OKRUHY KE ZKOUŠCE SPc316/01 PORADENSTVÍ, DIAGNOSTIKA A INTERVENCE V LOGOPEDII I. 1. Logopedie, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd. Spolupráce s ostatními vědními obory. 2. Komunikace- význam komunikace v životě jedince. Charakteristika verbální, nonverbální komunikace. Jazyk a řeč. Narušená komunikační schopnost, vymezení narušené komunikační schopnosti, klasifikace narušené komunikační schopnosti. 3. Systém poskytované logopedické intervence v ČR (charakteristika jednotlivých rezortů). Speciálně pedagogická centra zabývající se problematikou narušené komunikační schopnosti u dětí a žáků. Funkce, hlavní úkoly SPC, personální obsazení, legislativní zabezpečení. 4. Současné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností. 5. Charakteristika jazykových rovin (lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická, foneticko-fonologická, pragmatická). 6. Raná logopedická intervence. Rossetiho kategorizace dětí s rizikem vývoje řeči a jazykových schopností. 7. Narušený vývoj řeči – klasifikace, charakteristika. 8. Dítě s opožděným vývojem řeči – charakteristika OVŘ, diagnostické možnosti, logopedická intervence. 9. Dítě se specificky narušeným vývojem řeči – charakteristika specificky narušeného vývoje řeči, logopedická intervence. 10. Balbuties – současné pohledy na etiologii koktavosti, symptomatologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná dětem s koktavostí v předškolním věku. 11. Tumultus sermonis - etiologie, symptomatologie, poskytování logopedické intervence. 12. Poruchy zvuku řeči – huhňavost, palatolalie. 13. Orofaciální rozštěpy – etiologie, klasifikace. Interdisciplinární péče u dětí s orofaciálními rozštěpy.