2.část Rozvoj percepcí na prvopočáteční psaní a čtení, hry a cvičení pro jejich rozvoj. Školní zralost. Osnova: - Rozvoj smyslového vnímání a obtíže při jeho oslabení - Orientace v prostoru, vnímání času - Představivost a fantazie - Paměť a myšlení - Motorika a grafomotorika - Lateralita - Řeč a komunikační schopnosti - Školní zralost - Rodina jako hlavní činitel Literatura a odkazy: TOMÁŠKOVÁ, I. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál 2015 http://www.uceni-v-pohode.cz/category/rozvoj-ditete/ - Videa k rozvíjení dítěte https://wiki.rvp.cz/Sborovna/5Pripravy_na_vyuku/1.Predskolni_vzdelavani/P%C5%99%C3%ADklady_a_hry_na _rozvoj_sluchov%C3%A9_percepce https://wiki.rvp.cz/Sborovna/5Pripravy_na_vyuku/1.Predskolni_vzdelavani/N%c3%a1m%c4%9bty_a_hry_na_r ozvoj_zrakov%c3%a9ho_vn%c3%adm%c3%a1n%c3%ad http://www.sokolicek.estranky.cz/clanky/basnicky_-pisnicky-a-rikadla/basnicky-ze-cviceni.html Pomůcky: Ukázky pomůcek a materiálů pro předškolní věk a 1.třídu Uvolnění ruky - říkadla Studijní materiál - osnova Na výuku čtení má vliv • genetické předpoklady • prostředí • určitá úroveň zralosti nervového systému Potíže díky oslabení zrakového vnímání: • problém s rozlišováním podobných písmen (b-d, m-n, p-q..) • píše zrcadlově • obtíže s udržením pozornosti (přeskakuje řádky, vynechává slova, zaměňuje písmena) • pomalé zapamatování a vybavování písmen • záměny písmen • pomalejší čtení s obtížemi • problémy s porozuměním Potíže díky oslabení sluchového vnímání • chybná výslovnost hlásek, artikulace • obtížné rozlišování podobných zvuků • problémy – měkké a tvrdé souhlásky, délka samohlásek • záměna písmen (píše co slyší) • gramatické chyby • oslabená analýza a syntéza – problém se skládáním slov, čtením, porozuměním (nerozumí = čtení ho nebaví) • špatná sluchová paměť – problém s vybavováním pohádek, příběhů, říkanek, dále diktáty a diktované zápisy Nedostatečně rozvinutá orientace v prostoru • dítě se ztrácí, bloudí • neví, kde čte • nedostatečná orientace v textu (vynechává slova, přeskakuje věty) • špatná orientace v mapách • neobratnost v tv, problém – kolektivní hry • geometrie • VV – problém v rozvrhnutí kresby, nechuť ke kreslení Nedostatečné vnímání času • záměny pořadí písmen a číslic, tedy i ve čtení a psaní • dny v týdnu, měsíce, roční období, abeceda, tvrdé a měkké souhlásky (problém všude, kde je sled či pořadí) • orientace v hodinách, určení hodin a minut • špatný odhad příčiny a následku • chybovost v pořadí jednotlivých výkonů Školní zralost Tělesný vývoj a zdravotní stav dítěte Poznávací a kognitivní zralost Pracovní předpoklady a návyky Emoční, motivační a sociální zralost Rodina jako hlavní činitel • získání první zkušenosti s knihou a se čtením • věk do šesti let je rozhodující (jak se bude vyvíjet, jaké bude mít pracovní návyky, vztah ke čtení, ke vzdělávání, k lidem, jak bude úspěšné..) • dítě potřebuje k všestrannému rozvoji lásku, pohodu, pozitiva, bezpečí (rodiče ho mají rádi takové, jaké je) Legislativa § 36(školský zákon) (3) Povinná školní docházka začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne šestého roku věku, pokud mu není povolen odklad. Dítě, které dosáhne šestého roku věku v době od září do konce června příslušného školního roku, může být přijato k plnění povinné školní docházky již v tomto školním roce, je-li přiměřeně tělesně i duševně vyspělé a požádá-li o to jeho zákonný zástupce. Podmínkou přijetí dítěte narozeného v období od září do konce prosince k plnění povinné školní docházky podle věty druhé je také doporučující vyjádření školského poradenského zařízení, podmínkou přijetí dítěte narozeného od ledna do konce června doporučující vyjádření školského poradenského zařízení a odborného lékaře, která k žádosti přiloží zákonný zástupce. (4) Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce, a to v době od 1. dubna do 30. dubna kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku. § 37 (školský zákon) Není-li dítě tělesně nebo duševně přiměřeně vyspělé a požádá-li o to písemně zákonný zástupce dítěte v době zápisu dítěte k povinné školní docházce podle § 36 odst. 4, odloží ředitel školy začátek povinné školní docházky o jeden školní rok, pokud je žádost doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení, a odborného lékaře nebo klinického psychologa.