Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Požadavky k ukončení předmětu 1)TEST – povinný, 30 bodů 2)PRŮBĚŽNÉ ÚKOLY – nepovinné, 6 bodů • •Hranice pro úspěšné absolvování předmětu: 25 bodů • • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! •Proč zase metodologie? Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Věda jako sociální aktivita •„Kritéria rozlišující to, co je a co není věda, se utvářejí uvnitř jednotlivých společenství vědců.“ (Hendl, 2005, s. 31). • •" ... věda je to, co za vědu považují vědci v daném oboru.“ (Disman, 1993, s. 13) • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Vědecké zkoumání je •Empirické •Přinášející zobecňující vysvětlení – teorie •…………………………….. •Systematické, organizované, plánované •Respektující pravidla •Objektivní •Verifikovatelné a opakovatelné (vědecká tvrzení je možné ověřit a dokázat) •Otevřené kontrole •Kumulativní • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Přírodní vs. sociální věda •4 FeS + 7 O2(g) → 4 SO2(g) + 2 Fe2O3(s) •an = a1 + (n - 1)d •s = v . t • •X • •„Jen“ • •Pravděpodobnostní závěry •Omezená platnost závěrů •Obtížné nalezení důkazů o kauzalitě (obtížné naplnění podmínek kauzality) • (Disman, 1998:15) Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Zvyšování prodeje biopotravin souvisí se zvyšujícím se počtem dětí s autismem Korelace = statistický vztah mezi proměnnými Kauzalita = příčinná souvislost mezi proměnnými (je nutné splnit podmínky kauzálního vztahu) Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Proč to je ve vědách, zabývajících se člověkem, tak složité? • •Rozsáhlost přirozených systémů v soc. vědách (mnoho faktorů, různé typy zkreslení), vždy pracujeme s redukovaným popisem reality. Redukce se týká 4 prvků výzkumu (počtu pozorovaných proměnných, vztahů mezi nimi, časového kontinua na 1 bod, populace na vzorek) •Aktér, který má své motivy, záměry, cíle (subjektivita aktéra) •Výzkumník jako součást zkoumaného světa (subjektivita výzkumníka) •Většinu jevů nelze zkoumat přímo, ale zprostředkovaně •Nemůžeme manipulovat s lidmi nebo na nich činit pokusy • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Hypotéza •Závislá, nezávislá a intervenující proměnná Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Pomůže nám experiment? •Experiment = jediná výzkumná metoda, která umí dokázat kauzální vztahy • •Výzkumník manipuluje s nezávislou proměnnou (např. metoda výuky, tréninkový plán, léčba, vystavení sledování programu s násilným obsahem, intenzita osvětlení) a zjišťuje, jaký to má důsledek na závisle proměnnou (např. množství znalostí, uběhnutá rychlost, zdravotní stav, agresivita, pracovní výkon) • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Klasický experiment 1.Náhodné rozdělení do experimentální a kontrolní skupiny (experiment porovnává účinky!) 2.Měření 3.Vystavení experimentální skupiny experimentální proměnné (kontrolované výzkumníkem) 4.Měření – existuje statisticky významný rozdíl mezi skupinami? • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Co je to výzkumný problém a kde jej vzít? Příběhy geneze výzkumných problémů Postup od tématu k problému 1.Od „něco o autismu“ ke dvěma návrhům •A. Specifika pedagogické práce s osobami/žáky s PAS: vzdělávání jako permanentní udržování emoční stability • B. Dospělý jedinec s PAS jako rébus pro poskytovatele sociálních a zdravotních služeb: Očekávané změny v souvislosti s reformou psychiatrické péče Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! •2. Od „něco o tom, jak psychologové radí“ k •Jak odráží populárně psychologická literatura současné trendy v rodinných a partnerských vztazích • • •3. Od „dobrovolná bezdětnost“ k „Životní dráhy dobrovolně bezdětných žen: Srovnání vyučených a vysokoškolaček“ Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Časté chyby při formulaci výzkumné otázky 1.Na otázku lze odpovědět jen „ano/ne“ • Je koncept bazální stimulace využíván pedagogickými pracovníky na základních školách speciálních u žáků s mentálním a kombinovaným postižením? • • Může terapie XY zlepšit hybnost a motoriku po traumatu dolních končetin? • •2. Není reálné na otázku výzkumem odpovědět • Mohou záporné postoje mladých lidí k osobám s postižením ovlivnit chování budoucích generací? • Proč nejsou obnovitelné zdroje používány ve větším měřítku? • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! 3. Otázka „objevuje Ameriku“ •Navštěvují galerie častěji lidé s vysokoškolským vzděláním, středoškolským vzděláním, nebo lidé vyučení? •Souvisí dosažené vzdělání dětí se vzděláním rodičů? •Vyskytuje se stále šikana na našich základních školách? • • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! 4. Otázka je etickým nebo politickým problémem •Měly by být homosexuálním párům umožněny adopce? •Je správné, aby lidé vstupovali do manželství několikrát za život? •Proč si dnes nikdo neváží rodiny? •Mají učitelé používat tělesné tresty? Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Domácí úkol •Úkol má dvě části: 1)Vymyslete vlastní trojici „Téma, problém, otázka“. Ideálně by se měla vztahovat k některému z témat, které zvažujete/láká vás pro budoucí DP. Tuto trojici vložte do diskusního fóra předmětu v ISu. • Termín: 7. 10. •2) Podívejte se na již vložený splněný úkol někoho z kolegů a okomentujte jej – je to srozumitelné? Navazuje na sebe téma, problém a otázka? Je problém zúžením tématu a otázka zúžením problému? Připadá vám to jako problém vhodný ke zkoumání? Neobjevuje se tam nějaká chyba? • Termín: 21. 10. Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam!