žArthur Schopenhauer (1778-1860) žPsychologizující filozof -Dělí život na dvě etapy – mládí a stáří ž„Z hlediska životní síly lze člověka do 36 let přirovnat k tomu, kdo žije z úroků; co dnes vydal, je tu zítra zpět. Ale od tohoto bodu je naším analogem rentiér, který začíná sahat na svůj kapitál“ ž„Prvních 40 let našeho života dodává text, následujících 30 komentář k němu, který nás teprve naučí chápat pravý smysl života a souvislost testu, vedle morálky a všech jemností“ žProtiklad mládí a stáří je protikladem nevědoucí vášně a vědoucího rozčarování. žSchopenhauer favorizuje stáří „člověk se dopracuje ke klíči životu až během stáří“ žVšechno je marnost a všechny ořechy jsou duté, i kdyby byly pozlacené (Kazatel) ž žNejvětší štěstí je moci cvičit svou znamenitost, ať už je jakéholi druhu (Aristoteles) ž žVe stáří není krásnější útěchy, než že jsme všechnu sílu svého mládí vložili do děl, jež nestárnou s námi (Schop.) žEtapa životního dopoledne a životního odpoledne žNemůžeme žít životní odpoledne podle programu životního dopoledne, co bylo velké ráno, bude malé večer, a co bylo pravdou večer, se stává lží. žČím blíž se člověk blíží středu života a čím víc se mu podařilo zakotvit ve svém osobním postoji a sociálním postavení, tím více se mu bude zdát, že odhalil správný běh života, správné ideály a principy chování.... žPřehlíží přitom důležitou skutečnost, že totiž stanovení sociálního cíle se uskutečňuje na úkol celosti osobnosti... žV této životní fázi, kolem 40ti let, se totiž připravuje významná proměna lidské duše. žZpočátku to není žádná vědomá a nápadná změna, spíše jde o nepřímé náznaky proměn, které – jak se zdá – mají svůj počátek v nevědomí...člověk by měl vědět, že jeho život nestoupá a nerozšiřuje se, nýbrž že si neúprosný vnitřní proces vynucuje zúžení života.“ žV první polovině života – problémy z přizpůsobení zevnímu prostředí – vztahy, profese, partnerství, rodina... žV druhé polovině se začínáme vyrovnávat sami se sebou. žKrize z toho, že lpíme na minulosti. žOrientace a vřazení se do reality vnitřní – individualizace. žOsm stádií centrálního konfliktu 1.Důvěra proti nedůvěře (1.rok života) 2.Autonomie proti studu a pochybám (2. rok života) 3.Iniciativa proti vině (3. rok života) 4.Výkonnost proti méněcennosti (6.-11. rok života) 5.Identita proti zmatení rolí (puberta a adolescence) 6.Intimita proto osamělosti (raná dospělost) 7.Generativita proti stagnaci (střední dospělost) 8.Integrita proti zoufalství (pozdní dospělost a stáří) žGenerativita – založení a vedení další generace, úkolem je přispívat druhým, především péčí poskytovanou rodině a společenství, kde žije. žČlověk selhávající v generativitě se může realizovat ve své profesi nebo se uchyluje k útěkům před realitou (alkohol, sexuální dobrodružství,...až k vážné krizi) žKaždé období umožňuje projít krizí a posílit se, zdokonalit, změnit... ž„Člověk hledá smysl“ ž„Vlastním cílem člověka je najít smysl a ten naplnit. Nietzsche řekl: Kdo má Proč žít, ten snese téměř každé Jak“ žDnes žijeme v době, kdy velká část populace žije beze smyslu. ž„Ve službě něčemu nebo v lásce k někomu se člověk stává sám sebou. A ve službě něčemu má život smysl.“ ž„Pocit chybějícího smyslu života je nejjistějším důkazem toho, že smysl života existuje. Kdyby neexistoval smysl života, tak nebudou lidé trpět tím, že ho neznají. „ žŽízeň je nejjistější důkaz, že musí existovat voda“ (Werfel) žČemu chci opravdu věnovat život? žCo je opravdu důležité? žJak mám změnit svůj život, aby odpovídal mým dnešním potřebám a ne potřebám, které jsem měl před patnácti lety? (Peška, 2005) žDvakrát nevstoupíš do téže řeky (Herakleitos) ž1. Napište si, čeho pozitivního jste dosáhli? ž2. Co byste dělali, kdybyste věděli, že nemůžete dopadnout špatně? ž3. Na jakých zásadách spočívá váš život? ž4. Jaký nápis byste chtěli mít na svém náhrobku? Co byste rádi slyšeli, aby o vás někdo řekl na vašem pohřbu? ž5. Které tři věci si v případě požáru vašeho domu odnesete? ž ž6. Kdybyste měli 6 měsíců na přípravu přednášky a mohla by to být vaše poslední slova k rodině a přátelům, co byste řekli? ž7. Kdybyste mohli vytvořit prvotřídní podnik, organizaci, církev,...jaký druh práce by vykonávaly, jak by fungovaly....? ž8. Je Vám 90. let, sedíte v houpacím křesle a zpětně přehlížíte svůj život. Existuje něco, čeho litujete, že jste nudělali? Tyto sny a touhy vás mohou vést k novému naplnění života. ž9. Napište si seznam 100 věci, které chcete udělat, než zemřete. (Conway Stone) žDo mapy fantazie menší mapu reality, co je splnitelné za nynějších možností. žHlavním principem je, že po 40 nelze dosáhnout vyššího výkonu než před 40. žDruhým principem je, že zkušenost podmiňuje jiný pohled na svět, výhoda zkušenosti (př. umíme si představit, jak vypadal náš život s naší první láskou nebo s naší první profesí, atd...) žVe středním věku omezená kapacita pro zpracování negativních zážitků a emocí (v mládí máme pocit, že přemůžeme svět...později ubývají síly, delší doba pro regeneraci) žDo budoucna se umět chránit před nadměrnými negativními emočními vlivy – základní principy duševní hygieny. 1.Kompenzace aktivitou – získávat praktickou jistotu, učit se nové. 2.Ústup. 3.Cílevědomá pasivita. 4.Zaujetí postoje (když nemůžeme stresor ovlivnit, u malých i velkých problémů) 5. žProces nelze uspěchat žNěkdy může přijít barvitý sen žIdeální doba pro rozjímání je dovolená žNejlepší otázky jsou Jak dál? a Co chci? Ne Proč? žNěkdy je správné radikální řešení, nutné se poradit žOtázky se postupně mění v odpovědi žNastává čas pro plánování žNeplánovat větší výkon, než na jaký jsme byli zvyklí žNepřetěžovat svou kapacitu pro zpracování negativních zážitků a emocí žNepodlehnout falešné pozitivní realitě a nenechat se opít nadějí žŽivot je těžký, i když nejsme v krizi žMíra psychosociální zátěže žNapište si na papír problémy, seřaďte je a odškrtávejte (pokud se Vám daří vyřešit) žZa prvé musíte vědět, co chcete, mít jasnou představu o výsledku žZa druhé buďte pozorní a mějte smysly otevřené žZa třetí buďte pružní, abyste mohli měnit své chování, dokud nedosáhnete toho, co chcete žZákladní principy je myslet pozitivně a být aktivní žPrvní pozice vnímání – Jak mě to ovlivňuje? žDruhá pozice vnímání – Jak by se to moje jevilo druhému? (empatie) žTřetí pozice – Jak by se na to díval někdo nezúčastněný? žBýt v pozitivním stavu plném síly žTechnika prožívání předem, mentální příprava a procvičování – projít si právě prožití den žBoj o každodenní pohodu, pozitivní naladění a dobrou duševní a tělesnou kondici žKatalog 99 příjemných aktivit (Lewinsohn) žSociální aktivity – kdy nás někdo chce, má rád, respektuje, oceňuje a akceptuje. žAktivity spojené s dovedností, schopností a nezávislostí. žAktivity, které jsou příjemné samy o sobě. žTěšit se na něj žNemyslet na nepříjemnosti, které zážitek zkalí žBraňte se negativním myšlenkám žStřídejte aktivity a prožitky tělesné, duševní a duchovní. žPrevence syndromu vyhoření ž(v profesi – odosobnění, intelektualismem, oddělení přístupu ke klientům od přístupu k ostatním lidem) žJít dál stejnou cestou a vydržet v nezměněné intenzitě. Vsadit na to, že máme dost sil. žJít stejným směrem, ale ne stejnou cestou, jiné tempo, dát větší prostor prožitkům namísto výkonnosti... žVyužít druhé poloviny života jako příležitosti k radikální změně... žVšechna řešení jsou rovnocenná... žVyberte si dlouhověké rodiče žBuďte bohatí a mějte dobré společenské postavení žMějte vysokou inteligenci a dobré vzdělání žNaroďte se jako žena žPřiměřenost a střídmost (alkohol, kouření, jídlo) ž ž Buďte hodně aktivní, aktivní geronti prokazatelně déle žijí. ž žKulturní společnost umí být se stářím solidární, mít s ním soucit, chránit je. žKulturní společnost umí najít na tváří geronta krásu žNejsme se svým stárnutím sami žV roce 2050 bude třetina obyvatel Česka starší 65 let žÚvahy o tom, jaká bude společnost žPřizpůsobování společnosti – ergoekonomika starších lidí žProjekt Třetí kariéra – vysoce motivované komerční firmy přijímají na zkoušku ( a zdarma) seniory žLidí starších 65 let je 14,6% žPřed pěti lety bylo na jednoho seniora šest pracujících žVloni pět žV roce 2026 tři lidé ž(některé prognózy uvádějí vyšší čísla) žObdélníková společnost (většina západních zemí, rozvojové země – pyramidální společnosti) žKoeficient závislosti stáří – dnes 1:5, do poloviny příštího století 1:3 žDemokratická časovaná bomba žDemografické (žádný tajuplný dlouhožijící národ neexistuje – viz. utopie o starcích v SSSR, Pakistánu, Ekvádoru,.. žElixír života – umírněnost ve všech věcech žNadměrné kouření, alkoholismus a přejídání zkracuje život žGenetická podmíněnost stárnutí žŘada definic stárnutí – měřítkem chronologický věk, sociální věk žMezní věk 60 až 65 žIII. věk – aktivní a nezávislé stáří žIV. věk – odkázání na druhé žMladší stáří – 65 – 75 let, pokročilé 75 a více ( další členění na mladé stáří 60-69, zralé 70-79, pokročilé 80-89, velmi pokročilé žStárnoucí tělo žZtráta elasticity, horší trávení, úbytek svalové hmoty, menší přívod kyslíku, srdce ztrácí sílu, snížení přívodu krve do mozku žKardiovaskulární choroby – záchvat mrtvice žZhoršení vylučování, křehké kosti ž žZrak – především ztráta zrakové ostrosti, vidí pouze intenzivnější světlo, horší adaptace oka za šera, schopnost reakce oka – řízení auta, vidění v nažloutlejších odstínech, zmenšuje se zorné pole, zhoršení periferního vidění žŠedý a zelený zákal, atd. žSlábne od 50ti let žHorší u mužů žZvětšují se ušní boltce – nejasné žZanášení zvukovodu žPosilování zvuku žČím složitější je zvukový signál, tím hůře – známá slova, známé pojmy žZvonění v uších žNevidomí jsou odříznuti od věcí, neslyšící od lidí žAngličan v cizině žStáhnutí do sebe, stranění společnosti žChutě – oslabení citlivosti? žČich neslábne žHmat – vyšší hmatový práh citlivosti žBolest – zvýšení prahu citlivosti na bolest žPředstavy o rozdílech v inteligenci – u mladších schopnost řešit nové situace u starých kompetence – poněkud zavádějící žFluidní a krystalická inteligence (důvtip a moudrost) žŘada studií uvádí, že fluidní stárne, krystalická zůstává nedotčena, ovšem netýká se všech seniorů žLidé podávají konstantní výkon až do doby krátce před smrtí (měsíce, rok) žTělesná cvičení mohou zlepšovat určité aspekty intelektuálního výkonu starých lidí žCo nepoužíváš, zakrní žStaří lidé mohou být pomalejší a méně přesní, ale kompenzují to zkušeností, lepší strategií,... žPokud proti úbytku bojují, mohou si řadu schopností zachovat žFluidní inteligenci lze zlepšit tréninkem žVěkem rostou, staří lidé jsou pomalejší v textech výběrových RČ než jednoduchých RČ ž(čím je RČ nižší, tím je reakce člověka rychlejší, ...řidič, rakce na otázku, rozpoznání člověka, předmětu, JRČ – jeden pohled, jediná možná reakce, VRČ – tři podněty, více reakcí,...) žAutomatické procesy jsou stářím spíše nedotčeny žMladí se po chybě otřepou, žstarší jsou až příliš opatrní žVěk versus složitost žOvšem 10 až 15% starých lidí si zachovává mladistvou úroveň inteligence, i jejich RČ zůstává stejné ž žVytrvalá pozornost – schopnost přímé koncentrace je zachována i ve stáří žVýběrová pozornost (užití rušivých podnětů) – staří lidé pomalejší žRozdělená pozornost – věnovaná více zdrojům, starší lidé horší výsledky – věk versus složitost žProměny tvořivosti v průběhu lidského života souvisí spíše v životním stylu a praktických požadavcích, než ve vlastním stárnutí ž žStaří jsou méně tvořiví proto, že byli dříve až příliš dobří žPaměť s věkem stárne žFaktory – emocionální stav, socioekonomický stas a dosažené vzdělání,... ž žČtou ti lidé, kteří byli čtenáři i v mladším věku žÚbytek čtenářských dovedností – staří lidé dávají přednost lehčí četbě žVýzkum této oblasti je hodně roztříštěný žSluch a zrak mají podíl na zhoršování jazykových schopností žSociální izolace způsobuje zhoršování schopnosti konverzace ž žStaří lidé jsou v průběhu života více introvertnější žMají menší sklon k výkyvu nálad žMají větší klid, nemusí však být šťastnější žJsou poněkud lhostejnější žKlid a vyrovnanost versus apatie a strnulost žSpolečnost přestává vyhovovat jejich potřebám žÚbytek asertivity žPozbývání rolí, schopnost předávat a hrát druhé housle – není samozřejmostí žVyrovnávání se s minulostí – pohled z mostu ž žKonstruktivní osobnost – smířen, komunikuje, nemá obavy žZávislá osobnost – do značné míry spokojená, ale potřebuje pomoc, stáří vnímá jako odpočinek žDefenzivní osobnost – obrněná – neurotická – pokračují v práci, vyvíjejí aktivity, dokazují, že nepotřebují pomoc žHostilní osobnost – obviňují žNenávist k vlastní osobě – nenávist a zlost obracejí dovnitř žČasto nereálné představy o vlastním stáří žNení vždy jednoduché odejít z práce žOvdovění žSpokojenost ovlivňují úmrtí přátel, problémy v rodině, mnoho lidí má finanční problémy žÚrovně sociálně péče žNemoci žStarší manželské páry mohou být spokojenější než mladí žSexualita a stárnutí (problematika sběru dat) žNejlepší strategie je zůstat co nejaktivnější žŽivotní spokojenost je nejvyšší u starých lidí, kteří se aktivně zapojují – teorie aktivity žTeorie odcizování – příprava na smrt? ž žV západních zemích preferují staří lidé samostatný život, ovšem v blízkosti své rodiny žDeprese z očekávání pomoci ze strany potomků žStaří lidé se dostávají do nouze, potřebují pomoc, příbuzní se nedokáží postarat – narušení vztahů žPotřeba místa (postel, stůl, křeslo v pokoji u televize) žBezpečí (nedělat změny, které nevítá, najít kompromis,...) žPéče (široké spektrum) žVýživy (co jí, současně to, o čem ho informujeme – technické vymoženosti často zátěží) žNemají zájem vůbec žChtějí přesouvat péči jinak žMají představu o tom, že stát se musí postarat žPečovat nemohou kvůli vlastnímu stáří žPečovat neumějí ž žMají zájem pečovat (nárůst) ž(týká se i romských rodin) žDůležitá psychická podpora žPokud pečujete rok, dva dostáváte se psychicky i fyzicky na dno žKonflikty žDůležitost sociálních služeb určených seniorům žStacionáře žČlověk se musí připravovat na stáří (bydlení, najít si koníčky na celý život, nedávat majetek dětem,...) žMezi pečovaným a pečovatelem vzniká závislost vedoucí až ke konfliktům žPečující rodina v důsledku neustálé pohotovosti ztrácí kontakty s okolím žPečující osoba trpí psychickým a fyzickým vypětím žSupervize v rodině, hledat pomoc externistů žCentrální osobou, která pečuje je nejčastěji žena žAktivizace v rodinném prostředí ž žAdaptace na stáří žNajít si životaschopný pohled do blízké budoucnosti žLépe se hledá lidem na vesnici – mají většinou klasicky širší rodinu žAktivizace v domě, zahradě, pocit užitečnosti žHlavní psychohygienická zásada jsou kladné mezilidské vztahy žVelmi skličující je vědomí, že jsou na obtíž žAsimilace tradiční rodiny směrem k individualizaci a podtržení role individua žSpolečnost sází více méně na konkurující si jedince – být lepší v čemkoliv, dosáhnout většího úspěchu žBýt rychlejší, mít více peněz, být dokonalejší žKonfrontovány už děti v raném věku žKdokoliv ukrajuje, má pocit, že má právo na tento kus koláče, aniž by poskytl protihodnotu nebo je ochoten se něčeho vzdát žTřígenerační rodiny jsou spíše vyjimkou (vyskytují se na vesnicích) žZe sociologického hlediska se vytrácí závislost na prarodičích, omezují se kontakty žPrarodiče nepřejímají výchovnou úlohu vůči vnukům (tak jako v historii) žRozmělňuje se poct zodpovědnosti vůči starší generaci žZodpovědnost rodičů vůči dětem je zachovávána (za běžných okolností) žZodpovědnost dětí vůči rodičům postrádá samozřejmost žPředstava, že záležitosti seniorů spadají spíše do kompetence státu ž30% lidí u nás si myslí, že by stát měl v plné míře postarat o seniory žBudou mladší cítit povinnost péče vůči svým rodičům žBudou chtít financovat péči svých rodičů na úkor sebe žNedojde ke střetu mezi generaci v souvislosti s nárůstem seniorů ve společnosti žOdlišnost mezi Východem a Západem žVýchod si stáří více váží žRozvojové země si stáří váží (možná proto, že se málokdo stáří dožije) žU národnostních menšin vícegenerační rodiny (dvojí riziko až trojí riziko žZávažnost a děsivost způsobují zveličení výskytu žPouze u 5-6% starých lidí, řada z nich pouze mírně dementní žVšechny demence se mohou objevit před nástupem stáří žVážně působí na ty, kteří pečují žČlověk stárne podobně jak žil žSpokojené stáří je odměnou, není právem žStárnoucí intelekt nejde dostatečně ovládat žVšichni staří dokázali přežít, to se jedné třetině mladých nepodaří žGeronti přikládají zdraví dvojnásobný význam žAktivní člověk má šanci dožít se vyššího věku žHodnota rodiny (potřeba silných emocionálních vazeb, jistota, bezpečí, pocit užitečnosti, pomoc od blízkých) žHodnota minulosti – oblíbenost vzpomínek žHodnota práce žHodnota víry žKaždý pátý senior se setkává s projevy ageismu žPrezentace seniorů jako nemocných, bezmocných, obtížných,... žBumerangový efekt se týká každého, kdo zestárne žObtížný boj s věkovou diskriminací žStarší lidé si často neuvědomují, že jsou diskriminováni žHeterogennost populace seniorů problémem – těžké formulovat sociální hnutí ž žPravdivost k sobě samému žSmíření se vším, co bylo žJde o domov, o místo, kam patřím, kam jsem vždycky patřil žJde o životní filozofii, o moudrost ž žOpakem je zoufalství , žstáří je těžkou zkouškou žMít žito, užito, prožito (Erich From) žAktuální téma pro staré lidi žZemřít bez bolesti a strachu žVe stínu smrti ž...je třeba abychom sebrali všechno dědictví, jehož opatrovníkem byl zemřelý, abychom ani zrnko neztratily, je obtížné zachránit vše. Dlouho to trvá, než jsme schopni poskytnout obrazu mrtvých u sebe přístřeší, je třeba dlouho oplakávat, přemítat o jejich životě a vzpomínat jejich výročí (Saint de Exupéry) žKurz tvořivého myšlení žKřížovka žVyprávění a záznam příběhu žErgoterapie, arteterapie žPoslech oblíbené hudby žRuční práce žSpolečná četba žSpolečenský večírek žPříprava oblíbeného jídla žProcházka žÚprava účesu žFotky, vzpomínky,... ž ž