Předmět: Krize v životě člověka, instrukce, náměty k seminárnímu úkolu Podmínkou k ukončení předmětu „Krize v životě člověka“ je splnění seminárního úkolu a poté (jedna z následujících dvou možností – dle výběru studenta) |1| buď jeho prezentování (čas. rozsah 15 - 20 min) v pátečním výukovém bloku, konkrétně: 6. 12. 2019 (od 9.00 do 16.00, v učebně č. 27) |2| nebo jeho odevzdání (rozsah 3 - 5 normostran) v elektronické verzi (na mail-adresu prokopova@ped.muni.cz ), přičemž odevzdat je možné až do konce zkouškového období. Váš seminární úkol bude zaměřen empiricky1 (empirie – „zkušenost jako zdroj poznání“). Provedete malý kvalitativní výzkum(ek), ilustrující některý/é z aspektů krize v životě člověka. Současně se seznámíte se základními pojmy, vztahy a souvislostmi tohoto tématu prostřednictvím stručných podpůrných textů v ISu - https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2019/VZpB32/ 2 (nebo jiné literatury – např. uvedené jako „doporučená“), abyste mohli získanou zkušenost a výsledky svého autentického zkoumání zasadit do teoretického kontextu (např. pojmenovat, o jaký druh krize se jedná/jednalo, jak probíhala, jaké byly její příčiny, jaké byly rizikové či protektivní faktory, případné následky atd. atd.). Používanými metodami při realizaci výzkum(k)u bude zejména rozhovor, dále pozorování, u některých úkolů je vhodná anketa … atp.). Vhodné pro tyto účely je zejména narativně biografické interview - mrkněte sem a sem, můžete použít i anketu (mezi vašimi vrstevníky např. – vhodné pro námět č. 2) atd. Úkoly jsou zadány ve formě námětů, tzn. - není zde přesné zadání, ale u každého úkolu máte velký „stupeň volnosti“ pro vlastní modifikaci, popř. pro vlastní nápad, úkoly můžete i kombinovat (je samozřejmé, že se obsahově překrývají). Pokud si se svými modifikacemi či nápady nejste jisti, budu ráda, když je se mnou prokonzultujete3 . Konzultovat můžete kdykoli v průběhu práce na seminárním úkolu (ať už určeném k prezentování nebo odevzdání). U úkolů (1) až (3) je stručně naznačen způsob jejich realizace, u následujících úkolů je způsob obdobný – vždy se jedná o autentickou zkušenost konkrétního člověka (resp. více lidí), vámi zaznamenanou, zpracovanou (pomocí teorie) a zprostředkovanou (buď spolužákům při páteční prezentaci – nebo pomyslnému čtenáři v případě odevzdání práce). Náměty k seminárnímu úkolu: (1) Krize s odstupem let (dvojí aspekt krize – s časovým odstupem krize nejen negativní, způsoby zvládání, faktory, dynamika … atd.) Retrospektivní rozhovor se seniorem, v němž půjde zejména o vystižení toho, jak vnímá starý člověk s odstupem různá bolavá místa své životní cesty, co mu pomohlo v nejtíživějších chvílích, co event. naopak ublížilo atp. Pokud máte 1 Tentokrát (na rozdíl od předmětu „Rodina v sociálním kontextu“, který většina z vás absolvovala, kde byla možnost vybrat si i úkol zaměřený teoreticky) bude seminární úkol zaměřen „pouze“☺ empiricky, což je vzhledem k živosti tématu „krize …“ bezesporu přínosnější. 2 Jako zdroj nejzákladnějších informací k tématu doporučuji stručnou prezentaci |1| a stručný text |2|. 3 Konzultační hodiny: čtvrtek 13-14 v pracovně vyučující nebo kdykoli mailem prokopova@ped.muni.cz možnost rozhovoru s více seniory, je možné též zaměřit se na srovnání jejich různých zkušeností (např. v souvislosti s osobnostními charakteristikami). (2) Krize a její zvládání Rozhovory s vrstevníky, klíčové otázky - např. co kdo považuje za největší krizi ve svém životě, jak se kdo s touto krizí vyrovnal, co je/bylo nejtěžší na jejím zvládnutí/zvládání, co/kdo komu nejvíce pomáhá v tíživých situacích atp. Půjde zejména o vystižení jak rozdílnosti, tak i společných znaků prožívání krize a jejího zvládání, a to ve vrstevnické věkové skupině. (3) Krize a alkohol či jiná závislost4 Rozhovor s člověkem, který se stal závislým na alkoholu v souvislosti s nějakou krizí (ať už akutní – konkrétní trauma – nebo chronickou – dlouhodobá traumatizace). Může jít o člověka, který dosud svou závislost nepřekonal nebo o člověka, který ji naopak překonal. Zde půjde zejména o vystižení souvislosti krize a etiologie závislosti, dále o dynamiku celého procesu, případně také o motivaci k abstinování, prognostickou rozvahu atd. (4) Komunitní krize (5) „Odložená bolest“ (PTSD – posttraumatická stresová porucha) (6) Chronická krize (traumatizace) (7) Syndrom vyhoření (specifická krize u pomáhajících profesí) (8) Krize v partnerském vztahu (9) Krize a rodina (10) Krize jako bod obratu Konkrétní výběr úkolů bude probíhat jednoduše: jakmile si vyberete úkol (event. po konzultaci), sdělíte mi – každý z vás sám za sebe, do 11. října na adresu: prokopova@ped.muni.cz tyto dva údaje: → které téma jste si zvolili (popř. jak hodláte to či ono téma modifikovat, případně i vámi navrhované další – nové téma), → jakou formu splnění úkolu jste si vybrali (buď odevzdání seminární práce nebo prezentování v pátečním bloku 6. 12.), možná, že jsem něco napsala nejasně nebo nenapsala vůbec, klidně se na mě obraťte kdykoli s jakoukoli otázkou mailem nebo za mnou přijďte v konzultačních hodinách!! přeji vám, abyste si úkol dobře zvolili a aby pro vás byl obohacením, na setkání s vámi i na vaše seminárky se těším! a všechny vás zdravím, Alice Prokopová 4 Popř. i jiná závislost či jiné látky, přičemž alkohol patří stále mezi nejčastěji užívané látky při pokusech o „samoléčbu“ psychické bolesti.