ofetuyách tafflunik3Čr!Íc>i moínosti 3 setůefBi-tL Jíjlíh =to - J., n* (iie rrte^fcďíaií - p t. f«e i'wta - ůíiiViffl "ntelfKtuJíLJct - to rou ne^důleiitťjší nástroj komunikace konkrétni projev jazyka jako prostředky vyuiivá mluvené nebo znakové jazyky mluvená řeč je základním komunikačním prostředkem majoritní intaktni společnosti velký význam pro rozvoj inteligence a celé osobnosti 0NT0QENE1E RECI L Prenatální období II. Předřečové stádium = přípravné = preverbální III. Vlastní vývoj řeči fáze pragmatizace - do 1 roku - stádium emocionálně volní - do 1,5 roku fáze sémantizace - 1. až 2. rok - stádium egocentrické - do a let fáze lexemizace - X až 3. rok - stádium rozvoje komunikační řeči - do 3 let fáze ^ramatizace - 3. až ^. rok - stádium logických pojmů - 3. rok fáze intelektualizace - po H\ roce života - stádium intelektualizace - po Lf. roce AlTernaTivni a • Systémy komunikace (z latinského aucjmentare, ty zvětšovat rozšiřovat) jsou zaměřeny na podporu jíl existujících komunikačních možností a schopností. Jejich cílem je zvýšit kvalitu porozumění řečí a usnadnit v^adřovani, • Systémy komunikace jsou ty které se používají jako náhrada mluvené řeči. • snížení pasivity • snížení frustrace z nepochopení • umožňují samostatné rozhodovaní • přispívají k rozvoji kognitivních jaz. schopností • rozšiřují možností aktivně komunikov • větší napadnost používaní komunikačních systémů na veřejnosti • menší společenské uplatněni • mylné přesvědčení, že jedinec nebude schopen používat verbální řeč Komuríil Komunikace verbální • prostřednictvím mluvené nebo psané formv řeči Komunikace neverbálni-. • pohled, mimika, ^estika, haptika, kinetika, posturika, proxemika, úprava zvnějšku • nezastupitelný doprovodný prostředek slovní komunikace • prostředek vzájemného pochopení a porozumění Význam komunikace-. • rozvoj vnitřní řeci a myšlení • rozvoj sociálních vztahů • získávání a předávání informací • význam pro vzdělávání • rozvoj člověka jako společenské bvtosti Podmínky správného vývoje řeči • vrozené předpoklady • řečově motorické zóny v mozku • zdravý sluch a zrak, neporušené mluvní orgány • fyzický, duševní a intelektový vývoj • prostřed! a výchova • množství a přiměřenost podnětů • správný řečový vzor fnešišlat) komunikační t Sociálni čteni znak do šestém reci piktogramy -Facilitovaná komunikace bosa metoda Znakový jazyk Znakovaná čeština Prstová abeceda - daktylotika Lormova doteková abeceda Brailleovo pismo VOKS L in c/ ■U ■ p 00 J f// ŕ h gd 2 To ® ace IF YOU ARE SICK, they'll cart for you KEEP QUIET if if THE SKY it I he LIMIT DISHONEST PERSON LIVES HERE THERE ARE THIEVES ABOUT DOCTOR HERE, WON'TCHAfiGE HOLD YOUR TOMQUE TROLLEY STOP COWARDS, will give, 14 gtt rid of van CHIME COMMITTED, not safe for itiangeri FREE TELEPHONE BARKING DOC HERE if*** GOOD PLACE Id CATCH »TRAIN YOU'LL BE CURSED OUT JUOGÉ LIVES HERE J ALCOHOL IN THIS TOWN VICIOUS DOG HERE this is not A safe place A BEATING AWAITS YOU HERE COURTHOUSE: PRECINCT STATION trJP*** or lO YOU CAN SLEEP in HAYLOFT inrV» BEWARE of FOUR DOGS MAN nilli a GUN LIVES HERE POLICE HERE FROWN on HOBOS OFFICER of LAW LIVES HERE \tX) EASY MARK, SUCKER BE PREPARED to DEFEND YOURSELF AUTHORITIES HERE ARE ALERT JAIL i^jA i mu ks? kr A |o f k : a - i KU M 5 _ 21 1 S S. ANO I NE • • • • * r.i pn i -f.T • • * 0 m ■ r irrr. POJĎTE DĚTI POJĎTE -.'C N ■ * ■ # * BUBNUJEME * a • sí fií Ö BUM. BUM BUM m % m n-BUOEJUE * * • • ^ ô MIT NOVÝ DUM •••• • bubnujeme na buben POJĎTE DETÍ POJĎTE VE* •••• * tigg bubnujeme bum bum JftT ^ -# budeme m(t nový l „,, Pojmy k zapamatování: kochleární implantát znakový jazyk X znakovaná čeština prelingyálně X postlingválně alternativní X augmentativní nks Reedutace - Oiriäčení takových speciálně- "Rehabilitace - komplexní nápravná metoda zaměřená na odstraňováni pedagogických r^etod které rOÍ.VÍjejí nebo defektivíty dlouhodobá (nalezeni nového smyslu života, obnoveni -Cl - x- vztahů k lidem, nové mocnosti uplatněni upravuji porušené +unKce a činnosti. r Kompenzace -postižená -Tunk.ee se nahrazuje jinou, např.-. dítě slabozraké nebo se zbytky zraku se šetří a rozvjí se jiné funkce např,; hmat, čich, ... Literatura • HRUBÝ, J., BAREŠOVÁ, Didaktické a technické pomůcky pro Sluchově postižené v HŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1999. • HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním oSudu, 2. díl. Praha: Septima, 1993. H • KRAHULCOVA, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002