Lenka Slepičková §Čísla x Texty §Jasný postup x Flexibilní metodologie §Postup od obecného ke konkrétnímu (dedukce) x Postup ok konkrétního k obecnému (indukce) §Ověřování teorie x Tvorba teorie §Málo dat o mnoha případech x Mnoho dat o málo případech §Čím větší kontakt mají lidé s osobami s postižením, tím pozitivnější k nim mají postoj. §Věk učitelů ovlivňuje jejich postoje k inkluzi. §V současných příručkách pro rodiče je více prvků liberální výchovy než v příručkách starších. §Zvýší-li učitel počet pochval, výuka bude efektivnější. §Sociální status rodiny ovlivňuje školní úspěšnost potomků §Sledování programů s násilným obsahem zvyšuje agresivitu u dětí. §Pohádky rozvíjejí obrazotvornost dětí. §Dívky jsou v učebnicích prvouky zobrazovány stereotypněji než chlapci. §Čím je společnost frustrovanější, tím je také krvelačnější. §Děti žijící po rozvodu rodičů ve střídavé péči jsou v životě úspěšnější než děti žijící po rozvodu převážně s jedním rodičem. § §Hypotéza je ověřitelný výrok o vztazích mezi dvěma jevy § §Pravidla pro tvorbu hypotéz §Je oznamovací, jednoznačně formulovanou větou §Obsahuje závislou a nezávislou proměnnou §Víme, proč ji chceme ověřovat § § § §1. Hypotéza není výrokem o vztazích mezi dvěma jevy §Znalost pojmu kyberšikana je mezi dětmi velmi nízká. §Metodický materiál rozšíří teoretickou základnu učitelů odborného předmětu a stane se účelnou a vítanou pomůckou při praktické výuce žáků. §2. Hypotéza není ověřitelným výrokem § §Čím více bude doba pokrokovější (ekonomicky), tím méně bude lidí věřících. §Žáci se chovají čím dál hůř. § 3.Odhadujeme výsledky výzkumu §S drogami se již na ZŠ setkalo více než 70 procent žáků. §4. Snažíme se vysvětlit výsledky výzkumu §Žáci s postižením neužívají drogy příliš často, protože nemají šanci se k nim dostat. §5. Samozřejmé tvrzení §Studenti prvního ročníku medicíny mají méně informací o lupénce než studenti pátého ročníku. §Čím více času tráví matka ve společnosti lidí, tím méně trpí sociální deprivací. Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx X x x x x x x x x x x §Náhodný výběr §Kvótní výběr §Samovýběr §Účelový výběr §Dostupný výběr §Anketa §Sněhová koule Problém samovýběru; §Standardizované techniky: Striktně jednotné podněty a volba z předem připraveného souboru kategorií. § §Pozorování §Rozhovor §Experiment §Dotazník §Obsahová analýza textů, dokumentů §Sociometrie a vytváření sociogramu nebo sociometrického indexu § § §Experiment = jediná výzkumná metoda, která umí dokázat kauzální vztahy § §Výzkumník manipuluje s nezávislou proměnnou (např. metoda výuky, tréninkový plán, léčba, vystavení sledování programu s násilným obsahem, intenzita osvětlení) a zjišťuje, jaký to má důsledek na závisle proměnnou (např. množství znalostí, uběhnutá rychlost, zdravotní stav, agresivita, pracovní výkon) § § Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! 1.Náhodné rozdělení do experimentální a kontrolní skupiny (experiment porovnává účinky!) 2.Měření 3.Vystavení experimentální skupiny experimentální proměnné (kontrolované výzkumníkem) 4.Měření – existuje statisticky významný rozdíl mezi skupinami? § Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! §Přímé, nepřímé §Zúčastněné, nezúčastněné §Pozorovací arch, do kterého se zaznamenávají pozorované kategorie §Zaznamenává se výskyt jevů/trvání jevů §Vyhodnocuje se frekvence (četnost) výskytu, a/nebo sekvence Řeč učitele 1.Akceptuje žákovy city 2.Chválí a povzbuzuje 3.Akceptuje žákovy myšlenky nebo je rozvíjí 4.Klade otázky 5.Vysvětluje 6.Dává pokyny nebo příkazy 7.Kritizuje nebo prosazuje vlastní autoritu Řeč žáka 8. Odpovídá 9. Hovoří spontánně Ostatní kategorie 10. Ticho. Pauzy. Zmatek „Vím, že se někteří z vás necítíte dobře (1), nedejte se znechutit (2) a zkoušejte dál (6).“ „Výborně, Bětko“ (2). „Dobře, dál“ (6) „Dobře, to byl jeden názor, kdo má jiný?“ (3) viz Gavora (2000) §Samostatná práce: Co zvyšuje/snižuje moji ochotu odpovídat na dotazník? §Administrace dotazníku §Obsah dotazníku §Formulace otázek §Formulace odpovědí §Řazení otázek v dotazníku §Je otázka konkrétní a srozumitelná? § „Myslíte si, že jsou neplodní lidé stigmatizováni?“ § „Myslíte si, že marihuana by neměla být dekriminalizována?“ § „Slaví se ve vaší rodině svátky?“ § §Je otázka krátká? § „Kolikrát jste za posledních šest měsíců hovořil s lékařem kvůli Vašim zdravotním obtížím, ať už to byl Váš praktický lékař nebo specialista; neberte prosím v úvahu případy, kdy jste věc jen konzultoval se známým, který je lékařem." § §Není otázka dvojitá? § „Nabízí věznice dost vzdělávacích programů, nebo by mohla být nabídka širší? Ano-Ne“ § „Jak často se stýkáte se svými rodiči?“ § „Pokládáte problémovou metodu za účelný prostředek aktivizace žáků a používáte ji? § §Není otázka sugestivní? §Nevzniká efekt sociální žádoucnosti odpovědi? §Nevzniká efekt vynucené odpovědi? § §1. Nová podoba Konečného náměstí po jeho rekonstrukci by měla mít formu a)parkového náměstí se společenskou plochou b)parku pouze s trávníkovou plochou c)parku s pochozí mlatovou plochou se stromy d)stávající stav náměstí mi vyhovuje § §3. Urbanistické začlenění náměstí a)relaxační plochu opticky oddělit od přilehlých dopravně vytížených komunikací b)náměstí řešit zcela transparentně s vazbou na průčelí domů trojúhelníkového náměstí c)zachovat základní průhledové osy a pomocí vegetačních prvků prostor oddělit od vozovek d)náměstí má být solitérní prostor bez návaznosti na okolí § §Musí být konkrétní, vzájemně se vylučující, všichni se v nich musí najít § §„ Jak často si přisolujete pokrmy?“ a) Nikdy b) Zřídka c) Jen když je potřeba d) Často e) Vždy § §Likertova škála §Seznam na výběr §Položky k seřazení §Číselná nebo jiná škála §Bipolární škála § §Výhody a úskalí § §Co dělat, pokud nedokážu vymyslet varianty odpovědí? §o15 Zaregistroval(a) jste v poslední době nějakou komunikační kampaň na českou / slovenskou vysokou školu? Pokud ano, prosím, stručně ji popište a uveďte, o jakou vysokou školu se jednalo. Působila na Vás spíš pozitivně či negativně? (Výzkum Uchazeči 2017) § §1797 odpovědí §Ze 78 % odpovědí vyplynulo, že uchazeč/ka nezaregistroval/a kampaň § §Příklady odpovědí: §„Rádio“ §„Ano“ §„Nikam jsem se neregistroval“ §„Neúčastnila jsem se“ §„Na žádnou komunikační kampaň jsem se nepřihlásila“ §„Pozitivně“ §„Negativně“ §„Je zcela brilantní“ §„V rámci kupčení s diplomy, výzkumy“ §„VŠ mám vybranou“ §„Nesleduji kampaně“ §„Nemám zájem, porovnávat vaši školu s jinou, ani zde prezentovat jinou školu“ §„Na to vám ščiju.“ §Váš věk §do 30 let §30–50 let §více než 50 let §Slyšel/a jste někdy o syndromu vyhoření v souvislosti s Vaší profesí? §ANO §NE §Ocenil/a byste na vaší škole pravidelné školení o prevenci syndromu vyhoření? §spíše ano §spíše ne §Jakou prevenci syndromu vyhoření upřednostňujete? §relaxace v přírodě §sport §rodina a přátelé §četba §vzdělávání §jiné (uveďte) _____________________________________ §Vnímáte svoji osobnost jako dostatečně kvalifikovanou pro svoji profesi (self–efficacy)? §svoji pozici zvládám s přehledem §svoji pozici zvládám §svoji pozici nezvládám, ale snažím se § nestačím na svou práci, vzdávám se §Vztahy na pracovišti: §na pracovišti máme výborný kolektiv §na pracovišti máme dusno §kolektiv neřeším, jdu si raději po svém §Vztahy se studenty: §studenti mne respektují a já respektuji je §studenti mne nerespektují i přestože se snažím §můj přístup ke studentům je lhostejný §studenti mne rozčilují §Do jaké míry jste spokojeni se svým finančním ohodnocením? §se svým platem jsem spokojen/á §se svým platem nejsem spokojen/á § §Ocenil/a byste na vaší škole pravidelné školení o prevenci syndromu vyhoření? §a) souhlasím §b) spíše souhlasím §c) tak napůl §d) spíše nesouhlasím §e) nesouhlasím § §Máte povědomí o možných způsobech prevence syndromu vyhoření? §a) ano, znám způsoby prevence syndromu vyhoření §b) spíše znám způsoby prevence syndromu vyhoření §c) tak napůl §d) spíše neznám způsoby prevence syndromu vyhoření §e) ne, neznám způsoby prevence syndromu vyhoření § §Jakou prevenci syndromu vyhoření upřednostňujete? §(Vyberte jednu odpověď, která je Vám nejbližší) §a) relaxace v přírodě §b) sport §c) rodina a přátelé §d) četba §e) vzdělávání §f) jiné (uveďte) _____________________________________ §g) nepraktikuji žádné způsoby prevence syndromu vyhoření