Tvorba profesního portfolia Zora Syslová, Veronika Rodová Obsah 1.Význam, účel, proces tvorby profesního portfolia. Očekávání studentů (25.10.). 2.Obsah portfolia, jeho struktura, reflexe vybraných dokumentů (1.11.). 3.Prezentace portfolií s ukázkou vybraných artefaktů na téma „Co jsem se o sobě dověděl“(8.11.). 4.Hodnocení portfolií (22.11.). › Úkol na 8.11.: ›Prezentace portfolia: ›Můžete využít power-pointovou prezentaci nebo i jiný způsob. ›Prezentace by měla trvat 7 minut (5 -10 snímků; nastavte automatické přepínání snímků). ›Strukturu necháváme na Vás, nezapomeňte objasnit klíč, podle kterého portfolio tvoříte a také představit konkrétní artefakt, na kterém doložíte Váš profesní posun a rozvoj. Hledejte způsob, který by dobře vystihoval Vaši jedinečnost, zkuste užít metaforického vyjádření. ›Přejeme hodně dobrých a originálních nápadů. - › Tady bych prosila doplnit nějaká „kritéria“, která by jim pomohla v tvorbě prezentace ›https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2778 heslo PORTFOLIO › Požadavky na zakončení ›100% docházka ›Vytvoření portfolia a zpracování jeho power-pointové prezentace (vložení do moodlinky) – 8.11.2019 ›Zpracování zpětné vazby vybraného portfolia – 22.11.2019 1. Očekávání studentů -Co už vím o portfoliu? -Co se chci dovědět? -Co jsem se dověděla …. › Zkušenosti ›Jaké jsou vaše zkušenosti s portfoliem? Význam, účel, proces tvorby profesního portfolia › PORTFOLIO ›etymologie: portatio (nošení) a folium (list) – z latiny ›využívá se v různé podobě v řadě oblastí lidské činnosti (politika, ekonomie a finančnictví, umělecké a tvůrčí obory ...) › ›soubor materiálů/dokumentů/artefaktů (výtvorů), který je: ›strukturovaný, ›selektivní, ›reprezentativní, ›srozumitelný „publiku“ (Píšová, 2007, s. 40). › PROFESNÍ PORTFOLIO › ›„Portfolio je více než propracované album nebo soubor psaných dokumentů: je to individualizovaný portrét učitele – profesionála reflektujícího svoji filosofii a praxi. Tento portrét je plně realizován prostřednictvím učitelova uváženého výběru artefaktů a promyšlené reflexe těchto artefaktů, které poskytují vhled do učitelova /profesního/ růstu.“ (Painter, 2001, s. 31) TYPY PORTFOLIA ›portfolio vývojové -dokumentuje profesní rozvoj studenta, jinými slovy, odpovídá spíše na otázku „Kým se stávám a jak?“ než na otázku „Kdo jsem?“ (Wyatt & Looper, 1999, s. 14) -může spojovat perspektivu retrospektivní a akční › ›portfolio prezentační -metafora „výkladní skříně“: jde především o dokumentaci vlastních profesních kvalit, úspěchů, silných profesních stránek -předpokládá se prezentace takového portfolia konkrétnímu „publiku“, ať v písemné, či ústní podobě, s čímž je spojeno jeho případné vysvětlení i obhajoba VAŠE PROFESNÍ PORTFOLIO ›CÍLE ›cílem práce s portfoliem je pomoci vám při seberozvoji a sebehodnocení ›portfolio vám dává možnost uvědomovat si význam procesu učení a získat dovednost samostatně dokumentovat svůj vývoj ve znalostech, dovednostech a postojích v rámci učitelské přípravy ›současně umožňuje získat zkušenosti, které bude možné využít je při zpracování diagnostických a žákovských portfolií v budoucí profesi. › VAŠE PROFESNÍ PORTFOLIO ›FUNKCE ›formativní – v průběhu vašeho učení, profesního rozvoje a utváření profesního myšlení a uvažování ›sumativní - zejména při státní závěrečné zkoušce (SZZ), která je plánována jako zkouška profesní způsobilosti, nikoli jako zkouška teoretických znalostí. Státní závěrečná zkouška by měla ověřovat vaši způsobilost k výkonu profese učitele s využitím vašeho portfolia. ›prezentační – např. při vstupu do praxe, respektive při ucházení se o místo učitele VAŠE PROFESNÍ PORTFOLIO › ›prostřednictvím portfolia získáváte novou roli, stáváte se plnohodnotným spoluaktérem vlastního profesního rozvoje a jeho hodnocení (student ownership), neboli, jak to formulovali L. a P. Paulsonovi (1996, s. 41), „můžete se naprosto legitimně snažit promyšleně ovlivňovat názory ostatních“ Práce ve dvojicích ›Vyměňte si portfolia a pokuste se zjistit o svém kolegovi (kolegyni) co nejvíce informací tak, abyste ho dokázal ostatním představit. Práce ve skupině ›Vyberte 3-5 artefaktů, které nejlépe vystihují osobnost a profesní dovednosti studenta učitelství a prezentujte je za skupinu. Vysvětlete proč jste vybrali právě tyto. Reflexe ›Proč jste do portfolia dávali materiály, které tam máte a co vypovídají o vašem profesním rozvoji a profesních dovednostech? Vložili byste nyní do svého portfolia něco jiného? › Úkoly na příště: ›Seznamte se se skripty – https://munispace.muni.cz/book?id=1013 ›Můžete diskutovat na moodlince (a vkládat úkoly) – ›https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2778 heslo PORTFOLIO