ALTERNATIVNÍ A AUGMENTATIVNÍ KOMUNIKACE Magdalena Jarošová Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky AAK = alternativní a augmentativní komunikace v v Obecně k AAK v v Systémy AAK v v AAK ve vzdělávání žáků s mentálním postižením https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjXrYOg_ ZvlAhUxAWMBHRckAoYQjhx6BAgBEAI&url=https%3A%2F%2Fwww.bonbonbreak.com%2F10-tips-picky-eaters%2F&psig =AOvVaw1nVdUQH0rq1ozW2un_k11v&ust=1571150213613390 Alternativní a augmentativní komunikace •…zajišťuje, aby každý měl příležitost rozumět, a aby jemu bylo porozuměno. • Obsah obrázku osoba, oblečení, žena, mladý Popis byl vytvořen automaticky AAK umožňuje osobám s těžkým postižením, u nichž je částečně, nebo úplně znemožněna verbální komunikace, dorozumívat se, komunikovat se svým okolím, vyjádřit své pocity, přání, reagovat na podněty (Klenková, 2006). Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky Augmentativní komunikace Alternativní komunikace •Augmentare = zvětšovat, rozšiřovat •Zaměřena na podporu již existujících komunikačních schopností a možností •Alternativní = zástupný, náhradní •Používá se jako náhrada mluvené řeči. • https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjQ-rXO4 6LlAhVN1eAKHbCmACIQjhx6BAgBEAI&url=https%3A%2F%2Fwww.imdb.com%2Ftitle%2Ftt2980516%2Fmediaviewer%2Fr m1648616704&psig=AOvVaw0kr5JjVyIH2tOs1X0o3pQ3&ust=1571383968555894 https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi9jIuw4 6LlAhUOmRQKHX1oDgcQjhx6BAgBEAI&url=https%3A%2F%2Fwww.parenthub.com.au%2Fnews%2Fkids-news%2Fsign-lan guage-may-be-helpful-for-children-with-rare-speech-disorder%2F&psig=AOvVaw2syds01zosZJ4suez8u_zp&us t=1571383855874051 Obsah obrázku osoba, interiér, vsedě, hledání Popis byl vytvořen automaticky ETRAN-N / E-TRAN Obsah obrázku osoba, interiér, mladý, dítě Popis byl vytvořen automaticky MAKATON •Klenková (2004) • alternativní a augmentativní komunikace (AAK) – obecný pojem, vyjadřující určitý přístup, který je možno uskutečnit mnoha různými způsoby • systém AAK – je souhrn všech postupů a prostředků, který se užívá pro rozvoj dorozumívání konkrétní osoby • https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiU2pit_ pvlAhXdDmMBHdBRBKIQjhx6BAgBEAI&url=https%3A%2F%2Fwww.luxusnikovani.cz%2Fdverni-piktogram-sudmetall- nalepovaci-hranaty-koureni-zakazano&psig=AOvVaw1Hl1_56hN4Ezhpx4L-Zun2&ust=1571150598273536 AAK – cílové skupiny •A) Osoby s narušenou komunikační schopností •Osoby s tělesným postižením (DMO, ALS,…) •Osoby se senzorickým postižením (zraku, sluchu) •Osoby s ADHD •Osoby s PAS •Osoby s mentálním postižením (MR, Parkinsonova choroba, Alzheimerova choroba) B) Návštěvníci veřejných prostor a společenských událostí… Obsah obrázku místnost Popis byl vytvořen automaticky https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj4iaTA9 pvlAhUGalAKHSx6DXIQjhx6BAgBEAI&url=https%3A%2F%2Fwww.mzv.cz%2Ftokyo%2Fcz%2Fkultura_skolstvi_a_sport %2Fsport%2Fpiktogramy_pro_letni_olympijske_hry_2020.html&psig=AOvVaw0hSn5bm7dzkDmw_5xaDM5F&ust=1571 148307189640 https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwji6OSEh ZzlAhXEKewKHVrRBnsQjhx6BAgBEAI&url=https%3A%2F%2Flansinoh.org.za%2Fcategory%2Ftips-for-parents%2F&p sig=AOvVaw1-ae9kk2_ot-74SEeWQOgm&ust=1571152337524407 AAK systémy bez pomůcek (Janovcová, 2003) Ø spojují řeč s pohybem, který vytváří paměťové stopy • • Obsah obrázku osoba, dítě, interiér, vsedě Popis byl vytvořen automaticky •cílené pohledy očí, mimika •gesta, gestikulace •manuální znaky (např. jazykový program Makaton MAKATON •autoři: logopedka Margaret Walker a psychiatričtí konzultanti Kathy Johnston a Tony Cornforth •ve Velké Británii kurzy od „Makaton Charity“ – ročně až 30000 lidí •v České republice poskytuje kurz SPC pro alternativní a augmentativní komunikaci v Praze •systém kombinuje manuální znaky a mluvenou řeč, (u malých dětí i symboly) •slovník 350 slov v 8 stupních (mezinárodní) Ønejčastěji používán pro osoby s mentálním postižením, a autismem, se specificky narušeným vývojem řeči, a také u dospělých osob se získanými formami narušené komunikační schopnosti Little Peter Rabbit: https://www.youtube.com/watch?v=7iIRpmxkmGE Obsah obrázku jídlo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, dítě, interiér, vsedě Popis byl vytvořen automaticky •autor: dánský speciální pedagog Larse Nygard •v ČR díky autorkám Kubové, Pavelové a Rádkové, které zpracovaly metodiku a výukovou videokazetu •znaky vycházejí z podstaty daného slova, přirozených gest a mimiky, znakové zásoby systému Makaton a znakového jazyka •systém pomocných artikulačních znaků (ne znakový jazyk) •doplněk řeči pro jedince s narušenou komunikační schopností •znakují se klíčová slova ve větě •vizualizace mluveného slova – paměť •možno přizpůsobit motorickým dovednostem žáka Øpro děti s mentálním postižením, ale i pro osoby s centrálním narušením motoriky Výsledek obrázku pro znak do řeči ZNAK DO ŘEČI •Makaton Znak do řeči činnosti1-z Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Další AAK systémy bez pomůcek •Znakový jazyk (Český znakový jazyk) •Znakovaná čeština •Prstová abeceda •Pomocné artikulační znaky •Lormova abeceda http://napadnik.zloutek-soft.cz/?p=125 AAK systémy s pomůckami (Janovcová, 2003) •Pomůcky technické: •počítač, notebook, tablet… •aplikace a programy s hlasovým výstupem • •Pomůcky netechnické: •grafické symboly (piktogramy, Bliss, VOKS) •zástupné předměty •fotografie (učitelů, rodinných příslušníků) •komunikační tabulky •písmena a psaná slova aplikace VOXKOM: https://www.youtube.com/watch?v=yv4K3A56pO0 Práce s tabletem: https://www.youtube.com/watch?v=SAEYAe19Cik&t=99s Obsah obrázku mnoho, zakryté Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, chlapec, stůl, dítě Popis byl vytvořen automaticky •autor: rakouský chemik Charles Bliss •původní záměr byl vytvořit doplňující prostředek k psané formě řeči a usnadnit komunikace na mezinárodní úrovni, ale během 60. a 70. let se začal využívat pro AAK: 1971 Toronto (Crippled Children Centre) upraven 1975 založen Institut pro komunikaci se symboly Bliss •založeno na souboru jednoduchých symbolů, které nesou význam samostatně nebo v kombinacích - více než 3000 slov •jako jediná ze systémů AAK má gramatické pravidla •komunikační tabulky a deníky, nebo PC programy (Blisswrite software, Blissvox, Bliss for windows) Øčastěji je užíván osobami s tělesným postižením, případně u osob po cévních mozkových příhodách (zejména s dysartrií), než u osob s mentálním postižením BLISS SYSTÉM •= útvary, které jsou vytvořeny psaním, kreslením, tiskem, nebo jinými postupy •konkrétní metodiku pro aplikaci piktogramů v České republice vypracovala Mgr. Libuše Kubová •snadno srozumitelné všem •v komunikačním procesu se používají, pokud uživatel nemůže dekódovat písmo (vzhledem ke svému postižení či věku) •vycházejí z obsahu a významu slov •v ČR slovník 700 slov (osoby, věci, činnosti, představy, vlastnosti, pocity a vztahy) •komunikace prostřednictvím piktogramů je vždy doprovázena mluvenou řečí, případně znaky (např. Znak do řeči) Øpro osoby s mentálním postižením, osoby s PAS, osoby s kombinovaným postižením https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwift5jkpKDlAhVCbFAKHdIeA LEQjhx6BAgBEAI&url=http%3A%2F%2Fwww.julinky.estranky.cz%2Ffotoalbum%2Fprirazovani%2F05_prirad_k_sob e_piktogram-fotku-page-1.-.html&psig=AOvVaw2kbTl75n0Z5NCX7wTq0A6Z&ust=1571298231464864 Výsledek obrázku pro PIKTOGRAMY AUTISMUS PIKTOGRAMY https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&biw=1536&bih=750&tbm=isch&sxsrf=ACYBGNQD5hCsAjWYpx OuIhg1LzDlI4Iovg%3A1571061806275&sa=1&ei=LoCkXZK3ENidjLsP1PGd8A8&q=piktogramy&oq=piktogramy&gs_l=im g.3..0l10.95789.98683..98974...0.0..0.213.1292.2j7j1......0....1..gws-wiz-img.......35i39j0i67.N0jO Xvz1IhM&ved=0ahUKEwiShoin9ZvlAhXYDmMBHdR4B_4Q4dUDCAY&uact=5#imgrc=jNPzpyu7XAoJxM: Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky Piktogramy a jejich různá provedení https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjdv-y2pKDlAhWBalAKHUkXB NMQjhx6BAgBEAI&url=https%3A%2F%2Fwww.pinterest.com%2Fpin%2F481955597604684512%2F&psig=AOvVaw2kbTl75 n0Z5NCX7wTq0A6Z&ust=1571298231464864 Výsledek obrázku pro PIKTOGRAMY AUTISMUS Postup osvojování a používání piktogramů (Janovcová, 2010) https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiCpOOZq KPlAhUN8uAKHW8JAdoQjhx6BAgBEAI&url=http%3A%2F%2Fwww.pedagogicke.info%2F2018%2F09%2Fe-kniha-pro-vas- komunikacni-system-voks.html&psig=AOvVaw0yLrNo-8j9zM8LpeDTJern&ust=1571402370690179 •autorka: PhDr. Margita Knapcová •PECS - The picture exchange communication system, USA, 1985 •VOKS má více výukových a doplňkových lekcí, metodika VOKS je podrobněji zpracována (zaměřuje se jak na komunikačního partnera, tak na asistenta) •odpovídá jazykovým pravidlům českého jazyka •respektuje komunikační specifika uživatelů ØVOKS je určen především jedincům s PAS, osvědčuje se u dětí s Downovým syndromem, s afázií po úraze, s těžkou dysfázií i u dětí s tělesným postižením (především DMO) •kurz u nás pořádá Institut pedagogicko-psychologického poradenství v ČR VOKS – výměnný obrázkový komunikační systém https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiT-aLP0 6vlAhUOZVAKHUuwAXcQjhx6BAgBEAI&url=https%3A%2F%2Fwww.autismus-a-my.cz%2Fuser%2Fdocuments%2Fupload%2 FZdarma%2520ke%2520sta%25C5%25BEen%25C3%25AD%2Fobrazkova-rec-a-my-rejskova-monika.pdf&psig=AOvVaw3k CeC4GByuTZIO7iVDBv6g&ust=1571688906397509 Výsledek obrázku pro publikace VOKS Metodika VOKS Komunikace s VOKS: https://www.youtube.com/watch?v=mukxWZF1XM4 https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nfkometa.communicator&hl=cs •metodika VOKS obsahuje 7 výukových lekcí, postupně se rozvíjí dovednost výměny obrázku za věc (lekce 1) až po spontánní komentování (lekce 7) •při nácviku VOKS je zapotřebí alespoň dvou učitelů (komunikačního partnera, který komunikuje s klientem a řídí nácvik a asistenta klienta, který navádí klienta a pomáhá mu při komunikaci. •lze využít reálné předměty, fotografie, obrázky i piktogramy – v barevném nebo černobílém provedení •symboly jsou uspořádány do komunikačního deníku, pro snazší orientaci uživatele jsou rozděleny do kategorií na barevně odlišených stranách •pro komunikační výměnu je využíván větný proužek Komunikační Deník: Aplikace na Google Play VOKS – odlišnosti od ostatních systémů AAK Ø děti na obrázky neukazují, ale partnerovi je přinášejí Ø v prvních lekcích obrázek vyměňují za oblíbený pamlsek nebo věc Ø zmíněná výměna umožňuje hned na počátku výuky snadno pochopit smysl systému jako komunikaci Ø přinese-li dítě obrázek míče, dostane výměnou za obrázek skutečný míč Ø výměna je smysluplná a nepochybně úmyslná Øumístění textu je doporučeno nad symbolem, jako podpora rozvoje globálního čtení Ø Obsah obrázku tráva, exteriér, malé, pole Popis byl vytvořen automaticky http://parta-sro.cz/OC/index.php?route=product/product&product_id=62 •autor: belgický lékař Ovide Decroly, v ČR propagátor: Václav Příhoda •vychází z tvarové (gestalt) psychologie - učí se od celku k jednotlivostem •rozvoj řeči bez důrazu na artikulaci, jde o stimulaci zraku, verbálního myšlení a záměrné pozornosti •dítě by před začátkem mělo mít aktivní/pasivní slovní zásobu alespoň 50 slov Øpro děti s mentálním postižením a pro děti v předškolním věku GLOBÁLNÍ ČTENÍ Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky •= poznávání, interpretace a přiměřené reagování na zraková znamení, symboly, piktogramy, slova a skupiny slov, které se objevují v okolním prostředí nebo v širším kontextu Øpodpůrná, pomocná a motivační metoda především u osob s mentálním postižením •komunikace zaměřena na využitelnost a funkčnost •pracuje se s slovy, se kterými jedinci často setkávají •forma předmětová / forma obrazová SOCIÁLNÍ ČTENÍ https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi8x4yt- qPlAhWQsRQKHSpmBAEQjhx6BAgBEAI&url=https%3A%2F%2Fskoly-orp-cb.eu%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F06 %2FD17_Komunikace-se-%25C5%25BE%25C3%25A1kem-se-zdravotn%25C3%25ADm-posti%25C5%25BEen%25C3%25ADm.pd f&psig=AOvVaw1nEe_MF1gf8R7Z8M4-aBMq&ust=1571424427122999 •autorka: Australanka Rosemary Crosley (800 žáků) •původně dopomoc při ukazování ANO/NE na tabulce, nebo při ťukání na psacím stroji •facilitátor přidržuje ruku, zápěstí, nebo paži – stimulace osoby, která komunikuje •kontroverzní omezení X progres samostatnosti •rozvíjí se souhra v komunikaci • FACILITOVANÁ KOMUNIKACE Obsah obrázku jídlo Popis byl vytvořen automaticky http://szilva.cz/Odkazy/odkaz10_soubory/pracovni_pomucky.htm https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjLg8D47 5vlAhU6DGMBHWKVB_oQjhx6BAgBEAI&url=https%3A%2F%2Fschools.ahrcnyc.org%2Fteacch%2F&psig=AOvVaw1rMMlHq zKgmvTDDfWkTcNp&ust=1571146704992995 https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiP48rww KrlAhWNYlAKHaVsDQAQjhx6BAgBEAI&url=https%3A%2F%2Fwww.fler.cz%2Fzbozi%2Fobrazkove-hratky-strukturova ne-uceni-8624601&psig=AOvVaw2XIRoSmaYehEi5xBuW1gdi&ust=1571649513449625 Obsah obrázku fotka, malované, mnoho, zakryté Popis byl vytvořen automaticky Využití AAK ve škole Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, hračka, stůl, malé Popis byl vytvořen automaticky https://www.youtube.com/watch?v=uINHknQO6XE Výhody a nevýhody AAK •Výhody: (Kubová, 1996; srov. Bendová, 2008): •rozšiřují možnosti komunikace •napomáhají rozvoji kognitivních a jazykových dovedností •umožňují samostatné rozhodování, vyjadřování a prezentování se •umožňují aktivní zapojení do konverzace tam, kde byl dříve pouze pasivním a často opomíjeným posluchačem (během vzdělávacích činností, ve volném čase a v pracovních činnostech) •Klenková (2006) přidává jako další výhodu snížení frustrace z nepochopení •Nevýhody: (Hemzáčková in Valenta, Rádlová, 2004): •oddělení uživatele systému AAK od části veřejnosti, která tyto systémy neovládá •jsou společensky méně využitelné než řeč •vzbuzují pozornost veřejnosti •proces porozumění předchází procesu vyjadřovacímu, taktéž trvá určitou dobu, než začne dítě systém AAK využívat k běžné komunikaci •zavedení těchto způsobů komunikace je někdy povařováno za důkaz, že dítě nebude nikdy umět používat mluvenou řeč •Bendová (2008) uvádí mezi nevýhody ještě časovou náročnost při realizaci Riziko ztráty řeči? •děti, u kterých můžeme očekávat problémy s vývojem řeči (děti s Downovým syndromem i jiným mentálním postižením, děti ohrožené vznikem DMO), mohou některé metody AAK využívat v podstatě od narození, aby dítě nemělo zkušenost selhání, a aby se rozvíjela jeho aktivita i schopnost exprese •AAK klade požadavky na vizuální aktivitu, paměť a ostatní procesy myšlení dítěte •nemluvící dítě by mělo být s AAK stále v kontaktu •takové postupy mají v raném věku podpořit komunikační dovednosti dětí i vývoj mluvené řeči, ne mluvenou řeč nahradit • • Janovcová (2003): „Náhradní nebo podpůrný komunikační systém nemá v úmyslu potlačovat přirozené řečové projevy, ale naopak působí jako jeden z prostředků budování mluvené řeči a optimalizace jejího rozvoje, což bylo výzkumy a jejich praktickým užíváním ověřeno a potvrzeno.“ https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjB-oaYx 6rlAhWIfFAKHdeVBIcQjhx6BAgBEAI&url=https%3A%2F%2Fmunispace.muni.cz%2Flibrary%2Fcatalog%2Fdownload%2 F668%2F2072%2F336-1%3Finline%3D%26fakulta%3DPEDF&psig=AOvVaw0WSYIRHkWZs_9d02PX-zbP&ust=157165121760 4970 Shrnutí zásad využití AAK Øvýběr systému a pomůcek podle specifických potřeb dítěte Ørozvoj kognitivních schopností jedince Øfunkčnost v prostředí, kde se dítě nachází Øvyužitelnost slovní zásoby Øzjednodušení projevu Ø Ø Obsah obrázku osoba, oblečení, žena, mladý Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky http://www.apsscr.cz/images/obr/1570598645_aak-program-a4-augmentativni-a-alternativni-komunikace.p df Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Zdroje •Bočková, B. (2015). Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace. Brno: Masarykova Univerzita •Hanzelková, P. (2011). Systémy alternativní a augmentativní komunikace v praxi domovů pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci •Janovcová, Z. (2003). Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: Masarykova Univerzita • •https://www.alternativnikomunikace.cz/ •http://www.apsscr.cz/images/obr/1570598645_aak-program-a4-augmentativni-a-alternativni-komunikace. pdf •https://www.saak-os.cz/stranka-aak-a-rec-16 •https://singinghands.co.uk/ •https://www.youtube.com/watch?v=zmsdLzQW5G0