Využití bezdrátové technologie u dětí s postižením sluchu Radka HORÁKOVÁ PdF MU Brno, Pedagogická fakulta AUDIO FON Centr, s. r. o., Brno 15.10.2019 C:\Users\Horáková\Desktop\children-with-hearing-aid.jpg oProstřednictvím sluchové protetiky dojde k zajištění akustického přístupu ke srozumitelné řeči - to má pro vývoj sluchových center mozku a sluchově podmíněných asociačních drah zcela zásadní význam. o oVčasným přidělením sluchadel nebo voperováním kochleárního implantátu se tak podaří stimulovat specifické oblasti mozku, které ještě nebyly reorganizovány a mají zachovanou sluchovou kapacitu. o o(Spencer, P. E., Marschark, M., 2010; oFitzpatrick, E. M., Doucet, S. P., 2013) o 15.10.2019 oI když vycházíme z předpokladu, že sluchadlo zajišťuje slyšitelnost všech významných zvuků a výstupní signál je udržován v zachovaném dynamickém rozsahu sluchu, je nutné zajistit co nejvyšší poměr signál-šum (SNR/ signal-to-noise ratio). (Gabbard, S. A., 2003; Wolfe, J., 2012) o oSlyšící děti přibližně do šesti let věku potřebují redukovat hluk a zajistit vyšší SNR až o 15dB. o (Bradley, J. S., Sato, H., 2008) o oPro děti s postižením sluchu je zajištění takových podmínek naprosto nezbytné a za zcela klíčové se v této souvislosti považuje zdůraznění vjemu řeči oproti akustickému pozadí. o(Mulla, I., 2011) 15.10.2019 Jak vlastně slyšíme v hluku a jak slyší děti? C:\Users\Petra\Desktop\main_kidlisten_0206.jpg.560x0_q80_crop-smart.jpg C:\Users\Petra\Desktop\main_kidlisten_0206.jpg.560x0_q80_crop-smart.jpg [USEMAP] oPouze sluchadlo, v tichu, mluva ze vzdáleností 1 m o oPouze sluchadlo, v hluku, vzdálenost 4 m o o oRoger technologie, v tichu, mluva ze vzdáleností 1 m o o oRoger technologie, v tichu, mluva ze vzdáleností 4 m o o oPřímé porovnání v hluku a ze vzdáleností 4 m [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] FM technologie oFM technologie (frekvenční modulace ultrakrátkých vln) o oTyp bezdrátového zařízení, které má za úkol pomáhat lépe porozumět řeči v akusticky nepříznivých situacích – př. velký okolní hluk, větší vzdálenost mluvčího, pobyt v místnosti se špatnou akustikou apod. o oFM systémy jsou běžně kompatibilní se sluchadly, ale i kochleárními implantáty. 15.10.2019 o o o o o o o o ohttp://www.phonak.com/com/b2c/en/products/fm/receivers/ml10i.html 15.10.2019 o o o o o o o o ohttp://www.widex.pro/en/paediatrics/widexhearingaidsforchildren/scola-fm-system/ 15.10.2019 C:\Users\Horáková\Desktop\SCOLA_FLEX_300x220.jpg C:\Users\Horáková\Desktop\WFC_SCOLA01_410x150.jpg Roger technologie o o oRoger – adaptivní digitální technologie oPřenos zvuku probíhá po datovém kanálu podobně jako wi-fi oBezdrátový přenos signálu – hlasu mluvčího ze vzdáleného mikrofonu do přijímačů sluchadel oRoger technologie pracuje na nové bázi – nedochází k interferenci oAutomatický mód – automatická volba režimu mikrofonů (směrový, úzce směrový, všesměrový) oKompatibilní se sluchadly různých značek výrobců a kochleárními implantáty – Roger Configurator o 28/06/2016 Roger technologie Phonak C:\Users\Petra\Desktop\stažený soubor.jpg 15.10.2019 C:\Users\Horáková\Desktop\stažený soubor.jpg C:\Users\Horáková\Desktop\6e0e83b4a27c8a707dea91bea5b06ad8.jpg oSituace v ČR – prozatím trend užívat FM/Roger technologie u jedinců se sluchadly, a to nejdříve v období zahájení povinné školní docházky o oVelmi málo užíváno u jedinců s KI o oV zahraničí FM systémy užívány již u dětí od 1/ 1,5 roku věku (uživatelé sluchadle i KI) – ukázka schéma procesu hodnocení o oQuality Standards for the use of personal FM systems, 2008 - NDCS and UK Children´s FM Working Group oClinical Practice Guidelines - Remote Microphone Hearing Assistance Technologies for Children and Youth from Birth to 21 Years, 2011 - American Academy of Audiology o 15.10.2019 Proč užívat bezdrátovou technologii: o ovýrazně lepší porozumění jazyku/řeči o olepší porozumění v akusticky náročném prostředí a při větší vzdálenosti o onáhodné/bezděčné učení o o 15.10.2019 Proč (ještě) neužívat bezdrátovou technologii: o odítě se nevzdaluje od mluvčího o o onedostatečná motivace pečujících osob – potíže s přijetím dítěte, resp. diagnózy SP, „přetížení“ rodičů o ofinanční náročnost 15.10.2019 Otázkou zůstává, kdy je optimální FM systém začít využívat u dětí s postižením sluchu raného a předškolního věku = FM ChIP o o o o o o o o o o ohttp://www.oticon.com/~asset/cache.ashx?id=12984&type=14&format=web o 15.10.2019 o o o o o o o o o http://www.phonakpro.com/content/dam/phonak/b2b/C_M_tools/FM/Children-Hear-Better-with-FM.pdf 15.10.2019 o o o o o o o o ohttp://www.phonakpro.com/content/dam/phonak/b2b/C_M_tools/FM/Children-Hear-Better-with-FM.pdf 15.10.2019 Výzkumné šetření: Linda M. Thibodeau – University of Texas, Dallas, listopad 2008 https://www.phonakpro.com/content/dam/phonak/b2b/C_M_tools/Library/Pediatric/Pediatric_FM/en/Use_of _FM_systems_in_infants.pdf o3 děti ve věku 18 – 34 měsíců, velmi těžká percepční nedoslýchavost korigována sluchadly (oboustranně) oZávěr: oZvýšený zájem dětí o zvuky, častější upozorňování na nové zvuky. oSami rodiče si uvědomili, že více komentovali a promlouvali k dítěti. oZvýšila se interakce mezi rodiči a dítětem v prostředí, kde je větší hluk (auto, obchodní centrum, procházka….). o o 15.10.2019 Výhody x nevýhody o ovytvoření závislosti dítěte na „čistším“ poslechu pomocí bezdrátové technologie o X o kvalitnější stimulace podpoří kognitivní a sociální rozvoj dítěte, přispěje i ke zlepšení akademických znalostí 15.10.2019 oDěti se naučily vnímat využití FM/bezdrátové technologie jako rutinní součást kompenzace jejich sluchové vady, zkušenost s novou poslechovou situací = rychlejší adaptace v pozdějším věku v akusticky náročných podmínkách, výrazně lepší schopnost využít FM ve škole. 15.10.2019 o o o o o o o o o o o o o o o o o o ohttp://www.oticon.com/~asset/cache.ashx?id=12984&type=14&format=web 15.10.2019 Jak to vypadá ve třídě? o 26/11/15 Roger technologie Phonak C:\Users\Petra\Desktop\Pic_School_Inspiro_Teacher_Primary_Students_OptionB_Square_Original_XL.jpg » » 61dB promluva jediné osoby » »56dB „tiché“ čtení »65dB pohyb dětí v lavicích »72dB volný pohyb ve třídě »73dB skupinová práce »77dB skupinová práce, pohyb » Výsledky šetření ve 140 třídách v USA (Dockrell, 2003). Charakteristika kvalitativního výzkumného šetření v ČR: oChlapec č. 1 oVěk: v době realizace výzkumného šetření měl chlapec 4 roky a 3 měsíce - 4 roky a 6 měsíců. oDiagnóza: velmi těžká oboustranná percepční nedoslýchavost. Od deseti měsíců věku užíval chlapec digitální sluchadla. Sluchové vjemy zprostředkované sluchadly ovšem nebyly dostačující pro rozvoj mluvené řeči, proto byl vyhodnocen jako vhodný kandidát na kochleární implantaci. Od 2 let a 3 měsíců věku uživatel kochleárního implantátu na pravém uchu. o KI oPrůběh: test Lingových zvuků v hlučném prostředí o KI+FM o 15.10.2019 Lingovy zvuky (Ling, D., 1978, 2002) 15.10.2019 Ukázka užívání FM systému u chlapce č. 1 (věk 4,3 r.) 15.10.2019 Ukázka užívání FM systému u chlapce č. 1 (věk 4,6 r.) 15.10.2019 Závěrečná shrnutí: o oZákladní podmínkou úspěchu je, že dítě je schopno primární kompenzační pomůcku, tedy sluchadla nebo kochleární implantát, funkčně využít. oFM/Roger technologie je nemá nahrazovat, ale zajistit lepší poměr signálu řeči k šumu. oU každého dítěte je situace velmi individuální! - Nezbytná spolupráce rodiny a odborníků, kteří se podílejí na péči o dítě. oVhodné využít i u dětí s postižením sluchu a vývojovou dysfázií. o 15.10.2019 Další zdroje: oBRADLEY, J. S., & SATO, H. The intelligibility of speech in elementary school classrooms. Journal of Acoustical Society of America, 2008, 123/4, 2078-2086. oFM ChIP Devised by LInked uP London Consortium of ICTODs and Peris. Dostupné na www: http://ais.southampton.ac.uk/files/2013/03/AIS-Radio-Aid-Fitting-Policy-Nov-2014.pdf [cit. dne 16. 8. 2015] oGABBARD, S. A. The Use of FM Technology for Infants and Young Children. ACCESS: Achieving Clear Communication Employing Sound Solutions, 2003. Dostupné na www:http://www.phonakpro.com/content/dam/phonak/b2b/Events/conference_proceedings/1st_fm_conference _2003/2003proceedings_chapter7.pdf [cit. dne 20. 2. 2014] oMULLA, I. Pre-school Use of FM Amplification Technology. The University of Manchester - The Faculty of Medical and Human Sciences, 2011. Dostupné na www: https://www.escholar.manchester.ac.uk/uk-ac-man-scw:138160 [cit. dne 20. 2. 2014] oQuality Standards for the use of personal FM systems. (2008). NDCS and UK Children´s FM Working Group. oRemote Microphone Hearing Assistance Technologies for Children and Youth from Birth to 21 Years (Includes Supplement A). (2011). Clinical Practice Guidelines - American Academy of Audiology. Dostupné na www: http://www.audiology.org/resources/documentlibrary/Documents/HAT_Guidelines_Supplement_A.pdf [cit. dne 20. 2. 2014] oWOLFE, J. Reaching for the Stars: Optimizing Children’s Performance with FM. Third Latin American Pediatric Conference, 11. - 13. 10. 2012, Bueons Aires, Argentina. Dostupné na www: https://www.phonakpro.com/content/dam/phonak/gc_hq/b2b/en/events/2012/ped_conf_buenosaires/proceedi ngs/Wolfe_Dynamic_FM_Argentina_OCT_13_2012.pdf [cit. dne 20. 2. 2014] o o 15.10.2019 Děkuji za pozornost! o o o o o o o o o o o o o o 15.10.2019