Komunikační přístupy ve školách pro SP 07.12.2017 Radka Horáková 1 1 Orální metoda Cílem je:  formovat mluvenou řeč  aktivizovat zbytky sluchu  druhy orálních metod: auditivně -verbální, auditivně - orální, mateřská reflexní metoda van Udena 07.12.2017 Radka Horáková 2 Zásady orální metody:  dítěti je exponováno slovo v mluvené a písemné podobě  nové slovo by mělo zapadnout do kontextu navozené situace  stálé vystavování dítěte mluvené řeči, nejen ve školním prostředí 07.12.2017 Radka Horáková 3 Důvody pro orální metodu:  snadnější interkulturní komunikace - proniknutí do kultury majoritní společnosti  využití moderních kompenzačních pomůcek  tvrzení, že rozvoj myšlení je závislý na kvalitě mluvené řeči – NEPLATÍ 07.12.2017 Radka Horáková 4 Důsledky striktní orální metody:  zhoršení úrovně řeči u jedinců se SP ve všech jazykových rovinách  osoby se SP dosahují horších výsledků zejména v oblasti, kde mluvený jazyk slouží jako jediný prostředek získávání informací 07.12.2017 Radka Horáková 5 2 Totální komunikace  TK je filozofie určitého způsobu myšlení – Roy Holcomb (1968, USA)  TK je způsob komunikace – neslyšící i slyšící se chtějí vzájemně co nejlépe pochopit  TK je praktická metoda pro navázání komunikace s neslyšícími (neslyšící i slyšící použijí všechny dostupnéprostředky k porozumění) 07.12.2017 Radka Horáková 6 gesta mluvený jazyk psaná forma jazyka 07.12.2017 Radka Horáková 7 gesta znakování odezírání prstová abeceda čtení a psaní 07.12.2017 Radka Horáková 8 Prostředky dorozumívání v rámci TK v ČR:  pomocné artikulační znaky – vizuální kontakt  pantomima, mimika, dramatizace  prstová abeceda  mluvený jazyk – mluva, odezírání, čtení, psaní  všeobecně užívaná gesta, postoj těla  český znakový jazyk, znakovaná čeština 07.12.2017 Radka Horáková 9 Kritika TK (Pulda, 1999):  děti sledují jenom ruce – nenaučí se srozumitelně mluvit ani odezírat  mnozí učitelé nedokáží současně mluvit a znakovat  je zanedbána raná sluchově – řečová výchova  zisk ze slyšení se ztrácí, připojíli se „posunky“ 07.12.2017 Radka Horáková 10 3 Bilingvální přístup •komunikace sluchově postižených, kdy je přenos informací ve dvou jazykových kódech znakový jazyk neslyšících x mluvený jazyk majoritní společnosti 07.12.2017 Radka Horáková 11  Bilingvismus simultánní: Jedinec se oba jazyky učí současně (ve stejnou dobu).  Bilingvismus sekvenční: Jedinec se učí druhý jazyk až ve chvíli, kdy první jazyk už ovládá. 07.12.2017 Radka Horáková 12 Systém bilingvální komunikace (Krahulcová)  mluvenou řeč nelze zvládnout bez současného vyučování ZJ  ZJ zajišťuje přirozené podmínky jazykového vývoje  užívání ZJ neomezuje potřebu neslyšícího dítěte dorozumívat se  cílem bilingválního vyučování neslyšících dětí je normální jazykový vývoj v atmosféře porozumění a úspěchu 07.12.2017 Radka Horáková 13 Výhody bilingválního vzdělávání:  větší schopnost kreativního myšlení  větší kognitivní a jazyková variabilita  větší schopnost při tvoření představ  … (Jabůrek 1998, s. 8) 07.12.2017 Radka Horáková 14 Schéma struktury a vývoje bilingvální komonikace (Bouvet, 1990)  znakový jazyk (neomezený vývoj)  psaná podoba jazyka (neomezený rozvoj s podporou ZJ)  orání řeč (omezený rozvoj kvůli senzorické bariéře) 07.12.2017 Radka Horáková 15 Podmínky pro realizaci bilingválního přístupu (Domancová)  realizace výzkumu teorie ZJ a tvorba metodik aplikace ZJ v procesu výchovy a vzdělávání neslyšících  přirozené akceptování společenství SP a jejich jazyka 07.12.2017 Radka Horáková 16  akceptování bilingválního přístupu ze strany rodičů  příprava pedagogických pracovníků  nové kurikulum  zabezpečení přirozeného kontaktu mezi neslyšícími a slyšícími osobami  víra v úspěch bilingválního vzdělávání 07.12.2017 Radka Horáková 17 Neslyšící učitel  kvalitní jazykový vzor  plní sociálně-kulturní a psychoemocionální identifikační funkci  je důvěrníkem dětí a usnadňuje jim vyrovnat se s postižením a přizpůsobit se životu menšiny ve většinové společnosti (Chlumecká) 07.12.2017 Radka Horáková 18  JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998  KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002  PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1994  PULDA, M. Včasná sluchově řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Brno: MU, 2002  EVANS, L. Totální komunikace, struktura a strategie. 1. vydání, Hradec Králové : Pedagogické centrum, 2001, s. 89. ISBN 80-238-7915-4. 07.12.2017 Radka Horáková 19