UKÁZKA Z DENÍKU Z PRAXÍ – datum nemusíte vůbec uvádět, lze psát celkové zážitky ze stáží (23.10. 2018) Dnes jsem měla možnost vyzkoušet si vedení hodiny praktických činností. Paní učitelka mě požádala, zda bych si pro tento den nemohla nachystat nějakou elektrotechnickou ,,hračku“, která by kluky zaujala a měla i edukační charakter s přesahem do fyziky. Dva týdny před započetím této hodiny se se mnou domlouvala ohledně možností a nabídla mi, že materiál zajistí, pokud bych nestíhala – paní učitelce jsem poděkovala s tím, že si jej samozřejmě seženu, za což byla paní učitelka vděčná. V den konání této hodiny mě paní učitelka jako obvykle zavedla do dílny (pro tentokrát jsme pracovali ve vedlejší místnosti určené pro keramiku) o chvilku dříve než normálně, abych měla čas na nachystání své výuky. Po příchodů žáků do dílny je usadila okolo stolu a uvedla je do dění – znovu mě představila žákům jako praktikantku, jelikož většina z nich v průběhu praxe samozřejmě zapomněla mé jméno i účel mého ,,asistování“ v dílnách, poté je rázně upozornila, aby se chovali slušně a zbytečně v průběhu mé výuky nevyrušovali. Po rychlém úvodu a zkrocení ,,divé zvěře“ mi předala slovo a já se pustila do práce. Nutno dodat, že jsem na začátku byla velmi nervózní, neboť jsem hodinu praktických činností s elektrotechnickou tématikou jako takovou vedla v prostředí základní školy vůbec poprvé, pouze mám víceleté zkušenosti s vedením takovéto činnosti v rámci svých elektro kroužků. Na úvod jsem klukům představila projekt, který budeme konstruovat – šlo o krabičku z kartonu ve tvaru lebky s blikajícíma očima. Poté jsem se jich zeptala, abych věděla, na čem jsou, zda mají s paní učitelkou již probrané zapojování paralelním způsobem a co jsou to LED diody. Jelikož většina z nich neměla potuchu, o čem mluvím, i když paní učitelka je sice jemně napomenula, ( jak to, že to netušíte, když paralelní zapojování už probírali), začala jsem jim krok po kroku znovu vysvětlovat, co je to za způsob vedení a k čemu slouží a jakým způsobem se taková LED dioda (nebo obecně diody) používají i zapojují. S sebou jsem měla vytvořený jednoduchý nákres i samotné součástky, na kterých jsem celé mé vysvětlování ilustrovala – kluky jsem svou odborností = teoretickou znalostí těchto věcí natolik zaujala, že se již nezmohli na zlobení a jen občas pokynuli, že dané věci rozumí, popřípadě se vždy doptali. V jeden moment, kdy jsem hovořila o zkratu, který může nastat při nesprávném zapojení součástky, propukla část třídy v bujarý smích s doprovodným předváděním výbuchu, načež je během chvilky jeden ze spolužáků všechny ,,uzemnil“ tím, jak pronesl (nevhodná slova vypípána hvězdičkami) ,,Držte h**y chlapi, to je náhodou zajímavý!“ – po této větě jsem se musela i já lehce pousmát 😊. Jakmile byla základní teorie i jednotlivé kroky postupu vysvětleny, rozdělily jsme si s paní učitelkou žáky na dvě skupiny - jedna z nich spolu se mnou sestavila obvod a pájela, ta druhá s paní učitelkou zhotovila krabičku na umístění obvodu a nalepení blikajících LEDek coby očí. Práce byla chvílemi dost náročná, neboť ve škole nebyl k dispozici klasický elektrotechnický pájecí cín, ale pouze ten pro účely vodovodní instalace, takže se skoro nedal tavit. Jeden z kluků (který shodou okolností vždy rád vyrušoval) se mi nabídl s výpomocí, po celou dobu jsme se spolu bavili o tom, co ho baví a kam by chtěl po základní škole zamířit, přičemž mi nabídl, že zkusí ohledně správného cínu zavolat domů. Nakonec nikdo u něj nebyl v tu chvíli doma, a tak jsem mu poděkovala za vynaloženou snahu a veškeré obvody jsem s kluky horkotěžko i s půlhodinovým přetažením hodiny nakonec přeci jen dopájela. Hodina jako taková s dostupným vybavením a nedostatkem potřebného materiálu byla sice náročná, nicméně jsem si z ní odnesla nové zkušenosti, kluci byli z lebky nadšení a paní učitelka mi na konci poděkovala za skvěle odvedenou práci a omluvila se za nedostatky. Ač znavená a celá rozlámaná z dvou a půlhodinového pájení jsem pocítila také radost a dobrý pocit ze svého vlastního vedení hodiny ,,elektro dílen“ a tato zkušenost mě opět namotivovala do další praxe. Navíc jsem si opět odnášela po dlouhé době pocit smysluplnosti z této práce 😊.