One Big Theory (OBT) Paradigma. Každý si myslí, že je to ta jeho (Freud x Jung x Skinner) V psychologii chybí – a možná nikdy nebude Něco jedné teorii jde dobře – zcela opomíjí něco jiného (kávovar a toastovač) A ještě hůř: kávovar a toastovač a rádio v kombinaci dohromady – k čemu je to dobré? 1. Kterou vybrat? Mít v paměti tzv. Funderovo pravidlo: Nejsilnější stránky čehokoliv jsou zároveň slabou stránkou též věci a překvapivě někdy bývají pravdivé oba protikladné výroky. (Př. Psychologie osobnosti, prezident Nixon, princezna Diana, Osobnost je koherentní a konzistentní, ale představuje jen možnost, různě využitelnou. Silné stránky každého hlavního směru jsou i jeho slabými (tzn. jsou těsně vázány se slabými stránkami) 2. Ale přesto – znaky dobré teorie: (Teorie: a) soubor premis, relevantních pro předmět zkoumání, které jsou v logickém vztahu a tvoří systém b) soubor definic, které dávají premisy do vztahu pozorovatelných skutečností Musí být jasná syntax. Musí být operacionalizované Př. Vztah úzkosti x motoriky a sebehodnocení Nutné vlastnosti: Verifikovatelnost. (operacionalizace) Obsažnost (jak velké pole zasahují?) Heuristika (jaký mají dopad na realitu?) 3. Teorie osobnosti v protikladech: Každá teorie osobnosti je soubor tvrzení o lidském chování, které odpovídají na hlavní otázky po povaze lidské osobnosti. Př. 4. Můžou se nacházet na kontinuu: Vědomé ………………………… nevědomé procesy Výsledky učení …………………. proces učení Dědičnost………………………….. prostředí Minulost…………………………přítomnost Holistický přístup…………………………analytický přístup Osoba …………………………situace Účelové ……………………mechanistické chování Několik ……………………mnoho motivů Normální …………………nenormální Zadání úkolu: 1. Determinovanost homosexuality. 2. Determinovanost školního neúspěchu Romských dětí. Rozsah: 3 stránky (+/- 20 procent; tzn. cca 5400 znaků) - je nutné dodržet rozsah Téma/problém: Ad 1. Vysvětlete pojem z různých hledisek. Je homosexualita dědičná (vrozená) nebo je získaná? Pokud je dědičná, popište možný mechanismus a způsob, jak a kdy se projevuje na osobnosti lidského jedince. Pokud je získaná – tedy jak a v kterém období vývoje? Jaký vliv na osobnost má fakt, že jde o získanou/vrozenou vlastnost osobnosti (rys) Ad 2. Výchova a vzdělání romských dětí – neprospívání je faktem. Jaké jsou příčiny tohoto jevu, jaký může být vliv biologické determinace osobnosti? Jak, na základě poznatků přistupovat k výchově romských dětí, jaká opatření přijmout. Struktura práce: 1) Teoretický úvod, představení různých aspektů jevu (historické souvislosti, aktuální situace atd.) 2) Argumenty pro a proti biologickou determinaci fenoménu 3) Syntéza – jaký je možné udělat závěr? 4) Jaké jsou důsledky tohoto závěru – pro teorii pro praxi? Každý argument musí být podložen citací odborné literatury – minimálně citovat 3 různorodé zdroje