Vývojové fáze Integrace x In kluže podzim 2019 kombi studia Spec. ped. vývojové fáze ŠKOLSKÝ SYSTÉM ŠKOLSKÝ SYSTÉM ŠKOLSKÝ SYSTÉM žacíse specifickými vzdělávacími ... l'OTIi Flí AM I INTEGRACE 1 DIFERENCOVANÁ ŠKOLA PRO VŠECHNY •exkluze Popření Akceptace segregace _ • integrace / speciální vzdelávací potreby Pochopení •vzdelávaní pro všechny / inkluze ve Znalost vzdelávaní INTEGRACE X IN KLUŽE Koho se integrace / inkluze tyka? Child labourers Religious Minorities Child domestic workers itii;s Children in conflict zones Indigenous peopl eChild sold Children with Disabilities 111 it .11, POPIJLAIII>.\S ren Videa - Integrace x Inkluze ■ Možnosti a meze INTEGRACE zdravotně postižených žáků - Pojem integrace - In tegrova ný za k 39:33 ■ Integrace x Inkluze - Aby všechny děti chodily do školy rády - https://www.voutube.com/watch?v=PqZE9WRoOrl&list=^^ 8bR0aod&index=5 - 0:44 - 1:30 Integrované vzdělávání ■ Integrace = „znovuzačlenění" ■ přístup a způsob zapojení žáků se SVP do hlavních proudů vzdělávání do běžných škol - Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník, 2009 ■ vyžaduje se větší přizpůsobení dítěte škole - Lechtá, V. Základy inkluzivní pedagogiky, 2010 Inkluze (unesco, 2005) proces vytváření optimálních podmínek pro různorodé potřeby žáků prostřednictvím většího zapojení žáků do vzdělávání, kulturního a společenského života a minimalizace vyčlenění (exkluze) v rámci vzdělánía ze vzdělání Inkluze = inkluzivníškola ■ Inkluze = respektování skutečnosti, že každé dítě má unikátní charakteristiku, zájmy, schopnosti a vzdělávací potřeby - Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník, 2009 ■ škola vytvářející prostor pro realizaci principu spravedlivých vzdělávacích příležitostí - Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník ■ při neúspěchu je třeba hledat bariéry v systému a ne v dítěti ■ vzdělávání začleňující všechny děti do běžných škol ■ víc se snaží přizpůsobit edukační prostředí dětem - Lechtá, V. Základy inkluzivní pedagogiky, 2010 Možnosti vzdělávání v současných podmínkách ■ definuje vyhláška č. 27/2016 Sb. - § 19 ■ upřednostnění ve škole, která není zřízena pro žáky podle druhu znevýhodnění (§16 odst. 9 zákona) - za využití podpůrných opatření -> Ideálně ve škole hlavního vzdělávacího proudu ■ shledá-li školské poradenské zařízení (ŠPZ), že... by samotná podpůrná opatření nepostačovala... doporučí ŠPZ zařazení žáka do školy ... zřízené podle § 16 ■ V odůvodněných případech se v nich mohou vzdělávat i žáci s jiným znevýhodněním... - počet nesmí přesáhnout Va nejvyššího počtu žáků Současné školství - cíl ■ vytvořit takové školní prostředí a klima školy, které poskytne všem žákům stejné podmínky a šance na dosažení odpovídajícího stupně vzdělání ■ zajistí jim právo na rozvoj jejich individuálních předpokladů - zákon 6. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání - školský zákon, ve znění pozdějších zákonů (z.č. 82/2015 Sb.) VIDEO Jak prožívají projekt společného vzdělávání ti, jichž se bezprostředně týká? https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/11672342281-inkluze 52:02 Použitá literatura ■ Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník, 2009 ■ Lechtá, V. Základy inkluzivní pedagogiky, 2010 ■ Můhlpachr, P. Geneze inkluzivní pedagogiky. In Bartoňová, M, Vítková, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. 2009, s. 27 ■ M. Horňáková, Inklúzia - nové slovo, alebo aj nový obsah? In Efeta, 2006 ■ Zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů ■ Vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů ■ Vyhláška č. 27/2016 Sb. ve znění pozdějších předpisů Základy inkluzivní pedagogiky Viktor Lechtá a koľ Oh* » ptiatma, itmttfšm • Mrattf rt u*k Použitá literatura