OKRUHY KE ZKOUŠCE SPECIALIZACE: SPp545/01 NARUŠENÁ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOST U DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU 1. Základní atributy jazyka a řeči. Verbální komunikace, nonverbální komunikace. 2. Současné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností. 3. Charakteristika jazykových rovin (lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická, foneticko-fonologická, pragmatická). 4. Raná logopedická intervence, vymezení rané logopedické intervence, Rossettiho kategorizace dětí s rizikem ve vývoji komunikační schopnosti. 5. Narušený vývoj řeči – klasifikace, charakteristika. 6. Opožděný vývoj řeči – charakteristika OVŘ, diagnostické možnosti, logopedická intervence. 7. Vývojová dysfázie – vymezení specificky narušeného vývoje řeči, etiologie, symptomatologie, logopedická intervence. 8. Dyslalie – současné pohledy na problematiku dyslalie, klasifikace dyslalie z fonetického a fonologického hlediska, logopedická intervence. 9. Dysartrie – vymezení, etiologie, symptomatologie. Komplexní péče o děti s dysartrií. 10. (S)elektivní mutismus – vymezení, charakteristika, logopedická intervence. 11. Poruchy zvuku řeči - huhňavost, palatolalie. 12. Orofaciální rozštěpy - etiologie, klasifikace. Interdisciplinární péče u dětí s orofaciálními rozštěpy. 13. Balbuties – současné pohledy na etiologii koktavosti, symptomatologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná dětem s koktavostí v předškolním věku. 14. Tumultus sermonis - etiologie, symptomatologie, poskytování logopedické intervence. 15. Diferenciální diagnostika balbuties a tumultus sermonis. 16. Možnosti rozvoje komunikační schopnosti u dětí předškolního věku.