Úvod do studia psychologie osobnosti Psychologie osobnosti a ostatní obory Obecná psychologie x Psychologie osobnosti x Psychoterapie Postavení obecné psychologie a ostatních oborů n Obecná psychologie versus psychologie osobnosti n Psychologie osobnosti – předmět: triáda nTři složky tzv. psychologické triády – člověk myslí, cítí a chová se n nJak studovat: nKaždá složka zvlášť nTyto složky v kombinaci nTyto složky v rozporu Otázky - triáda: nEmoce jsou složkou osobnosti, která z velké části zahrnuje vnitřní procesy v člověku, co by se stalo, kdyby ale ze světa vymizely? nJmenujte příklady z praxe/psychický fenomén, ze svého života, kdy se člověk n- chová v rozporu se svým přesvědčením n - chová v rozporu se svými emocemi n - jeho emoce a myšlení jsou v rozporu nProč?? Tři pilíře utváření osobnosti nBiologické faktory (vliv na vlohy, temperament) n nSociální faktory (charakter…) n nSebeutváření ( moje vlastní cesta, sebevýchova, sebeurčení) n nVěčná otázka: Co má největší vliv na utváření osobnosti? nVýzkumy dvojčat – výchova x genetika nRasové teorie – biologická podmíněnost některých složek osobnosti n n Osobnost jako složitá skládačka n Osobnost jako složitá skládačka nNekonzistence mezi různými systémy n nKomplikovanost celého systému – neznáme všechny vstupní údaje (fyziologie mozku, podíl dědičnosti, výchovy a vůle na utváření osobnosti, kauzalita mezi tělesným a duševním) n nNemožnost předpovědět, kdy, proč, za jakých okolností člověk jedná, jak jedná Psychologie osobnosti – jak na tu složitost? nDvě rozdílné cesty: n nzkoumání jednotlivých složek osobnosti: temperament, charakter, sebepojetí, motivace… n nDRUHÁ CESTA JE PRO NÁS: npohled na osobnost prostřednictvím 3 základních směrů a koncepcí různých autorů: nbehaviorismus – Watson, Skinner, Bandura npsychoanalýza – Freud, Jung, Adler, Horneyová,… nhumanistická – Rogers, Maslow, Frankl, Kelly n n Psychologie osobnosti – Mission impossible …? nTři otázky psychologie osobnosti: n1. Co? n2. Jak? n3. Proč? n nMožnost zahlcení různými odpověďmi nNelze vše zaráz, tedy nutnost hledat šablonu, čočku, vzorec, algoritmus, mapu, postup, které nás zorientuje a zaměří – otázka paradigmatu v psychologii osobnosti nTeorie osobnosti OBT nParadigma – zásadní teorie, supermodel, univerzálně přijímaný – psychologie osobnosti ho nemá n nOne Big Theory (OBT) nKaždý si myslí, že je to ta jeho (Freud x Jung x Skinner) nV psychologii (natož. Psychologii osobnosti) chybí – a možná nikdy nebude nDŮVODY: nCo jedné teorii jde dobře – zcela opomíjí něco jiného (kávovar a toastovač) nA ještě hůř: kávovar a toastovač a rádio v kombinaci dohromady – k čemu je to dobré? n Tři základní přístupy (směry) nPsychoanalýza nBehaviorismus nHumanistická psychologie nA pak moderní přístupy: kognitivní, rysový… n nRůzné zdroje – biologie, filosofie, experimentální, gestalt… nHistorické souvislosti… nLiší se právě v pohledu na osobnost člověka.Mnoho z nich vycházejících různých teorií… nV cíli našeho kurzu (21. století) jsou moderní přístupy, které vychází ze základních směrů, ale nabízí řešení přímo využitelné v moderním světě Kterou teorii vybrat? nMít v paměti tzv. Funderovo pravidlo: nNejsilnější stránky čehokoliv jsou zároveň slabou stránkou též věci a překvapivě někdy bývají pravdivé oba protikladné výroky. n nOsobnost JE koherentní a konzistentní, ale představuje jen možnost, různě využitelnou. n nSilné stránky každého hlavního SMĚRU jsou i jeho slabými (tzn. jsou těsně vázány se slabými stránkami)(Př. Psychologie osobnosti, behaviorsimus, prezident Nixon, princezna Diana) nPři výběru mít vždy v úvaze možnosti teorie, svoje přesvědčení a svůj cíl… n n Ale přesto pozor – znaky dobré teorie: nTeorie: na) soubor premis, relevantních pro předmět zkoumání, které jsou v logickém vztahu a tvoří systém nb) soubor definic, které dávají premisy do vztahu pozorovatelných skutečností n nPRAVIDLA: nMusí být jasná syntax. nMusí být operacionalizované pojmy, definice. n nPř. Vztah úzkosti x motoriky a sebehodnocení n nNutné vlastnosti dobré teorie: nVerifikovatelnost. (schopnost teorie predikovat) nObsažnost (jak velké pole zasahují?) nHeuristika (jaký mají dopad na realitu?) n Teorie osobnosti v protikladech: nKaždá teorie osobnosti je soubor tvrzení o lidském chování, které odpovídají na hlavní otázky po povaze lidské osobnosti. nTeorie se mohou (vzhledem k těm tvrzením) nacházet na kontinuu: nVědomé ………………………… nevědomé procesy nVýsledky učení …………………. proces učení nDědičnost………………………….. prostředí nMinulost…………………………přítomnost nHolistický přístup…………………………analytický přístup nOsoba …………………………situace nÚčelové ……………………mechanistické chování nNěkolik ……………………mnoho motivů nNormální …………………nenormální n n n Definice osobnosti nFilozofická otázka: nJe osobnost tedy souhrn různých složek, které jsme si vyjmenovali a které spolu tvoří složitý funkční systém? nAnebo je osobnost tím, co to všechno propojuje určitým specifickým způsobem? Takže vlastně: je moje osobnost příčinou nebo výsledkem? n nOsobnost v laickém slova smyslu – „…osobnosti Superstar jsou rychlokvašky…“„Václav Havel je osobnost“ – hodnotící definice n nV psychologii osobnosti je osobností každý: nejen Sestra Tereza či John Lennon… Martin je komplikovaná osobnost… deskriptivní definice n Definice osobnosti nV psychologii složitější a komplexní pohled: Allport sesbíral 50 definic osobnosti – vychází samozřejmě z různých teorií a osobních zaměření autorů n nBiosociální definice n nSouhrnná n nIntegrativní n nA jaká je Vaše definice osobnosti? n nOsobnost je… n Definice osobnosti n Osobnost je jednotná psychofyziologická celost, integrace dynamických vztahů mezi biologickými (konstitučními) a sociálními momenty. (K.Gotschaldt) n n Každý člověk je v určitých ohledech jako všichni ostatní, jako někteří lidé, jako žádný jiný člověk. (A. H. Murray) n n Osobnost je integrovaný, k seberealizaci směřující systém psychických a psychofyziologických funkcí individua, které jsou v neustálé interakci s prostředím. (P. Říčan) n n Osobnost je konečný produkt našeho systému zvyků. n (J. B. Watson) Definice osobnosti (Smékal, 2002) n Osobnost je konvergencí všech podstatných kulturních tendencí v psychice. Čím kulturnější člověk je, tím méně může být jedinečnou osobností. (Vernon) n n Osobnost nezáleží na vlastnostech, ale ve způsobu jejich spojení. n (Peters) n n Osobnost je to, čím se jeden člověk odlišuje od druhého z hlediska kvantitativního i kvalitativního. (H. J. Smith) n n Osobnost je sumou psychickýcch reakcí člověka na mínění, které má o něm jeho okolí. (Ch. H. Cooley) PSYCHOANALÝZA X BEHAVIORISMUS X HUMANISTICKÝ PŘÍSTUP nTest srovnání paradigmat Psychoanalýza, neopsychoanalýza Hlubinné teorie osobnosti Sigmund Freud První ucelená teorie osobnosti, převratný moment – „já ztratilo vládu“ Všichni vychází z Freuda, lidová slovesnost, košilaté vtipy a říkačky…Freude, Freude, Freude… Nebezpečná metoda Pojmy: Id, Ego, Superego /Vědomí x předvědomí x nevědomí/ Obranné mechanismy/Vývojová stadia osobnosti/ Neurózy a úzkosti/ Sny a Parapraxe Ale především – sex! C. G. Jung, A. Adler, K. Horneyová, H. S. Sullivan, E. Fromm, E. Erikson, … Behaviorismus, neobehaviorismus nOtec behaviorismu J. B. Watson n n „…Dejte mi tucet zdravých dobře rostlých dětí a vlastní specifický svět, v němž bych je vychovával, a já vám ručím za to, že z každého z nich vychovám specialistu podle objednávky: lékaře, právníka, umělce, vedoucího prodejny, ba dokonce i žebráka a zloděje, bez zřetele k jeho vlohám, sklonům, tendencím, schopnostem, zájmům a výbavě jeho předků…“ n Behaviorismus, neobehaviorismus Důraz na chování, viditelné projevy organismu. Reakce (jednání) člověka je funkcí prostředí (stimulu) a osobnosti (black box). Pokusy na lidech a zvířatech: krysy, Malý Albert. Skinnerův box, Pavlovovi psi Etika! Ivan P. Pavlov Teorie klasického podmiňování – nepodmíněný x podmíněný podnět. Clark L. Hull, B. F. Skinner Rozvíjeli teorii podmiňování, zamýšleli se nad zamezením vyhasnutí podmíněné odezvy. John Dollard, Neal E. Miller Zabývali se procesem učení, vymezovali jeho složky. Humanistická psychologie Abraham Maslow, Carl R. Rogers, V.Frankl Opozice vůči behaviorismu i proti „pudovým“ silám psychoanalýzy. Zdůraznění svobody a individuality. Hodnota člověka – člověk v obtížných situacích. Duchovní stránky člověka. Optimistický pohled na organismus - může být moudřejší než vědomí. Vůle k seberealizaci, mohou jí být postaveny překážky. Pojmy: Smysl života, Hodnoty, Potřeby. Vůle, Self, Sebepojetí, Sebeurčení, Kongruence, Autenticita Názor na lidskou povahu nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Názor na lidskou povahu nPsychoanalýza n negativní n nBehaviorismus n neutrální n nHumanistická psychologie n pozitivní Je chování svobodné nebo determinované? nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Je chování svobodné nebo determinované? nPsychoanalýza n determinované n nBehaviorismus n determinované n nHumanistická psychologie n svobodná volba n Základní motivy nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Základní motivy nPsychoanalýza n sex a agrese n nBehaviorismus n popudy různého druhu n nHumanistická psychologie n sebeaktualizace n Struktura osobnosti nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Struktura osobnosti nPsychoanalýza n id, ego, super ego n nBehaviorismus n zvyky n nHumanistická psychologie n self (jáství) n Role nevědomí nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Role nevědomí nPsychoanalýza n maximalizovaná n nBehaviorismus n prakticky neexistující n nHumanistická psychologie n minimalizovaná n Vývojový důraz nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Vývojový důraz nPsychoanalýza n psychosexuální stádia n nBehaviorismus n kritické situace, učení – identifikace a imitace n nHumanistická psychologie n vývoj obrazu sebe sama n Bariéry osobního růstu nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Bariéry osobního růstu nPsychoanalýza n nevědomé konflikty, fixace n nBehaviorismus n maladaptivní zvyky, patologické prostředí n nHumanistická psychologie n podmínky hodnoty, inkongruence n Úkol pro skupiny: Sehrajte nebo popište interakci klient a terapeut nProblém nFobie z myší nDeprese nAlkoholismus nNevěra- partnerská terapie nPřístup nBehaviorismus a přidružené přístupy nPsychoanalýza, různé druhy nHumanistický přístup n Shrnutí nHODNOCENÍ teorií z uvedených aspektů – pro zkoušku alespoň 3 hlavní směry a nějaké příklady teorií: nJaké mají teorie vlastnosti a vady ?? nKteré jsou špatné a které nejlepší ?? nDÁLE: nBiologická determinace psychiky nHlubinné teorie osobnosti ÚKOL Č. 1 nZadání úkolu: n1. Determinovanost homosexuality. n2. Determinovanost školního neúspěchu Romských dětí. nRozsah: 3 stránky (+/- 20 procent; tzn. cca 5400 znaků) - je nutné dodržet rozsah nTéma/problém: nAd 1. Vysvětlete pojem z různých hledisek. Je homosexualita dědičná (vrozená) nebo je získaná? Pokud je dědičná, popište možný mechanismus a způsob, jak a kdy se projevuje na osobnosti lidského jedince. Pokud je získaná – tedy jak a v kterém období vývoje? Jaký vliv na osobnost má fakt, že jde o získanou/vrozenou vlastnost osobnosti (rys) nAd 2. Výchova a vzdělání romských dětí – neprospívání je faktem. Jaké jsou příčiny tohoto jevu, jaký může být vliv biologické determinace osobnosti? Jak, na základě poznatků přistupovat k výchově romských dětí, jaká opatření přijmout. nStruktura práce: nTeoretický úvod, představení různých aspektů jevu (historické souvislosti, aktuální situace atd.) nArgumenty pro a proti biologickou determinaci fenoménu nSyntéza – jaký je možné udělat závěr? nJaké jsou důsledky tohoto závěru – pro teorii pro praxi? nKaždý argument musí být podložen citací odborné literatury – minimálně citovat 3 různorodé zdroje n