Environmentální výchova pro budoucí pedagogy a studenty příbuzných oborů (Environmentální výchova ve školní a mimoškolní praxi - Nové perspektivní a alternativní proudy EV praxe) Pedagogická fakulta podzim 2019 Rozsah 6x seminář 2 hodiny, 2 x 6 hod. bloková výuka v terénu. Ukončení: z (2 kredity) Vyučující doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. Mgr. Monika Janáková Garance doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta Rozvrh Předpoklady Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory. Omezení zápisu do předmětu Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory. Cíle předmětu Kurz je reflexí nových aktuálních proudů v pedagogice, konkrétně v oblasti environmentální výchovy (dále jen EV). Bude se věnovat permakultuře a metodě HAE (Horse Assisted Education) jako dvěma cestám, jak uvést EV do školní a volnočasové praxe. Oba tyto směry využívají a staví nejen na zážitkovém modelování ekologických vztahů a poznatkovém rozvíjení v této předmětné oblasti. Důraz je kladen i na formování klíčových kompetencí směrem k pozitivnímu environmentálnímu jednání a na rozvoj samostatné a tvořivě přemýšlející osobnosti jedince schopného řešit problémy. Klíčové je komplexní pochopení vztahů a propojenosti mezi člověkem a životním prostředím, kulturou a přírodou. Oba směry se snaží vyučovat v terénu pod širým nebem a vést člověka ke kritickému myšlení, úctě k přírodnímu i kulturnímu dědictví, myšlení v souvislostech, rozvoji ekologické (ale i obecně lidské) etiky a zodpovědnosti, sociální a komunikační schopnosti a schopnosti kolektivní spolupráce. Navazuje, prohlubuje a zobecňuje poznatky a zkušenosti studujících z různých oborů. Reaguje na nové poznatky o problematice a pokouší se je integrovat a zhodnotit pro školní praxi. Posláním je iniciovat, podporovat a rozvíjet profesní vědění a jednání budoucích učitelů v rámci biofilní orientace. Zabývá se nejen environmentálními hodnotami a výchovou, ale svým tématem patří do široké problematiky vztahu mezi přírodou a kulturou. Předmět je vystavěn ze dvou částí. První část je věnovaná permakultuře jako novému trendu v oblasti environmentální výchovy. Druhá část bude probíhat blokově a bude se věnovat aplikaci získaných poznatků v terénu a také v praktickém ověření si práce se zvířaty (konkrétně Horse Asisted Education) v rámci environmentální výchovy. Výstupy z učení Po absolvování kurzu student je schopen: • s porozuměním používat základní odbornou terminologii vztahující se k dané problematice; • popsat základní přístupy k práci s koňmi z pohledu jejich pedagogického potenciálu; • umět začlenit tyto nové a perspektivní možnosti práce do EV v rámci školní i mimoškolní praxe. •umět popsat, co je to permakultura a jak ji lze začlenění do pedagogiky a environmentální výchovy; •umět popsat, co je to HAE umět začlenit práci se zvířaty (konkrétně koňmi) do své pedagogické praxe, mj. do praxe environmentální výchovy; • Vytvořit a naplánovat vícedenní výukový program; Osnova Hlavní témata (osnova): ●1. Představení permakultury, její principy a etický základ. Klíčové pojmy: permakultura, etika, permakulturní principy. Cílem semináře je přispět k tomu, aby student získal základní představu o permakultuře. ● 2. Permakultura na poli pedagogiky – Děti v permakultuře. Klíčové pojmy: permakultura, děti, pedagogika, permakulturní design. Cílem semináře je ukázat možnosti zapojení permakulturních principů do výuky a představení ,,permakulturního kurikula pro děti v permakultuře“ (zahrnuje šest okruhů: Představení permakultury; Živá příroda; Design; Produkce potravy; Struktury; stavby a využívání zdrojů; Sociální permakultura). ● 3. Permakulturní aktivity pro MŠ v rámci permakulturního kurikula. Klíčové pojmy: permakulturní kurikulum. Cílem je ukázat, jak lze rozvinout šest základních okruhů permakulturního kurikula do podtémat a praktické aktivity s nimi související. ● 4. Permakulturní aktivity pro ZŠ v rámci permakulturního kurikula. Klíčové pojmy: permakulturní kurikulum. Cílem je ukázat, jak lze rozvinout šest základních okruhů permakulturního kurikula do podtémat a praktické aktivity s nimi související. ● 5. Permakulturní výukový program. Klíčové pojmy: výukový program, permakultura. Cílem semináře je inspirovat studenty jak vytvořit permakulturní program v rámci školy, tábora nebo kroužku. ● 6. Permakultura a její možnosti v oblasti společného vzdělávání (inkluze): Klíčové pojmy: společné vzdělávání, permakultura. Cílem semináře je přispět k tomu, aby student získal poznatky k tomu, co konkrétně může permakultura přinést do oblasti inkluzivního vzdělávání. ● Kůň v pedagogické praxi: Blok I.: Klíčové pojmy: Horse Assisted Education, environmentální výchova. Cílem je představit studentům metodu Horse Assisted Education a další metody ,,edukace s asistencí koní” (Horse Assisted Education, Horse like Mirror). Dále ukázat edukační potenciál koně, mj. v oblasti environmentální výchovy. ● Kůň v pedagogické praxi: Blok II.: ● Kůň v pedagogické praxi: Blok III.: Co nám může přinést v oblasti praktické EV: Následuj moudrost koně- možnosti a limity využití koní v pedagogické praxi. Metody typu HLM a HAE a jejich možnosti v oblasti EV (nejde o způsoby učení se jízdy na koni, nýbrž o způsob práce se zvířetem ,,ze země“, kdy zvíře funguje jako katalyzátor zpětné vazby, zrcadlo osobnosti a prostředník mezi kulturním světem člověka a přírody). ● 8) Teorie a praxe přirozené komunikace člověka s koňmi: americká, evropská a ruská tradice (M. Roberts, P. Parelli, Ch. Hempfling, V. Něvzorov) a přenesení teorie přirozené komunikace do pedagogického procesu. Učení koněm z pohledu permakulturní koncepce EV. Kůň jako součást ekosystémových vazeb. ● 9. Učení koněm v praxi: základy přirozené komunikace; sedm her Pata Parelliho (k čemu slouží, k čemu ne); tlak vyvolává protitlak? Praktická cvičení - co mě kůň učí, co mi ukazuje? ● 10. Aktivity s koněm v rámci EV pro MŠ a ZŠ. ● 11. Možnosti ,,učení koněm“ v oblasti inkluzivního vzdělávání: tělesně handicapovaní; autisti a cesty k nim skrze zvířata (koně) - Temple Grandinová jako inspirační zdroj. ● 12. Koně v mimoškolních a volnočasových aktivitách: tvorba modelové metodiky jak vytvořit EV program s využitím koní v rámci tábora nebo do kroužku. Literatura Burešová, K. (2007). Učíme se v zahradě. Kněžice. Křivánková, D. (2012). Školní zahrada jako učebna. Brno: Lipka. Holmgren, D. (2006). Permakultura: principy a cesty nad rámec trvalé udržitelnosti. Svojanov: PermaLot. Máchal, A., Nováčková, H., Sobotová, L. a kol. (2012). Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka. Mollison, B. (2012). Úvod do Permakultury. Brdárka (Slovensko): Alter Nativa. Fukuoka, M. (1998). Revoluce jednej slamky. AlterNativa. Svoboda, J. (2009). Kompletní návod k vytvoření ekozahrady a rodového statku. Praha: Smart Press. Výukové metody Předpokládané metody: První část - seminář, doplněn aktivizujícími prvky a navazujícím samostatným studium odborné literatury. Druhá část - výuka v terénu. Metody hodnocení V den zkoušky student nejdříve absolvuje písemný test. Po jeho úspěšném vykonání ve stejný den student pokračuje ústní zkouškou. Je-li test hodnocen F, student je povinen se hlásit na opravný termín. Požadavky na studenta: Na každou hodinu přečíst zadanou literaturu v rozsahu 3-10 stran (celkově cca 80 stran), nebo shlédnout dokument mající souvislost s daným tématem. Absolvovat písemný test teoretických znalostí získaných z četby, seminářů a praxe. Odevzdat esej reflektující vlastní zkušenost z praktické části kurzu s ohledem na využitelnost v pedagogické praxi. Esej by neměla být pouze popisem subjektivních dojmů, ale při zpracování své zkušenosti by se měli studenti pokusit využít pedagogických konceptů a pojmů, které znají z dalších oblastí svého studia. Kurz nevyžaduje předchozí zkušenosti práce s koňmi. Informace učitele Další komentáře Předmět je vyučován každoročně. Výuka probíhá blokově. Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů