Strategické řízení školy Mgr. Dana Veselá, Ph.D. MISE – poslání, proč organizace existuje, tady a teď, jaká má specifika VIZE – představa o organizaci v budoucnosti, směřování, společně sdílená představa o vývoji, cestě STRATEGICKÉ CÍLE – STRATEGICKÝ PLÁN Ke splnění každého strategického cíle je třeba formulovat a realizovat dílčí cíle Dílčí cíle shrnuté jako plán na jednoleté období = AKČNÍ PLÁN SWOT analýza – identifikované: silné stránky školy slabé stránky školy příležitosti hrozby Pro minimalizaci hrozeb a oslabení slabých stánek formulujeme strategické cíle. Konfrontační matice + pozitivní vazba ++ silná pozitivní vazba 0 vzájemně se neovlivňuje - negativní vazba -- silná negativní vazba Cíl: Identifikovat, kde může škola podpořit své silné stránky příležitostmi. Identifikovat, čemu se má škola vyhýbat. PEST ANALÝZA – zhodnocení podmínek P politicko-právní (změna legislativy) E ekonomické (změna postoje zřizovatele, platové podmínky) S společenské (dopravní obslužnost, spádová oblast, vazby v regionu) T technické (nové technologie, podmínky v okolí) Dotazník Kultury školy - zvlášť pro pedagogy školy - zvlášť pro vedení školy Oblasti, kde se „stromy“ vzdalují – jsou oblasti vhodné pro rozvoj Př. Identifikovaná slabá stránka: Nedostatečná prezentace školy směrem k veřejnosti Strategický cíl: Zlepšit prezentaci školy směrem k veřejnosti Dílčí úkoly: (nejlépe pokud navrhují přímo pedagogové, potom berou aktivitu „za své“), odpovídáme na otázky PROČ?, KDO?, CO?, KDE?, JAK?, ZA KOLIK? Den otevřených dveří, Interaktivní procházka školou Naučit pedagogy přispívat na web – šablona Prezentace v místním zpravodaji Třídní schůzky ve třech FB, Instagram Předškoláci do školy, Edukativně-stimulační skupinky Letáky, jednotný korporátní styl Den dětí, Zahradní slavnost, Putování se světýlky, Bramboriáda Akce společně se spolky v obci Rodičovské kavárny Akademie Propojení plánů Strategický plán rozvoje školy Dlouhodobý plán Roční plán (Akční plán) Měsíční plán Plán DVPP Plán hospitační činnosti Plán rozvoje pedagogických pracovníků Klíčová myšlenka využitá při plánování DVPP: východiskem při plánování a realizaci profesního rozvoje jsou především identifikované potřeby žáků školy. Lepší naplňování potřeb žáků a lepší výsledky vyučování i výchovy vnímáme také jako nejdůležitějš kritérium, které by mělo být použito při zpětném hodnocení rozvoje jedinců. Legislativní ukotvení: zákon o pedagogických pracovnících POPR každý pedagog si plánuje dva cíle (cíle by pro něj měly být rozvojové a pro školu užitečné) CÍL KRITÉRIUM INDIKÁTOR NÁSTROJ Zlepšení jazykové úrovně žáků Jazyková úroveň žáků 80% žáků úroveň A2 Externí testy (SCIO) Externí testy (CERMAT, 9.roč.) Interní testy školy Zvýšit úspěšnost absolventů školy Úspěšnost žáků v 1. kole přijímacího řízení Počet úspěšných žáků min. 90% Přijímací zkoušky Zintenzivnit zapojení rodičů do vzdělávání dětí Rodiče se zajímají o výsledky svých dětí (prospěch i chování) Zvýšený počet kontaktů Vyšší počet účastníků na aktivitách Vyšší počet el. přístupů Snížený počet stížností Elektronická žk Konzultační hodiny – objednávkový systém Rodičovské kavárny Žákovská portfolia Schůzky ve třech Společné neformální aktivity Evidence stížností