Karty podpůrných opatření 1 Organizace výuky 1.1 úprava režimu výuky (časová a místní) 1.2 další pracovní místo pro žáka (ve třídě i mimo třídu) 1.3 jiné prostorové uspořádání výuky 1.4 úprava zasedacího pořádku 1.5 snížení počtu žáků ve třídě 1.6 vzdělávání v jiném než školním prostředí 1.7 mimoškolní pobyty a výcviky 2 Modifikace vyučovacích metod a forem 2.1 způsoby výuky adekvátní pedagogické situaci 2.2 individuální práce se žákem v průběhu výuky 2.3 strukturalizace výuky 2.4 kooperativní učení 2.5 metody aktivního učení 2.6 výuka respektující styly učení 2.7 podpora motivace žáka 2.8 prevence únavy a podpora koncentrace pozornosti 2.9 kontrola pochopení osvojovaného učiva 3 Intervence 3.1 spolupráce rodiny a školy 3.2 rozvoj jazykových kompetencí 3.2.1. lexikálně sémantické 3.2.2 morfologicko syntaktické 3.2.3 pragmatické 3.2.4 foneticko fonologické 3.2.5 výuka českého znakového jazyka 3.2.6 jazyková podpora v češtině jako v druhém jazyce 3.3 intervenční techniky 3.3.1 využití metody VTI 3.3.2 expresivní techniky (arte, drama, muziko -terapie) 3.3.3 zooterapie a stimulační techniky 3.4 intervence nad rámec běžné výuky 3.5 rozvoj specifických dovedností a poznávacích funkcí 3.5.1 posilování sluchové a zrakové percepce; 3.5.2 podpora rozvoje myšlenkových operací; 3.5.3 trénink paměti; 3.5.4 trénink koncentrace pozornosti; 3.5.5 zácvikové pobyty 3.5.8 rozvoj exekutivních funkcí; 3.5.9 nácvik orientace v čase; 3.6 nácvik sebeobslužných dovedností 3.7 nácvik sociálního chování 3.8 zvládání náročného chování 3.9 metodická intervence směrem k pedagogům 3.10 výuka prostřednictvím podporující a alternativní komunikace 4 Pomůcky 4.1 didaktické pomůcky 4.2 speciální didaktické pomůcky 4.2.1 audioknihy 4.2.2 pomůcky k TV 4.2.3 pomůcky k AAK 4.2.4 pomůcky k získávání a uchování informací 4.2.5 pomůcky pro rozvoj manuálních dovedností 4.3 reedukační a kompenzační pomůcky 4.3.1 pomůcky k vybavení třídy (nábytek, prac. plocha) 4.3.2 pomůcky usnadňující sebeobsluhu (hygiena) 5 Úpravy obsahu vzdělávání 5.1 respektování specifik žáka 5.2 úprava rozsahu a obsahu učiva 5.3 rozložení učiva z důvodu těžkého deficitu 5.4 rozložení učiva pro žáky ohrožené předčasným odchodem ze vzdělávání 5.5 obohacování učiva 5.6 modifikace podávané informace 6 Hodnocení 6.1 individualizace hodnocení 6.2 podmínky a metody dlouhodobého sledování žáků 6.3 rozšířené formy hodnocení 6.4 posílení motivační funkce hodnocení 7 Příprava na vyučování 7.1 jiné formy přípravy na vyučování 8 Podpora sociální a zdravotní 8.1 léčebná a režimová opatření 8.2 odlišné stravování 8.3 spolupráce s externími poskytovateli služeb 8.4 podávání medikace 8.5 reedukační a socializační pobyty 9 Práce s třídním kolektivem 9.1 klima třídy 10 Úprava prostředí 10.1 úprava prostředí 10.2 stavební úpravy, bezbariérovost