FF oblasti Prostředky Varianty ke sledování + věk Respirace fonace Pozorování Poslech při mluvním projevu – síla hlasu Zpěv Dýchání nosem/ústy Srozumitelnost Plynulost Prozodie Poslech mluvního projevu -spontánní komunikace -úkolová situace Zohlednění vývoje výslovnosti Prozodie – melodie, tempo, rytmus Artikulace Spontánní projev Opakování slov, vět Recitace, zpěv Zohlednění vývoje výslovnosti Artikulační obratnost Spontánní projev Opakování slov V rámci orientační analýzy postačí spontánní projev Oromotorika Izolované orální pohyby+ sekvence Propojení s postupy artikulace Orientační sluchová zkouška Hlasitá/šeptaná řeč V případě pochybností – odborné vyšetření Naslouchání Určování zdroje a směru zvuku (odkud přichází) poslech zvukové nahrávky, písničky, pohádky lokalizace zvuku (3) rozlišení předmětů dle zvuku (3-4) určení písně dle melodie (4) naslouchání krátkému příběhu, pohádce (4) Sluchová diferenciace Slova + vizuální opora dvojice obrázků - „ukaž, co slyšíš“ Dvojice slov bez vizuální opory – určování, zda jsou stejná/jiná vedeno pouze sluchovou cestou bez vizuální opory v artikulaci vyšetřujícího rozlišení slova s vizuálním podnětem - změna hlásky (4) – bota/nota - změna samohlásky (5) – perník/parník - změna sykavek, znělosti (4,5-5) - změna délky samohlásek (5) – lyže/líže - změna měkčení (5,5) Rozlišení slova bez vizuálního podnětu - změna hlásky (5) - změna samohlásky (4,5-5) - znělost, sykavky (5) - změna délky samohlásky (5-5,5) - změna měkčení (5,5-6) - bezvýznamové slabiky (6-6,5) Sluchová analýza/syntéza Slovní materiál – slova jednoslabičná/ víceslabičná lze použít i oporu v obrázcích, žetonech, vytleskání, jednoduchých hudební nástroje pro rytmizaci (ozvučná dřívka) rozdělení slova na slabiky (4) rozpočitadlo (4) výběr rýmujících se slov (4,5-5) určení, zda se 2 slova rýmují (4,5-5) určení počtu slabik (5) určení počáteční hlásky slova (5) určení slov začínajících danou hláskou (5-5,5) určení poslední hlásky ve slově (5,5-6) slovní fotbal (6-7) určení poslední samohlásky ve slově (6-7) určení, zda slovo danou hlásku obsahuje (6-7) tvorba slov z daných hlásek (6-7) analýza jednoslabičných slov na hlásky (6-7) analýza a syntéza dvouslabičného slova (7) Rytmus Bzučák, klavír – nástroje, které umožňují rozlišení dlouhých a krátkých tónů Materiál vhodný k záznamu slyšeného rytmu rytmická struktura (dle složitosti) určí, zda jsou shodné (4) nápodoba rytmu (dle složitosti) (5-6) záznam rytmické struktury (5,5-6) lze vyzkoušet varianty se 3-4 tóny Sluchová paměť Opakování - slova – bez souvislosti - věty – propojuje se s rovinou MS tříleté dítě – zopakování věty o 3 slovech čtyřleté dítě – zopakování věty o 4 slovech pětileté dítě – zopakování věty o 5 slovech šestileté dítě – delší větný celek zopakování nesouvisejících slov (- 1) LS oblasti Prostředky Varianty ke sledování+ věk Úkoly zaměřené na aktivní slovní zásobu Při realizaci úkolů sledujeme pojmovou výbavnost a přesnost využití pojmů ve spontánním projevu a úkolové situaci Pojmenování Obrazový materiál Reálné předměty Pojmenuje běžné věci podle obrázku (3) – obrázek s jedním předmětem Popis Obrazový materiál Reálné předměty Řekne, co je na obrázku (3 -3,5) let a dále Popis předmětu, obrázku, děje na obrázku (od 4 let) Spontánně vypráví podle obrázku (4) Dokáže vyprávět na volné/dané téma (od 5 let) – zde můžete dobře sledovat i strukturu a rozsah větných celků Vysvětlení významu pojmů Spontánní projev Úkolová situace + vizuální opora dle potřeby, dle možnosti (je možné využít oporu v obrázcích k nadřazeným/podřazeným pojmům, množnému/jednotnému číslu) Vysvětlí účel (4) Vysvětlení – „co znamená ?“ – od 5 let Definuje význam pojmů – vlastnost, funkce (5) Práce s nadřazenými, podřazenými pojmy Manipulace s obrázky, reálnými předměty (lze spojit s pojmenováním) Využití vlastní slovní zásoby dítěte Zařazuje různé obrázky pod nadřazené pojmy (4) Tvoří nadřazené pojmy (5-6) Určení správného/nesprávného Nesmyslné obrázky Tvrzení (sníh je bílý, uhlí je černé) Lze spojit se zdůvodněním, propojit s pragmatickou rovinou Pozná a pojmenuje nesmysl na obrázku (5-6) Posoudí pravdivost x nepravdivost tvrzení (5-6) Práce s dějovou posloupností Vhodný obrazový materiál Sestaví dějovou posloupnost+ komentář (5) Reprodukce básničky/písničky, práce s informacemi Texty pro děti předškolního věku Hodit se může informace o průběhu osvojování textu básničky, písničky Reprodukuje jednoduchou říkanku (3-3,5) Poslouchá pohádky – chápe děj (4) Umí zpaměti kratší texty (5-6) Interpretuje pohádky – bez opory v názoru (5-6) Antonyma Vhodný obrazový materiál Reálné předměty Chápe jednoduché protiklady (3-3,5) Doplní protiklady s názorem – s vedením (4) Tvoří protiklady (5-6) Synonyma homonyma Vhodný obrazový materiál Využití vlastní slovní zásoby dítěte Tvoří synonyma (5-6) Pozná a vymyslí homonyma (5-6) Úkoly zaměřené na pasivní slovní zásobu Výběr obrázku podle podstatného znaku, podle instrukce Vhodný obrazový materiál Ukáže obrázek věci dle použití (3) Ukáže činnost na obrázku (3) Ukáže obrázek dle podstatného znaku (3-3,5) Identifikuje věci podle podstatných znaků (3-3,5) Ukáže obrázek podle aktuální situace (vazba předmětu a situace, potřeby) (4) Přiřadí, co k sobě patří +zdůvodní (5) Tyto úkoly lze spojit i s pojmenováním – propojit i s aktivní slovní zásobou Porozumění Porozumění v konverzační a úkolové situaci – otázky Plnění instrukcí Identifikace předmětů a manipulace s předměty, obrázky (vnímání aktivních a pasivních rolí, práce s časovými pojmy v instrukci) V souvislosti s vývojem aktivní slovní zásoby (výše) lze sledovat porozumění významu pojmům, porozumění textu čtenému vyšetřujícím Realizace jednoduchých příkazů (podej lžičku – od 3 let) Realizace složitějších instrukcí (5-6 let) orientace v logických strukturách (oběd je po snídani? – určení pravdivosti tvrzení – školní věk MS oblasti Prostředky Varianty ke sledování+věk Spontánní projev Skloňování Časování Spontánní projev Obrazový materiál – popis Vyprávění Skloňuje (3) Mluví ve větách, k podstatným jménům a slovesům postupně přidává příd. jména a zájmena…(3) Užívá všechny druhy slov (4 – 5) Mluví gramaticky správně (4 – 5) Užívá čas minulý, přítomný a budoucí (4 – 5) Umí použít zvratná slovesa (od 6 let) Umí používat ukazovací zájmena (od 5 let) Umí odvodit přídavné jméno od podstatného jména nebo slovesa (od 5 let) Skloňování Malované čtení Doplní do příběhu slovo ve správném tvaru (5 – 6) Singulár a plurál Obrazový materiál, reálné předměty Počet 1-2-5 Variabilita rodů podstatných jmen Lze využít princip „nakupování“ Rozlišuje mezi jednotným a množným číslem (3) Umí utvořit jednotné/množné číslo (od 5 let) Deminutiva Obrazový materiál Vlastní slovní zásoba Odvozování (5-6) Stupňování přídavných jmen Obrazový materiál vyjadřující rozdíly -špinavý-špinavější-nejšpinavější Postupně se rozvíjí (8) Přechylování Obrazový materiál, profese Postupně se rozvíjí (5-6) Zájmenné vazby Spontánní projev, popis, vyprávění, reakce na otázky Osobní zájmena (4) Přivlastňovací zájmena (4) Ukazovací zájmena (5) Předložkové vazby Obrazový materiál – popis, ukazování dle instrukce Manipulace s předměty, obrázky Propojení s rozvojem prostorové orientace Rozliší „nahoře“ a „dole“ (3) Předložkové vazby – „na“, „do“, „v“ (3) Prostorové vztahy – vpředu, vzadu (4) Za-nad-pod-vedle-mezi(4) Daleko – blízko (4) První – poslední (4) Přiřazení činností dle sledu – běžný den (4) Seřadí – dříve/později (4) Časové pojmy: nejdříve, předtím, nyní, potom (5) Hned před/hned za (5) Uprostřed, prostřední, předposlední (5) Orientace – dny v týdnu (5) Spojení typických činností s ročními obdobími (5) Vpravo – vlevo – na vlastním těle, předmětech (5) 2 kritéria – vpravo nahoře (6) Včera – dnes – zítra (6) Předevčírem – pozítří (6) Vpravo/vlevo na druhé osobě (7, 5 – 8) Rýmování Texty básniček a písniček Vybraná slova, lze spojit i s obrazovým materiálem, pro vysvětlení lze využít i princip rytmizace Chápání a tvorba rýmu (5-6) Jazykový cit Zkouška jazykového citu (Žlab, Z., 1993) 3 slovní spojení, větné celky – 2 chybné/1 správné – úkolem dítěte je zvolit správnou variantu Větné celky, v nichž je chyba – úkolem dítěte je určit, zda je věta ne/správná, případně navrhnout řešení (Maminka šla na obchodu) Pozná nesprávně utvořenou větu (5 – 6) Syntax Spontánní projev, popis, vyprávění, rozhovor – sledování rozsahu větných celků/chybovosti v různých komunikačních situacích (např. spontánní projev, odpověď na otázky, popis obrázku, vysvětlení významu). Lze sledovat, zda dítě tvoří, užívá: - souvětí - rozvité věty - jednoduché/holé věty - jednoslovná sdělení - citoslovce Lze sledovat i chápání vět – porozumění instrukcím, otázkám, informacím Tvoří souvětí souřadná (3) Tvoří souvětí podřadná (3,5-4) Dodržuje slovosled (od 4 let) Převede větu do minulého/budoucího času (od 6 let) Opakování vět V kontextu roviny MS sledujeme např. i přesnost zopakování větného celku, záměny slov, krácení vět, nahrazování aktivních/pasivních vazeb, význam zopakovaného větného celku PG oblasti Prostředky Oblasti ke sledování+věk Navázání kontaktu Reakce na komunikačního partnera Využití výrazových prostředků dle kontextu situace Struktura a informativní hodnota sdělení Reakce na otázky a instrukce Aktivita v komunikaci Pozorování Rozhovor Obrazový materiál Hraní rolí 3-4 Preference verbální formy komunikace – dosažení vlastních cílů Řekne své jméno, jména sourozenců, kamarádů Mluví nenuceně, pokouší se o krátkou konverzaci (od 3,5 let) Spontánně informuje o zážitcích, pocitech a přáních (4) Předá krátký vzkaz (4) Řečový projev po obsahové a formální stránce odpovídá kritériím běžné konverzace (5-6) Aktivně a spontánně navazuje řečový kontakt s dětmi a dospělými (5-6) Dodržuje pravidla konverzace a společenského kontaktu (5-6) Dokáže zformulovat otázku, adekvátně odpovědět na otázku (samostatně a smysluplně) (5-6) Smysluplně vyjádří myšlenku, nápad, mínění, popíše situaci, událost, vyjádří svoje pocity, prožitky (5-6) Řekne svoje jméno a příjmení, jména rodičů, sourozenců, kamarádů, svoji adresu (5-6)