Didaktika předškolního věku Zora Syslová 2019 Obsah seminářů 1.Didaktické kategorie. RVP PV a cíle vzdělávání. A 17.9. 2.Didaktické kategorie. RVP PV a cíle vzdělávání. B 24.9. 3.Obsah vzdělávání. Hra, její význam, znaky. A 1.10. 4.Obsah vzdělávání. Hra, její význam, znaky. B 8.10. 5.Přístupy ke vzdělávání (transmisivní, konstruktivistické). Jak děti poznávají svět (epistemologická východiska předškolního vzdělávání, prekocepty). A 15.10. 6.Přístupy ke vzdělávání (transmisivní, konstruktivistické). Jak děti poznávají svět (epistemologická východiska předškolního vzdělávání, prekocepty). B 22.10. 7.Individualizace v předškolním vzdělávání. Organizační formy vyučování, jejich specifické rysy v předškolním vzdělávání. A 29.10. 8.Individualizace v předškolním vzdělávání. Organizační formy vyučování, jejich specifické rysy v předškolním vzdělávání. B 5.11. 9.Konference – děti s odlišným mateřským jazykem. 12.11. 10.Druhy učení (prožitkové, kooperativní, sociální, situační), model učení E-U-R. Motivace. Výukové metody, aktivizace dětí. Hodnocení výsledků vzdělávání. B 19.11. 11.Druhy učení (prožitkové, kooperativní, sociální, situační), model učení E-U-R. Motivace. Výukové metody, aktivizace dětí. Hodnocení výsledků vzdělávání. A 26.11. Obsah přednášek 1.Didaktické kategorie. 17.9. 2.24.9. Přednáška zrušena. 3.RVP PV a cíle vzdělávání. Obsah vzdělávání. 1.10. 4.Přístupy ke vzdělávání (transmisivní, konstruktivistické). Individualizace v předškolním vzdělávání. 8.10. 5.15.10. Přednáška zrušena. 6.Jak děti poznávají svět (epistemologická východiska předškolního vzdělávání, prekocepty). 22.10. 7.Hra, její význam, znaky. 29.10. 8.Motivace a emoční vývoj. 5.11. 9.12.11. Konference 10.Druhy učení (prožitkové, kooperativní, sociální, situační), model učení E-U-R. 19.11. Výukové metody, aktivizace dětí. 11.Organizační formy vyučování, jejich specifické rysy v předškolním vzdělávání. Hodnocení výsledků vzdělávání. 26.11. 12. Požadavky k zakončení •80% docházka •Zpracování podkladů pro diskuzi na kolokviu •Aktivní zapojení na kolokviu • Rozhovor s fakultní cvičnou učitelkou •o spontánních činnostech dětí (volné hře) a řízených (didakticky zacílených) činnostech, respektive o didaktických kategoriích vztahujících se k řízeným činnostem: •Cíle vzdělávání (s jakými cíli učitelky pracují, jak je využívají při plánování vzdělávací práce, co si myslí o současných cílech předškolního vzdělávání, jak rozumí jejich formulaci a struktuře v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání apod.). •Obsah vzdělávání (jak vnímají učitelky obsah vzdělávání a jeho vztah k cílům, co je v MŠ myšleno učivem, jaký je rozdíl mezi učivem v MŠ a v ZŠ apod.). •Organizační formy (jaké organizační formy jsou v MŠ využívány, jak se v nich projevuje aktivita, spontaneita a tvořivost dětí apod.). •Metody vzdělávání (jaké metody vzdělávání učitelky upřednostňují a proč, jak výběr metod ovlivňuje výsledky předškolního vzdělávání). •Hra (jaký prostor je dětem dávám pro hru, jaký má učitelka názor na hru dětí v MŠ, jakým způsobem podporuje hru dítěte / jejich spontánní aktivity). • Studium odborné literatury: •Krejčová, V., Kargerová, J., & Syslová, Z. (2015). Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál. •Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2018). Praha: VÚP. •Suchánková, E. (2014). Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál. •Syslová, Z., et al. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer. •Šmelová, E, Prášilová, M., et al. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál. • •Písemně vyhodnotit, do jaké míry se ztotožňují názory učitelky a zkušenosti z praxe s odbornou literaturou. •Kritéria pro hodnocení: •odevzdání písemného vyhodnocení rozhovoru a studia odborné literatury v elektronické podobě do 30. 12. 2019 do odevzdávárny v IS. •jednoznačné hodnocení míry naplněnosti reality s výroky učitelky a didaktickou teorií. • • Co je didaktika •Didaskein – učit, vyučovat, poučovat, jasně vykládat, dokazovat • •Didaktika – umění vyučovat • * J.A.Komenský (1592-1670) – Didaktika velká (1657) * O.Chlup (1875-1965) – Středoškolská didaktika (1935) • Didaktika školy mateřské (1948) •„Didaktiku vymezujeme jako teorii vzdělávání a vyučování. Zabývá se problematikou vzdělávacích obsahů, které se jakožto výsledky společensko-historické zkušenosti lidstva stávají v procesu vyučování individuálním majetkem žáků. Zabývá se zároveň procesem, který charakterizuje činnosti učitele a žáků a v němž si žáci tento obsah osvojují, tedy vyučováním a učením.“ •Skalková, 2007 • Struktura vyučovacího procesu •Ve struktuře celistvého procesu vyučování lze vyčlenit následující prvky, mezi nimiž se utvářejí vzájemné složité vztahy: • • a)Cíle procesu vyučování b)Obsah (učivo) c)Součinnost učitele a žáků d)Metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování e)Podmínky za nichž proces vyučování probíhá j0299125 Didaktický trojúhelník • okolí cíle učitelka vyučování dítě učení učivo (činnosti) metody, org. formy komunikace, interakce podmínky •S vědomím historických souvislostí lze chápat předškolní didaktiku jako teorii, jako poznatkový systém, který pro proces vzdělávání dítěte předškolního věku řeší problematiku cílů, obsahů, prostředků, podmínek, metod uplatněných učitelkou a metod nabídnutých dítěti, organizačních forem, očekávaných a dítětem osvojovaných komponent kompetencí. Jde o systém pedagogických pojmů a jejich vzájemných vazeb ve vztahu ke vzdělávací činnosti zaměřené na dítě od narození do doby jeho nástupu do povinného základního vzdělávání, jež respektuje individuální a věkové zvláštnosti dítěte tohoto věku. •Syslová, et al., 2018 1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání •2001 (bez klíčových kompetencí) •2004 •2016 (inovace - terminologie, posílení práce s dětmi s SVP, zpřesnění požadavků na obsah ŠVP a cílený – termínovaný rozvoj podmínek vzdělávání, ped. diagnostika) •2017 (podmínky pro vzdělávání dvouletých dětí) •2018 – zrušení povinného 2hodinového překrývání Obsah RVP PV •Zásady předškolního vzdělávání •Cíle vzdělávání •Obsah vzdělávání •Podmínky vzdělávání •Autoevaluace •Povinnosti učitele •Tvorba ŠVP Pojetí RVP PV •Hlavní principy RVP PV: üZaměřuje se na vytváření základů klíčových kompetencí dosažitelných v etapě předškolního vzdělávání (kompetence = soubor předpokládaných dovedností, vědomostí, postojů, schopností a hodnot). üDefinuje kvalitu předškolního vzdělávání z hlediska cílů, podmínek, obsahu i výsledků, které má přinášet (Kvalita je definována pomocí očekávaných výstupů s upozorněním na rizika, které ohrožují úspěch vzdělávacích záměrů pedagoga). • — • q Pojetí RVP PV •Hlavní principy RVP PV: üAkceptuje přirozená vývojová specifika dětí předškolního věku. üDůsledně je promítá do obsahu, forem a metod předškolního vzdělávání. üUmožňuje rozvoj a vzdělávání každého jednotlivého dítěte v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb. • HOLISTICKÉ POJETÍ • • Osobnost dítěte: bio – psycho - sociální jednotka Cyklický diagram Dítě a ten druhý Dítě a společnost Dítě a svět Dítě a jeho tělo Dítě a psychika Integrovaný přístup •Je třeba uplatňovat integrovaný přístup. Vzdělávání by mělo probíhat na základě integrovaných bloků, které nerozlišují „vzdělávací oblasti“ či „složky“, ale které nabízejí dítěti vzdělávací obsah v přirozených souvislostech, vazbách a vztazích. Znamená to smysluplné propojování všeho, co bývalo uměle členěno do „výchovných složek“ . • •RVP PV, s. 8 •