• •Hodnocení výsledků vzdělávání • •Zora Syslová •Hodnocení je činnost učitele, v níž učitel zjišťuje znalosti, dovednosti, postoje dítěte v určité etapě jeho vzdělávání, aby je porovnal s žádoucím stavem (cíli) a formuloval takové hodnotící výroky a zaváděl taková opatření, která budou dítě stimulovat k dosažení tohoto stavu. Jeho cílem je posoudit výsledky vyučovací činnosti učitele a učební činnosti dítěte ve vztahu k plánovanému cíli a rozvíjet tak jeho celkovou osobnost. • • Formativní hodnocení Sumativní hodnocení Formy hodnocení GRAFICKÁ C:\Users\Lucka.DESKTOP-D2J3VCG\Pictures\iCloud Photos\Downloads\IMG_1957.JPG C:\Users\Lucka.DESKTOP-D2J3VCG\Pictures\iCloud Photos\Downloads\IMG_1956.JPG Jak má vypadat správné hodnocení? Funkce • MOTIVAČNÍ POZNÁVACÍ KOREKTIVNÍ ROZVÍJEJÍCÍ Proč je hodnocení výsledků dětí tak důležité? •závažná složka komunikace mezi U-D- R; •nejen nástroj informací pro učitele, rodiče, ale i nástroj informací pro děti; •dovednost; •podmiňuje vztah dítěte k činnosti; •spolurozhoduje o motivaci dítěte k činnosti; •ovlivňuje jeho sebepojetí. • •…za všech okolností budou maximálně podporovány individuální rozvojové možnosti dětí a bude tak každému dítěti umožňováno dospět v době, kdy opouští mateřskou školu, k optimální úrovni osobního rozvoje a učení, resp. k takové úrovni, která je pro dítě individuálně dosažitelná •RVP PV (2018, s. 5). • Systém podporující rozvoj dítěte • > maximální podpora individuálních rozvojových možností dětí Systém pojmů •Diagnostická činnost: komplexní proces, jehož cílem je poznávání, posuzování a hodnocení vzdělávacího procesu a jeho aktérů. Zaměřuje se na složku obsahovou (dosažená úroveň vědomostí), procesuální, emocionálně - sociální úroveň dětí, úroveň psychických funkcí, anamnestické údaje o dítěti, rodině a dalších institucích. Součástí je hodnocení a klasifikace (Zelinková, 2001). • •Prostřednictvím pedagogické diagnostiky učitelé získávají důležité informace o pokrocích dítěte. Nejedná se o hodnocení jednorázové, ale průběžné. • Hodnocení … •- jako zpětná vazba dítěti - jako hodnocení pokroků jednotlivých dětí - jako průběžné hodnocení výsledků vzdělávání (hodnocení krátkodobých plánů) - jako sumativní hodnocení výsledků vzdělávání za určité období - jako sebehodnocení dětí Výukové video https://www.youtube.com/watch?v=iqR50XuWfYc&list=PLHbOV2qW4DYbYDyUx1dcNguFQ1dIQcDx2&feature=iv&src_ vid=yeqIzx50ICU&annotation_id=annotation_3904940949 https://www.youtube.com/watch?v=nN_eZk-z6Wo&list=PLHbOV2qW4DYY6AgJ1wUFs73FvkJ8zjAta&index=6