5.část Čtenářská gramotnost, přístupy a strategie při výuce čtení, podpora čtenářství žáků se SVP. Osnova: RVP – vzdělávací oblast Literární výchova Faktory ovlivňující čtenářskou gramotnost Roviny čtenářství Cíle čtenářské gramotnosti Příklady rozvoje čtenářské gramotnosti Žáci se SVP Literatura a odkazy: Čtenářská gramotnost ve výuce, metodická příručka, NÚV, Praha, 2011 Gramotnosti ve vzdělávání, VÚP Praha, 2010 https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/14941/METODICKA-DOPORUCENI-PRO-ROZVIJENI-CTENARSKE-GRAMOTNOSTI.htm l/ ČÁP, J. MAREŠ, J, Psychologie pro učitele, Praha: Portál, 2001. HAVEL, J.NAJVAROVÁ,V. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ, Masarykova univerzita Brno:2011 HOLT, J. Jak se děti učí číst. Praha: Agentura Strom, 1995. - MAREŠ, J. PRŮCHA, J. WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník,Portál:2001 DOLEŽALOVÁ, J. Jazyková a literární gramotnost v předškolním věku. Zlín, Univerzita T. Bati, 2018 RVP ZV Pomůcky: Ukázky pomůcek a materiálů, čítanek Ukázka projektu Knihovna Studijní materiál Faktory ovlivňující čtenářskou gramotnost - endogenní - exogenní Roviny čtenářství (Gramotnosti ve vzdělávání, VÚP Praha, 2010): - vztah ke čtení - doslovné porozumění - vysuzování a hodnocení - metakognice - sdílení - aplikace Příklady rozvoje čtenářské gramotnosti Volné psaní Pětilístek Čtení s předvídáním Čtení s tabulkou předpovědí Ano – ne I.N.S.E.R.T Dílna čtení Skládankové učení Klíčová slova Myšlenkové mapy Metoda Kostka Metoda V-Ch-D Žáci se SVP - dyslexie a rozvoj čtenářství - diferenciace – hodnocení - motivace