Základy psychologie – test Psychologie je *věda studující chování lidí, jejich prožívání, myšlení, osobností člověka věda studující společnost obor lékařství zabývající se příčinami, diagnostikou, léčením a prevencí psychických poruch Hlavním cílem psychologie je hledat, najít a odstranit vidět, slyšet a pozorovat *popsat, vysvětlit a předvídat Počátek vědecké psychologie je spojené s rokem, jménem a místem 1908, Hermann Ebbinghaus, Berlín *1879, Wilhelm Wundt, Lipsko 1856, Sigmund Freud, Vídeň Obor psychologie zkoumající příčiny a projevy duševních poruch a nemocí se jmenuje psychologie osobnosti obecná psychologie *psychopatologie Pokud byste potřebovali pomoc s manželskou krizí, využijete disciplínu *poradenské psychologie klinické psychologie sociální psychologie Pokud byste se chtěli zabývat konstrukcí strojů vzhledem k člověku, studovali byste dopravní psychologii kognitivní psychologii *inženýrskou psychologii Psychologické testy tvoří *psychometrici psycholingvisté psychiatři Která možnost zahrnuje pojem, který nenáleží psychickým procesům řeč, paměť, zapomínání učení, čití, představivost *vnímání, myšlení, chování Podstatou vnímání je *odhalování smysluplných celků v chaotických senzorických informacích, které probíhá v lidské mysli tělesná aktivita, kterou lze pozorovat, zaznamenat nebo měřit vnitřní a ryze subjektivní dění zahrnující poznávání, cítění a snažení člověka Vjem se skládá z čití *počitků obrazů Kdybychom u jedince omezili veškerý smyslový příjem, pravděpodobně u něj dojde k adaptaci organismu *senzorické deprivaci psychické poruše Pocit, že amputovaná nebo chybějící končetina (nebo orgán) je stále ještě připevněná k tělu a pohybuje se přiměřeně ke zbytku těla, se nazývá *syndrom fantomového údu podprahový syndrom syndrom nadměrného vnímání Teorií vnímání se příliš nezabýval psycholog George Berkeley James Gibson *Lawrence Kohlberg Slovo gestalt znamená *tvar kruh zákon Reverzibilní figura není * Tvarové zákony prosadil *Max Wertheimer Wolfgang Köhler Fritz Perls Když jako celek vnímáme podněty, které se pohybují stejným směrem, mluvíme o zákon uzavřenosti *zákon společného osudu zákon podobnosti Monokulárním vodítkům se také říká *malířská vodítka trojrozměrná vodítka iluzorní vodítka Binokulární vodítka jsme schopni vnímat pouze když si zakryjeme jedno oko *máme obě zdravé oči máme brýle Optické klamy vznikají díky *nedokonalosti oka světlu a tmě slabé vůli Coctail-párty fenomén souvisí s vnímáním učením *pozorností Co znamená vlastnost pozornosti – stabilita vymezení omezeného počtu psychických obsahů, kterými se vědomě zabýváme *určení časového intervalu, v jehož průběhu jsme schopni soustředěně sledovat jediný podnět vymezení množství objektů, které člověk může postřehnout současně Když mluvíme o dítěti, které je převážně nepozorné spíše než hyperaktivní, trpí *ADD (Attention deficit disorder) ADHD (Attention deficit and hyperactivity disorder) ADHS (Attention deficit and hyperactivity syndrom) Který výklad nepatří mezi příznaky nepozornosti u dětí s ADD dítě působí jako by neposlouchalo, přestože mluvíte přímo na něj má zpravidla potíže s organizováním úkolů a činností *je jakoby neustále v pohybu nebo „poháněn motorem“ Který výklad nepatří mezi příznaky hyperaktivity u dětí s ADHD často nadměrně mluví často si hraje s rukama nebo s nohama, nebo se vrtí na židli *často se straní, nebo zdráhá zabývat úkoly, které vyžadují dlouhodobé duševní úsilí Představivost je schopnost *vyvolat ve vědomí věci a události dříve vnímané vnímat věci zkresleně vyvolat klamný vjem vzniklý bez reálného podnětu v bdělém stavu Prohlížet si zrakové představy díky vizuální prostorové představivosti můžeme pomocí transformace představ *kognitivních map mentální rotace představ Eidetická představa je zvláštní druh představy charakteristická aktivním podílem vlastního vědomí nebo dokonce tvořivosti zvláštní druh představy, zhuštěného souhrnu, syntézy nejrůznějších vjemů a zkušeností, podle něhož „poznáváme“ *zvláštní druh vizuální představy, kde jsou informace o určitém podnětu uchovány vysoce detailním způsobem Brainstorming je postupná a cílevědomá snaha nalézt řešení, hledání se omezuje na předem určenou skupinu možností kreativní a nekonvenční způsob nahlížení na problém z různých úhlů pohledu, pomocí něhož se někdy podaří nalézt zcela originální řešení *kombinace obou možností Logika je *nauka o správném myšlení nauka o názorném myšlení nauka o vizuálním myšleni Mezi základní typy usuzování nepatří dedukce indukce *predikce Aha-zážitek je postupná a cílevědomá snaha nalézt řešení, hledání se omezuje na předem určenou skupinu možností *radostný prožitek dostavující se při náhlém vyřešení problému pomocí pochopení vzájemných vztahů odvozování obecných závěrů z jednotlivých pozorování funkční fixace není *utváření vztahů, podobností, protikladnosti a souřadnosti mezi jednotlivými pojmy druh mentálního nastavení opakované užívání určitých předmětů, kdy vznikne přesvědčení, že každý má určitou funkci, což lidem brání použít ho v případě potřeby méně obvyklým způsobem Sémantika je sestavení smysluplného slova z písmen *nauka o významu slov odvozování obecných závěrů Křivku zapomínání vytvořil Max Wertheimer John Ridley Stroop *Wolfgang Ebbinghaus Správné pořadí fází paměti je *kódování, retence, reprodukce retence, reprodukce, kódování reprodukce, kódování, retence Model paměti, která uchovává informace pouze pár sekund (do 5s) se jmenuje krátkodobá *senzorická dlouhodobá Kapacita krátkodobé paměti se pohybuje okolo magického čísla 5 + - 2 9 + - 2 *7 + - 2 Část mozku, která je především spojena s pamětí, je *hipokampus mozeček levá hemisféra Amnézie není anterográdní retrográdní *makrográdní Vrozená reakce, kterou se člověk nemusí učit, nazýváme impuls *reflex počitek Imprinting, typ učení, je *vtiskování zcitlivění přivykání Nepodmíněná reakce je *vrozená odezva na nepodmíněný podnět (slinění) vrozená odezva na podmíněný podnět (tikání, světlo) vrozená odezva na reakci s předchozím naučením se na podnět (zvuk) Operantnímu podmiňování se nevěnoval E. Thorndike *I. P. Pavlov B. F. Skinner René Descartes řekl v 17. století: „Myslím, tedy jsem.“ Pro poznávání je podle něj tedy důležité *rozum smysly duše I. P. Pavlov dělal pokusy na holubech kočkách *psech „Celek je víc než souhrn částí.“ Ke kterému směru patří tato věta psychoanalýza behaviorismus *gestaltismus Sigmund Freud se narodil v Vídni *Příboře Prostějově Který směr zkoumá vztah učení a odměn a trestů *behaviorismus gestaltismus psychoanalýza Mezi aplikované disciplíny psychologie nepatří klinická psychologie *kognitivní psychologie psychoterapie Moje 7letá dcera má ve škole problémy se čtením. Jinak jí všechno jde dobře. Půjde se poradit *do pedagogicko-psychologické poradny ke klinickému psychologovi k vývojovému psychologovi V kolika letech mají už děti umět říct celou větu? To je otázka, kterou řeší klinický psycholog *vývojový psycholog v pedagogicko-psychologické poradně Jakým způsobem se vyrovnávají s traumatem znásilnění? Jaké vlastnosti měl pachatel trestného činu? Tyto problémy řeší kognitivní psycholog sociální psycholog *forenzní psycholog Jak se lidé chovají v autobuse nebo na demonstraci řeší *sociální psycholog vývojový psycholog forenzní psycholog Delší dobu nemůžu spát a mám noční můry. Mé problémy jsou psychické povahy. Kam půjdu? manželská poradna vývojový psycholog *klinický psycholog Psychologie se v historii vyvíjela jako součást biologie *filosofie lingvistiky Psyché znamená *duše rozum moudrost Historický spor o to, zda je důležitější rozum nebo smysly probíhal v 16. století *17. století 18. století „Nic není v rozumu, co dříve nebylo ve smyslech.“ Tuto větu řekl *John Locke René Descartes Aristotelés Předchůdcem humanistické psychologie byl behaviorismus reflexologie *gestaltismus Mezi humanistické psychology nepatří Viktor Frankl Abraham Maslow *Sigmund Freud Hlubinnou psychologií se zabýval *C. G. Jung B.F. Skinner Max Wertheimer