Speciální a inkluzivní pedagogika

Seminář II. - Podpora žáků se zrakovým postižením

Lidé se zrakovým postižením

KLÍČOVÁ SLOVA

Oftalmopedie, zorné pole, zraková ostrost, slabozrakost, osoby se zbytky zraku, nevidomost, prostorová orientace a samostatný pohyb (POSP), kompenzační pomůcky, Braillovo písmo, bílá hůl, Pichtův psací stroj, 

Různorodá skupina lidí 

  • osoby, kterým jejich zraková vada činí obtíže při nejrůznějších činnostech v životě
  • nedostatečná kvalita (až absence) zrakového vnímání

Dle typu vad

  • narušení zorného pole (trubicové vidění)
  • narušení / ztráta zrakové ostrosti (refrakční vady)
  • obtíže při zpracování zrakových informací
  • poruchy barvocitu
  • okulomotorické obtíže (strabismus)
  • osoby slabozraké
  • osoby se zbytky zraku,
  • osoby nevidomé

Problémové oblasti

  • dopad na vzdělávání, pracovní uplatnění, ale i ve využití volného času
  • ovlivňuje celou osobnost --> psychický vývoj, fyzický vývoj, poznávací procesy
  • vznik tzv. senzorické deprivace
  • míra potřebné podpory závisí na: etiologii, době vzniku, závažnosti vady, včasné diagnostice, atp.
    • pokud se jedná o vadu vrozenou, žák může mít výraznější obtíže, např. v chápání některých pojmů = jev se nazývá verbalismus.

  • Orientace v prostoru a samostatný pohyb
  • Sebeobsluha
  • Práce s informacemi
Snížení dopadu postižení

  • využití kompenzačních pomůcek
  • rozvoj zbylých zrakových funkcí

Předsudky o nevidomých
TyfloCentrum - Metodické pokyny
O zrakovém postižení a zrakově postižených

  • Článek z časopisu Česká oční optika 1/2006

Braillovo písmo

  • tvořeno kombinací šesti bodů
  • písmena tvořena kombinací jednoho až pěti bodů
  • soustava – 64 kombinací
  • pro psaní – Pichtův psací stroj

 


Brailova abeceda
Jak čtou a píší nevidomí

Dítě / žák se zrakovým postižením

  • kompenzace vady se zaměřuje na další smysly (mj. sluch a hmat), případně na stimulaci zachovaného zrakového vnímání
  • nutné rozvíjet pozornost, paměť a myšlení především prostřednictvím řeči
    • děti se ZP mohou mít problém s artikulací z důvodu absence vizuální informace o tom, jak mluvidla fungují. Můžeme učit správnou výslovnost skrze hmatové podněty (srov. lidé s hluchoslepotou).
  • absence zrakových podnětů má často za následek snížení pozornosti i celkové mozkové aktivity

Inkluzivní zvdělávání

  • začíná v raném věku
  • je nutné sledovat projevy žáka
    • podud žák sedící v zadní lavici vyrušuje, nebo má špatné známky, nechápe látku... je třeba ověřit, zda se nemůže jednat ku příkladu o nerozpoznanou zrakovou vadu - pokud žák nedohlédne na tabuli, nemají úplný přístup k informacím
  • učitel, žák a ideálně i spolužáci (v rámci průřezových témat, situačních her) by měli být informováni o postižení
  • vhodná spolupráce s odborníky, kteří přiblíží možnosti a okolnosti vzdělávání

Výhody - konfrontace s intaktními dětmi, možnost zapojení do týmové práce, být součastí skupiny

Cíl - všestranný rozvoj osobnosti (jako u všech), ovšem s ohledem nejen na kompetence dle běžného kurikula (kompetence  k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, ale i s ohledem na kompetence specifické

  • práce s pomůckami, samostatný pohyb, 
    čtení a psaní v Braillově písmu, senzomotorické dovednosti, aj.

Rodič v roli „odborníka na vlastní dítě“; tzn. že s dítětem pracují podle doporučených speciálněpedagogických aktivit, předávají informace i škole

Úprava podmínek pro žáky se ZP - Co je důležité dodržet, čeho si všímat

  • projev zájmu, znalost a respektování potřeb
  • úprava učebních materiálů - reliéfní učebnice
  • zvýšená unavitelnost očí
  • omezení hluku
  • optické pomůcky (lupy), 
  • neoptické pomůcky
  • technologie (PC s hlasovým/hmatovým výstupem – žáci s těžším stupněm postižení)
  • bezpečný prostor - úprava prostředí, osvětlení
  • úprava tiskových materiálů - zvětšené písmo
  • kontrastní prostředí (kontrastní barvy)
  • dostatečný popis, komentování
  • kognitivní zátěž čtení Braillova písma
  • náročnost hmatové zpracování informací vůbec
  • formou hry realizujeme zrakovou stimulaci (soubor technik, metod a postupů jak využít i sebemenší zbytky zraku. Zároveň nacvičujeme využití zraku („umět se dívat“)

Základní pravidla pro komunikaci

  • v případě vrozené vady je nutné co nejdříve najít adekvátní způsob komunikace, aby mohli děti navázat vztah s pečujícími osobami
  • Jednat s respektem. Neponižovat. 
    • Není nutné na lidi se ZP mluvit pomalu a nahlas, ale zároveň není možné předpokládat výjimečné rozvinutí ostatních smyslů.
  • Mluvit přímo s člověkem ne s průvodcem („Paní, chce si pán sednout?“)
  • Pozdravit jako první, představit se, oznámit podání ruky, oznámit odchod z místnosti.
  • Mluvit na člověka tváří v tvář.
  • Nedotýkat se apod. vodícího psa bez vědomí majitele.
  • Nehýbat s věcmi člověka se ZP.
  • Není nutné vyhýbat se popisům zrakových vjemů (např. barev) ani slovním obratům tipu „podívat se, mrknout, …“
  • Pomoc nabídněte, ale nevnucujte!
Zásady bezpečnosti v prostředí školy - příklady
  • volné uličky ve třídě
  • nenechávat na chodbách předměty
  • označené konce schodišť
  • pásky na skleněných dveřích, stěnách
  • atd.

Vyzkoušejte si doma každodenní aktivity bez kontroly zrakem
  • namazat chleba
  • sníst jogurt
  • navlékat korálky
Vyzkoušejte si pohyb bez zrakové kontroly

Zajímavosti

Výlet bez bariér
  • TyfloCentrum Olomouc, o.p.s.
  • 18:59
Co slabozrakým usnadňuje život
  • 2:39
Mazaný Filip – ukázka filmu s audio-popisem
  • Part 1- 0:00 – 1:59
  • Part 2- 2:00 - 3:11
Konzervatoř Jana Deyla
  • 26 min
TV pořad Klíč: Centrum TEREZA — Kniha Na ruce si nevidím — Martin Svátek
  • 0- 1:25 – 7:05 - centrum Tereza (obdoba Teiresiás)
  • 7:06 – 18:30 – jak zvládnout pohyb doma; Na ruce si nevidím
    • 11:00 – 18:30 ukázka pomůcek
  • 18:30 – osobní portrét Martin Svátek
    • postižení zraku – vlivem inkubátoru
    • osobní portrét; muzikant, masér

Pořad České televize - Klíč - Chráněné bydlení v kolíně - Instruktoři nevidomých (25:44)

Pořad České televize z cyklu Jeden společný svět - Nevidomí (16:55) 

 Pořad České televize - Klíč - Tábor pro děti a mládež s těžkým postižením zraku (25:54)

Pořad České televize - Světlo pro Světlušku 2018 - Debbi, Jindra Polák a Benjamin Levíček - Mars a Venuše (3:24)


Desatero pro kontakt s nevidomým
Tyfloservis
Vodicí psi

 Literární zdroje

Bartoňová, M., & Vítková, M. (2013). Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: Specific features in teaching pupils with special educational needs in an inclusive learning environment in primary schools. Brno: Masarykova univerzita.

Bartoňová, M., & Vítková, M. (2013). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII: Education of pupils with special educational needsVII. Brno: Masarykova univerzita.

Müller, O. (2001). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého.

Hájková, V., & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada.

Vítková, M. (2007). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I.: Education of pupils with special educational needs I. Brno: Paido.