Bazální stimulace Bc. Lada Brymová 430151 Prof. dr. Andreas Fröhlich •Autorem konceptu bazální stimulace •Speciální pedagog •Od roku 1970 pracoval v Rehabilitačním centru (Německo) •Zabýval se dětmi s těžkými kombinovanými somatickými a intelektovými změnami •Během doktorského studia vypracoval koncept bazální stimulace •Předpokládal vzdělavatelnost dětí s hlubokým mentálním postižením • Prof. Christel Bienstein •Zdravotní sestra z Německa •Přenesla koncept do ošetřovatelství v 80. letech •Úzce spolupracuje s Prof. dr. Andreas Fröhlich společně vypracovali koncept na vzdělávání lektorů • • • • PhDr. Karolína Friedlová •V České republice je hlavní propagátorkou •Založila v roce 2005 Institut bazální stimulace •Realizuje certifikační kurzy , odborné konference, konzultační činnosti pro odborníky i laiky • • Situace dnes • •Využití ve zdravotnictví (pacientům s poruchou vědomí, po úrazech, po operacích ), školství (speciální školy) i v sociální oblasti (domovy pro seniory, domovy pro osoby se zdravotním postižením, a domácí péče) •Využití u lidí s tělesným nebo duševním postižením, ve stavu vigilního kómatu, pro lidi s mentálním postižením, nebo jakýmkoliv způsobem postiženo vnímání. Kvalifikační kurz •Akreditovaný kurz je určen pro: •poskytovatele zdravotní péče: lékaře a nelékařská zdravotnická povolání (všeobecná sestra, porodní asistentka, fyzioterapeut, ergoterapeut, logoped, psycholog, zdravotně sociální pracovník, zdravotnický záchranář, praktická sestra (zdravotnický asistent)) •poskytovatele sociálních služeb: sociální pracovníci a pracovníci v sociálních službách a vedoucí pracovníci v sociálních službách •učitele speciálních škol, asistenty pedagoga, speciální pedagog, vychovatel školských zařízení •vyučující ve vzdělávacích programech výše zmíněných oborech • Bazální stimulace •Je koncept, který podporuje v nezákladnější (bazální) rovině lidské vnímání a komunikaci. •Vědecký koncept v pedagogicko-ošetřovatelský oboru podporující vnímání, komunikaci a pohybové schopnosti člověka a jejich propojení. •Vychází z předpokladu individuální strukturované péče na základě biografické anamnézy klienta. •Koncept vychází z poznatků pedagogiky, fyziologie, anatomie, neurologie, vývojové psychologie a ošetřovatelství. Dělení stimulací •Prvky základní stimulace: •Somatická stimulace •Vibrační stimulace •Vestibulární stimulace •Nástavbová stimulace: •Optická stimulace •Auditivní stimulace •Taktilně-haptická stimulace •Orální stimulace •Olfaktorická stimulace • Somatická stimulace •Umožňuje vnímat vlastní tělo •Pracuje se od středu těla až po konečky prstů na rukou nebo nohou – doteky, masáže, polohování … •Doteky mají být přiměřené, ale klidné, pevné a zřetelné •Při používání různých materiálu např. froté ručníky, kožešinu, nedominuje kontakt kůže ke kůži, ale zesílí pocit pro vlastní tělo. oKoupele oPoloha mumie, hnízdo oKlient by měl dojít k pozitivní zkušenosti s tělem. o Vibrační stimulace •Vnímání vibrací •Vibrace dokáží navodit intenzivní pocit v částech těla např. malé vibrátory lze umístit tak, že umožní cítit celou nohu od kotníku až přes koleno po kyčel. •Má za cíl uvědomování si sám sebe. •Ovlivnění dýchání • Vestibulární stimulace •Zaměření na prostorovou orientaci a pohybu celého těla v prostoru (učí se vnímat různé směry). •Jedná se o malé kolébavé pohyby podél a napříč osou těla na terapeutickém válci nebo velkém míči, které se mohou stát uvolněným tancováním podle hudby. •Změny polohy těla prostřednictvím změny polohy celého lůžka • •Tyto tři oblasti stimulací – somatické, vibrační, vestibulární se vztahují k nejranějším a nejelementárnějším formám vnímání. • • Optická stimulace •Podněcování zrakovými podněty. •Pro optickou stimulaci a orientaci v prostoru je velice důležitá jakákoli změna tělesné polohy. Třebaže jde někdy jen o malou změnu polohy hlavy, mění se klientovo zorné pole. Změna polohy je zároveň somatická a vestibulární stimulací. •Zde lze zařadit nabízení různých obrázků a fotografií, především známých a nejbližších osob. Také možnost změnit prostředí. •Vizuální podněty slouží k tomu, aby se dítě s těžkým postižením naučilo fixovat zrakem nejjednodušší podněty a vědomě aktivovat postavení očí. •Pomůcky: světelné koule, světelné dotykové koule, světelné hadice světelné vodní válce, světelné taktilní válce, světelné válce s voskovými efekty, tzv. „disko koule", podsvícený stůl spiskem, prosvícený kuličkový bazén. Auditivní stimulace •Pomocí akustických podnětů je možno dítě s těžkým postižením naučit reagovat na podněty, které nejsou vztažené k tělu a také, že hluk lze vyrobit a mohou ho sami reprodukovat. •Nejčastější auditivní podněty jsou z běžného denního prostředí a také využití hlasu, zpěvu a hudby. •Vhodné je předčítání, vyprávění pohádek, které je možné podpořit vizuálními vjemy (obrázky, obrázkovou knihou), hudební nástroje. •Pasivní poslech je často spojen s somatickou stimulací (při masáži). o Taktilně- haptická stimulace •Cílem taktilně-haptické stimulace je vyznačení citlivé oblasti rukou, umožnění rukama něco cítit, snaha o vytvoření možnosti úchopu a podpora poznání, že věci jsou charakteristické na omak . •Vhodné pomůcky jsou veškeré předměty denního života Např. oblíbené předměty, talismany, hračky, předměty užívané k osobní hygieně •Lze kombinovat se stimulací optickou, auditivní a olfaktorickou. •Další předměty: se zajímavým tvarem a povrchem (kožešiny, látky), různé strukturované povrchy na stěnách, podněty, které vyvolávají teplo nebo chlad. •Dále stoly nebo tácy se sypkým materiálem (písek, mouka) do kterých klienti kreslí a píší, hmatové domino, chodníček z různých materiálů. •Nedochází pouze k ohmatávání ploch ale i k nácviku úchopu předmětů denní potřeby. Orální stimulace •Stimulace rtů a receptorů chuti •Vkládání oblíbených potravin do úst •Hygiena dutiny ústní Olfaktorická stimulace •Podněcování čichovými podněty. •Vhodné pomůcky flakónky s parfémy, deodoranty, potřeby osobní hygieny např. vůně mýdla, vůně jídla, vůně prádla. Nevhodné jsou vonné svíčky. •Je důležité nabízet výrazně odlišné pachy od pachů všedního dne. Desatero bazální stimulace 1.Přivítejte se a rozlučte s pacientem pokud možno vždy stejnými slovy. 2.Při oslovení se ho vždy dotkněte na stejném místě (iniciální dotek). 3.Hovořte zřetelně, jasně a ne příliš rychle. 4.Nezvyšujte hlas, mluvte přirozeným tónem. 5.Dbejte, aby tón vašeho hlasu, vaše mimika a gestikulace odpovídaly významu vašich slov. 6.Při rozhovoru s pacientem používejte takovou formu komunikace, na kterou byl zvyklý. 7.Nepožívejte v řeči zdrobněliny. 8.Nehovořte s více osobami najednou. 9.Při komunikaci s pacientem se pokuste redukovat rušivý zvuk okolního prostředí. 10.Umožněte pacientovi reagovat na vaše slova. • Informace •https://www.bazalni-stimulace.cz/o-bazalni-stimulaci/literatura/ • •Video: Somatická stimulace https://www.youtube.com/watch?v=Hhiqg5r0tdE •Stimulace https://www.youtube.com/watch?time_continue=284&v=dJrp-8T1ftk •Pomůcky: https://www.sensa-shop.cz/senzoricke-pomucky/bazalni-stimulace/ Děkuji za pozornost Zdoje •FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. 2007. Praha: Grada publishing. ISBN 978-80-247-1314-4. •MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7. •https://slideplayer.cz/slide/13589453/ •VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením II. 1. vyd. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001.