Speciálně pedagogická diagnostika Strukturované hodnocení problému Koncept 3P Informovaná intervence Koncept 3p (Vojtová, V. Červenka, K. 2012) · Perspektivní orientace · Kvalita života · Životní cesta dítěte · Základ – informovaný přístup (potřeby, zvládací strategie) Informovaná intervence (Vojtová, V. Červenka, K. 2012) I. Formulace potřeb dítěte II. Plánování intervence III. Vlastní realizace intervence IV. (re)diagnostika · Vnitřní předpoklad jednice ke změně · Dítě – subjekt – aktivní činitel · Úkol: podpora vnitřní motivace dítěte a jeho vlastních možností a schopností · Přirozené zdroje dítěte (indiv, sociální) Případová práce · Navázání vztahu · Shromáždění informací, speciálně-pedagogická diagnostika · Intervence 4 domény 1. Biografická studie 2. Speciálně pedagogická diagnostika a. Vymezení základního problému b. Analýza dysfunkčního chování c. Analýza funkčního chování 3. Intervenční plán změny 4. Vyhodnocení efektivity intervence 1. Biografická studie 1. Osobní 2. Sociální 3. Edukační 4. Krizové 2a. Vymezení základního problému, popis chování · Strukturované hodnocení problému · ABC ABC tabulka Diagnostika – poskytuje · Vstupní informace · Zpětná vazba o změnách v chování · Zpětná vazba o správnosti intervence · I. Prvotní zhodnocení chování + podrobnější analýza · Již v poradenské fázi · Strukturované hodnocení chování · II. Průběžná diagnostika Strukturované hodnocení chování (Elliot, J., Place, M., 2002) · základní rámec pro zaznamenávání pozorování pedagoga v procesu diagnostiky · předchází intervenci · účel = strukturované poznatky o chování dítěte pro další rozhodování · podklady pro další rozhodování 1. Základní otázky (témata) 1. ujasněte si základní problémy, koho se týkají (kdo se na nich podílí) a proč? Pokud jsou zde rozpory, může to být významné 2. podrobnosti o současném problému (doba trvání, intenzita, okolnosti a následky) 3. postoje klíčových osob (mladých lidí samotných, rodičů, učitelů, atd.) 2. historie vývoje · je v osobní historii dítěte něco, co by mohlo ovlivňovat jeho chování? (co+kdy) 3. fungování ve škole · klíčové jsou studijní výkony (má dítě při vyučování problémy?) § vztahy k učitelům § vztahy k ostatním dětem (nezapomínat na možný vliv šikany) 4. Vztahy k vrstevníkům · Má dítě nějaké přátele, jací jsou, jak velký na něho mají vliv? 5. Koníčky a zájmy · Má dítě nějaké zájmy, nebo je příliš zaměřeno na jednu věc nebo oblast, nebo se snad o nic nezajímá? 6. Traumatizující události · Přihodilo se v životě rodiny či přímo v životě dítěte něco významného, co by mohlo souviset se současnými problémy? 7. Vztahy v rodině · I když je možno se na ně cíleně ptát, nejúčinnější cestou je hodnocení rodinných vztahů přímým pozorováním toho, jak fungují (kdo nejvíce hovoří?) o Tón při výměně názorů o Kdo je hlavní autoritou (může to být i samo dítě) * Všímáme si: 1. způsobů interakce a komunikace uvnitř rodiny 2. reakce rodičů na chování dítěte, na jeho přání 3. kdo je hlavní autoritou (může to být dítě) 8. Chování dítěte · Jak se dítě chová · Neklidné/klidné · Tiché/smutné · Atd. · Všechna tato pozorování mohou přispět k objasnění typu potíží, které přicházejí v úvahu Záznamy chování - Rodiče, učitelé Viz přiložený materiál Použité zdroje 1. ELLIOT, J., M., PLACE. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 80-247-0182-0. 2. VOJTOVÁ, V. - K. ČERVENKA et al. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6134-7. 3. VOJTOVÁ, V. Porucha chování u dětí jako potřeba podpory a intervence. In Vojtová, V. - Červenka, K. et al. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6134-7. 4. VOJTOVÁ, V. - K. ČERVENKA. Potřeba jako zdroj edukačních strategií u dětí s problémy v chování nebo s poruchami chování. In Vojtová, V. - Červenka, K. et al. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6134-7.