STRUKTUROVANÉ HODNOCENÍ CHOVÁNÍ ELLIOT, PLACE: DÍTĚV NESNÁZÍCH, PRAHA: GRADA, 2002  základní rámec pro zaznamenávání pozorování pedagoga v procesu diagnostiky  předchází intervenci  účel = strukturované poznatky o chování dítěte pro další rozhodování  podklady pro další rozhodování Základní otázky (témata)  Základní problém (kdo, proč?)  Podrobnosti o současném problému (doba trvání, intenzita, okolnosti, následky)  Postoje klíčových osob (dítě, rodiče, vrstevníci, učitelé…) Historie vývoje  Je v historii vývoje dítěte něco, co by mohlo ovlivňovat jeho chování?  Co?  Kdy? Fungování ve škole  Klíčové oblasti ◦ Studijní výkony – má dítě při vyučování problémy? ◦ Vztahy k učitelům ◦ Vztahy k ostatním dětem Vztahy k vrstevníkům  Má/nemá  Jací jsou?  Vliv? Koníčky a zájmy  Má/nemá  Více/úzce zaměřeno Traumatizující události  Dítě  Rodina  Nejvýznamnější krize mající dopad na dítě ◦ Rodinné problémy (rozvody, vztahy) ◦ Láska a partnerství ◦ Osobní a existenciální ◦ Syndrom CAN Vztahy v rodině  Rozhovor  Přímé pozorování  Hlavní autorita? Chování dítěte  Jak?  Klidné/neklidné Strukturované hodnocení problému inVojtová, 2013 –Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování  1. základní témata  2. biografie  3. sociální kompetence funkční – seberegulace, komunikace, interakce  4. sociální kompetence nefunkční – řešení problémů, komunikace, sebereflexe  5. emoce – prožívání, sebeovládání  6. kognice – náhled na sebe, verbalizace emočních procesů, způsoby řešení problémů  Vytvořte návrh záznamového archu pro popis chování  JAK? – způsoby a konkrétní projevy  KDY? – časové hledisko  KDO? – účastníci  CO? – okolnosti Změna jako výzva, start změny  CO - předmět změny  JAK – dohoda (smlouva: R-R, R-Ď)  KDY – časové vymezení  KDO - osoby, které se podílejí Zpětná vazba  CO? – budeme kontrolovat, sledovat  JAK? – záznam (nejlépe samo)  KDY? – kontrola, rozhovor  KDO? – rodiče i dítě KOMUNIKACE Techniky rozhovoru  Provázení ◦ prostor pro ventilaci ◦ empatické naslouchání ◦ zrcadlení ◦ ozvěna  Vedení ◦ aktivní dotazování ◦ rekapitulace ◦ parafráze ◦ kotvení ◦ pozitivní konotace  Otázky ◦ Uzavřené ◦ Otevřené Komunikační otázky  Kruhové – co děláš, když…  Budoucnost – jak to bude vypadat až…  Hypotetické – co by se stalo, kdyby…  Zázrak – kdyby symptom náhle zmizel  Škálovací – 1 až …  Cvičení Schéma neverbální komunikace (Mikuláštík, M. 2010) Neverbální komunikace kinezika posturika proxemika haptika chronemi ka rekvizitové signály mimika gestika pohledy Neverbální komunikace  souhrn mimoslovních sdělení, která jsou vědomě nebo nevědomě předávána člověkem k jiné osobě nebo lidem  haptika – dotyk  kinezika a její součást gestika - pohyby celého těla a rukou  mimika - pohyby obličeje  oční kontakt občas též vizika)  posturika - postoj celého těla  proxemika - vzdálenost komunikujících  chronemika - nakládání s časem při neverbální komunikaci