RINOLALIE A PALATOLALIE ZÁKLADNÍ POJMY •Rezonance •Oralita •Nazalita •Vyrovnaný poměr • VELOFARYNGEÁLNÍ MECHANISMUS ¡regulace přenosu zvukové energie do nosní a ústní dutiny při řeči ¡koordinovaná, rychlá a kompletní funkčnost ¡ ¡ ¡https://www.youtube.com/watch?v=umnnA50IDIY ¡ Consonant_Animation ¡ [USEMAP] VELOFARYNGEÁLNÍ ZÁVĚR (VFZ) ¡ ¡všechny struktury patra, hltanu a bezprostředního okolí, které se podílejí na zabezpečení jeho funkcí ¡ ¡nutné pro řeč, barvu hlasu, hlas mluvní i zpěvní, pískání, polykání, foukání a sání ¡ TVRDÉ A MĚKKÉ PATRO HTTPS://EN.WIKIPEDIA.ORG/WIKI/PALATINE_PROCESS_OF_MAXILLA#/MEDIA/FILE:PALATINE_PROCESS_OF_MAXILLA_- _ANIMATION01.GIF HTTPS://EN.WIKIPEDIA.ORG/WIKI/PALATINE_PROCESS_OF_MAXILLA#/MEDIA/FILE:PALATINE_PROCESS_OF_MAXILLA_- _ANIMATION02.GIF TVRDÉ PATRO tvořeno kostí – výběžky horní čelisti, pravá a levá kost patrová MĚKKÉ PATRO ¡svalové struktury ¡napínače a zvedače ¡závěr mezi ústní a nosní dutinou ¡zapojení svalů hltanu ¡ ¡ FUNKCE UVEDENÝCH STRUKTUR ¡primární funkce ¡respirační a polykací ¡ ¡sekundární funkce ¡řečová ¡ FUNKCE VFM ¡nepneumatické aktivity ¡sání, polykání, kloktání, zvracení FUNKCE VFM ¡pneumatické aktivity ¡foukání, hvízdání, řeč, zpěv ¡ VELOFARYNGEÁLNÍ DYSFUNKCE ¡Narušení funkce VFZ ¡ ¡ ¡porušení rovnováhy mezi oralitou ¡ a nazalitou ¡ RINOLALIE ¡narušení komunikační schopnosti, které postihuje zvuk řeči ¡ i artikulaci ¡ ¡Funkčnost VFZ ¡Prostornost rezonančních dutin ¡ DĚLENÍ RINOLALIE - TERMINOLOGIE ¡hyponazalita ¡huhňavost uzavřená ¡rhinophonia clausa ¡hyporinolalie ¡ ¡hypernazalita ¡huhňavost otevřená ¡rhinophonia aperta ¡hyperrinolalie ¡ ¡smíšená forma ¡rhinophonia mixta ¡ ¡ HYPERNAZALITA ¡patologicky zvýšená nosovost ETIOLOGIE ¡Organické příčiny ¡ - vrozené ¡ - získané ¡Funkční příčiny ¡ ETIOLOGIE - PŘÍČINY ORGANICKÉ ¡vrozené ¡rozštěpy TP a MP ¡submukózní rozštěp patra ¡zkrácené patro ¡ ¡ ¡ ETIOLOGIE – PŘÍČINY ORGANICKÉ ¡Získané ¡Obrny ¡Stavy po operacích a nádorových onemocněních PŘÍČINY FUNKČNÍ ¡mentální postižení ¡sluchové postižení ¡návyk – po adenotomii a tonzilektomii ¡nesprávný mluvní vzor ¡ HYPORINOLALIE ¡ ¡patologicky snížená nosovost ¡omezení nebo zmenšením prostornosti rezonančních dutin ¡omezené dýchání nosem s následným dýcháním ústy ¡poruchy čichu ¡ ETIOLOGIE ¡Organické příčiny ¡ - vrozené ¡ - získané ¡Funkční příčiny ¡ ETIOLOGIE – PŘÍČINY ORGANICKÉ ¡vrozené ¡úzké nosní průduchy ¡deformace obličeje ¡vybočená nosní přepážka ¡ ETIOLOGIE – PŘÍČINY ORGANICKÉ ¡získané ¡zduření nosní sliznice při akutní nebo chronické rýmě ¡nádory ¡cysty ¡polypy ¡hypertrofie nosní mandle ¡ PŘÍČINY FUNKČNÍ ¡poruchy svalstva vela způsobující zvýšenou činnost a sílu VFZ ¡ SMÍŠENÁ RINOLALIE ¡kombinace hypernazality a hyponazality ¡velofaryngeální závěr je nedostatečný ¡zároveň je překážka v nosní nebo nosohltanové dutině ¡ ¡ ¡ SYMPTOMATOLOGIE RINOLALIE ¡Změny ve zvuku řeči HYPERRINOLALIE ¡porušena schopnost korektní artikulace většiny nebo všech hlásek podle velikosti VFI ¡narušení v artikulaci: ¡vokály I a U ¡sykavky ¡explozivy ¡vibranty ¡kompenzační mechanismy – souhyby mimického svalstva ¡ HYPORINOLALIE ¡projevuje se sníženou nosovostí ¡narušení nosových hlásek ¡tlumený zvuk samohlásek (U, O) ¡zvuk je nejméně porušen u slov obsahujících hlásky s minimální nosovostí ¡dýchání ústy ¡typický výraz obličeje ¡ FACIES ADENOIDEA NOSNÍ MANDLE ¡Adenoidní vegetace ADENOIDNÍ VEGETACE SMÍŠENÁ FORMA ¡symptomy jsou dány konkrétní kombinací ¡narušeny explozivy, samohlásky, sykavky a nosovky ¡ DIAGNOSTIKA ¡Orofaciální oblast – inspekce ¡Anamnestický rozhovor ¡Analýza výsledků odborných vyšetření ¡ DIAGNOSTIKA ¡Gutzmannova A-I zkouška ¡Czermakova zkouška ¡artikulační testy – srozumitelnost řeči ¡ ¡ ¡ ¡ ORIENTAČNÍ ZKOUŠKY ¡Využití běžných postupů a aktivit ¡nafouknutí tváří ¡pískání, foukání ¡pití brčkem ¡schopnost udržet vzduch v ústech + uvolnění ústy/nosem ¡artikulace exploziv pbkg ve slabikách ¡ PŘÍSTROJOVÉ METODY ¡D.ú.J TERAPIE ¡hyponazalita ¡operativní zákrok, léčba ¡trénink dýchání nosem ¡nácvik správné artikulace nosovek ¡ HYPERNAZALITA ¡posilování VFZ ¡cvičení na zlepšení směru výdechového proudu ¡cvičení ke zlepšení rezonance ¡ PALATOLALIE ¡ PALATOLALIE ¡NKS, jejíž příčinou jsou orofaciální rozštěpy ¡ ¡https://www.youtube.com/watch?v=wFY_KPFS3LA (bbc) ¡https://www.youtube.com/watch?v=oz1kJexvEFE (podrobně) ¡ ¡ ¡ OROFACIÁLNÍ ROZŠTĚP ¡ ¡porušení vývoje střední části obličeje ¡primární patro – ret a alveolární výběžek ¡sekundární patro – tvrdé a měkké patro ¡vznikají ve 4. – 9. týdnu nitroděložního vývoje ¡ VZNIK ROZŠTĚPU ¡opoždění horizontalizace patrových desek ¡ ¡dislokace, defekt nebo i chybění měkkých i kostních částí tkání ¡ KLASIFIKACE ROZŠTĚPŮ ¡ ¡dělení podle Buriana ¡rozštěp rtu ¡rozštěp rtu a dásní ¡rozštěp rtu, dásní a patra ¡ Zobrazit původní obrázek DRUHY OROFACIÁLNÍCH ROZŠTĚPŮ ¡rozštěp sekundárního patra ¡ ¡ Obrázek6 Obrázek7 Obrázek8 SUBMUKÓZNÍ ROZŠTĚP §podslizniční rozštěp §specifické změny na zadním okraji MP ¡ DŮSLEDKY ROZŠTĚPOVÝCH VAD- SHRNUTÍ ¡Narušení vitálních funkcí ¡Myofunkční obtíže ¡Zánětlivá onemocnění ¡Narušení růstu horní čelisti ¡ DŮSLEDKY ROZŠTĚPOVÝCH VAD - SHRNUTÍ ¡Poruchy rezonance ¡Poruchy artikulace – srozumitelnost projevu ¡Poruchy hlasu ¡Poruchy sluchu ¡Narušený vývoj řeči ¡Narušené koverbální chování ¡ ¡ omp1s omp2s omp3s ¡ roz1s roz2s ¡ tenis3s tenis2s tenis1s ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡https://www.youtube.com/watch?v=ZVqZ2kPybGw DIAGNOSTIKA ¡obecně využívané diagnostické postupy ¡mezioborová spolupráce ¡ ¡ ¡ DIAGNOSTICKÉ POSTUPY ¡mezioborová spolupráce ¡standardní postupy ¡přístrojová vyšetření ¡ OPERACE ROZŠTĚPOVÝCH VAD ¡Klinika plastické chirurgie Fakultní nemocnice Královské Vinohrady v Praze ¡Klinika plastické a estetické chirurgie Fakultní nemocnice U sv. Anny v Brně ¡Fakultní nemocnice Brno, Pracoviště medicíny dětského věku v Brně ¡protokol léčby ¡časový plán chirurgických zákroků OPERACE ROZŠTĚPOVÝCH VAD §včasná palatoplastika u dětí OFR – vhodné anatomicko-funkční podmínky pro správný rozvoj řeči §kompenzace dosahuje až u 90% dětí §správné řeči spontánně dosáhne více než 50 % dětí, které podstoupily operaci patra (Kerekrétiová, 2008) § TERAPIE A KOMPLEXNÍ PÉČE ¡ ¡interdisciplinární přístup ¡neonatologie ¡pediatrie ¡plastická chirurgie ¡specializovaný anesteziolog ¡ortodoncie ¡stomatologie ¡stomatochirurgie ¡foniatrie ¡logopedie ¡psychologie, psychiatrie ¡genetika ¡spolupráce i s dalšími obory ¡dětská kardiologie a kardiochirurgie ¡ LOGOPEDICKÁ PÉČE ¡1. fáze – spolupráce s rodiči ¡podpora v rozvoji komunikační schopnosti ¡motivace a sledování změn ve vývoji ¡důležitost správného mluvního vzoru ¡minimalizace rozvoje atypických řečových realizací ¡ LOGOPEDICKÁ TERAPIE § individuální přístup § aktivní spolupráce dítěte a logopeda (3 roky – dle možností) § zahájení intervence po chirurgickém zákroku – dle doporučení (6 týdnů) § aktivní účast rodičů § postup v souladu s dalšími chirurgickými zákroky §skupinová a individuální forma ¡ ZAMĚŘENÍ LOGOPEDICKÉ TERAPIE § korekce rezonance § korekce artikulace § § § průpravná cvičení zaměřená na posílení patrohltanového závěru § masáže § dechová cvičení PŘÍKLADY CVIČENÍ KE ZLEPŠENÍ REZONANCE A ARTIKULACE ¡zdokonalení činnosti VFZ ¡dýchání ¡polykání ¡sání ¡pití brčkem ¡kloktání ¡Pískání - foukání spojené s fonací – usměrnění výdechového proudu ¡propojení s cvičením – pohyb od těla/k tělu ¡ DŮLEŽITÉ PRVKY LOGOPEDICKÉ TERAPIE ¡ úprava polohy jazyka ¡ hlasitost ¡ sluchový trénink ¡ zvětšení čelistního úhlu ¡ práce s hlasem ¡ dechový trénink ¡ artikulační terapie ¡poskytování zpětné vazby, vizuální feedback