Školská politika, školský systém a legislativa II Cíl předmětu Cílem předmětu je seznámit studenty se základními tématy školského a školního managementu a legislativy. Studenti porozumí základním teoriím a pojmům, které se váží k řízení školy a školní třídy, a zorientují se v českých a zahraničních odborných zdrojích k dané problematice. Budou znát hlavní školskou legislativu a umět ji aplikovat ve své praxi. Naučí se pracovat se školskými a školními dokumenty a analyzovat procesy evaluace ve vybrané škole či školském zařízení. Výstupy z učení Na konci tohoto kurzu student: • zná a aplikuje základní pojmy školského, školního a třídního managementu, • pracuje s aktuálními legislativními a kurikulárními dokumenty a používá je v každodenní pedagogické praxi, • charakterizuje českou a evropskou vzdělávací politiku a diskutuje o vybraných tématech v kontextu aktuální školské legislativy a jejich dopadů na vzdělávací systém ČR • popíše jednotlivé články řízení třídy, školy a školství a rozpozná specifika školského a školního managementu, • analyzuje dokumenty vnitřní a vnější evaluace vybrané školy a uvede příklady, jak se jednotlivé hodnocení projevují v její praktické činnosti. Okruhy předmětu 1 Význam legislativy v profesi učitele: Základní pojmy a teorie. Školský, školní a třídní management, pedagogický management, manažerské kompetence učitele. Základní legislativa. Seznámení studentů se základními zákony a zdroji, kde je najdou. Organizační pokyny k předmětu + Informace k portfoliovému úkolu. 2 Pedagogický management: Kompetence učitele a třídního učitele z legislativního hlediska. Vedení třídnických hodin. Nový žák ve třídě. Učitel a mezioborový přesah jeho kompetencí. Organizace akcí souvisejících s výchovně vzdělávací činností školy. 3 Pedagogický management: Strategie řízení třídy - výsledky výzkumu, organizace výuky, formy moci. Organizační formy vyučování. Diferenciace výuky. Personalizované učení. Spolupráce s asistentem pedagoga. 4 Školní management: Správa, řízení a vedení školy. Typy organizační struktury školy. Kvalita školy a koncepce řízení kvality, autoevaluace a evaluace školy (role ČŠI) , vnitřní rozvoj škol. Platové třídy, zařazení učitelů do platových tříd. 5 Školní management: Decentralizace, autonomizace, „skládání účtů“ (MŠMT, zřizovateli, rodičům). Škola jako učící se organizace. Zavádění inovace do škol, řízení procesu změny. Školská rada jako ústřední prvek systému správy škol. 6 Školský management: Vzdělávací politika České republiky v kontextu Evropské unie (Lisabonský proces, Boloňská deklarace, Memorandum o celoživotním učení). Bílá kniha, Strategie 2020, 2030). Principy vzdělávací politiky ČR (celoživotního učení pro všechny, rovných vzdělávacích příležitostí, zaměstnatelnosti, sociální soudržnosti a sociální relevance, internacionalizace ve vzdělávání). 7 Školský management: Školská legislativa platná v ČR (školské zákony, zákon o pedagogických pracovnících). Vzdělávací soustava. Kurikulární reforma. Financování vzdělávání, školství a škol v ČR. Řízení rozvojově-vzdělávacích projektů ve škole. Financování podpůrných opatření. 8 Opakování; evaluace předmětu, instrukce k portfoliovému úkolu. Metody hodnocení a) Písemný test zaměřený na školský a školní management a legislativu. Pro úspěšné absolvování předmětu je třeba splnit test ze školského a školního managementu a školní legislativy (70 % správně). Povinná literatura: Obst, O. (2006). Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého. Doporučená literatura: Berg, G. & Pol, M. (2005). Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita. Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita. Prášilová, M. (2003). Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého. Světlík, J. (2009). Marketingové řízení školy. Praha: Wolters Kluwer. Vašťatková, J. (2010). Autoevaluace a benchmarking ve škole. Olomouc: Hanex. EURYDICE: https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Main_Page Školská legislativa: www.msmt.cz Zákoník práce: http://www.pracepropravniky.cz/zakony/zakonik-prace-uplne-zneni