XVVp01 Tvorba a dítě předškolního věku Mgr. Bc. Pavla Novotná Ph.D Poříčí 7, 4. patro, kabinet spol. s doc. Stadlerovou : - konzultace úterý 12-14 hod 20806@mail.muni.cz XVVk01 Tvorba a dítě předškolního věku Seminární práce •Vypracujte seminární práci (PŘÍPADOVOU STUDII) vztahující se ke spontánnímu vývoji výtvarného projevu předškolních dětí (cca 0-7 let). Na základě prostudované odborné literatury zpracujte vývoj dětského výtvarného projevu s příklady tvorby konkrétních dětí. •Pokuste se díla popsat, interpretovat, doplnit o komentář dítěte, vlastní zkušenost apod. Můžete pracovat s tvorbou jednoho dítěte (i vlastními obrázky z dětství apod.), ale také interpretovat díla více dětí. •(min. 5 obrázků dětí 0-7 let) •Výtvory - výsledkem volné (nikoliv řízené) činnosti – spontánní tvorby dítěte (např. volná kresba oblíbeného tématu dítěte). Pokud dospělý nějak zasahoval či něco z obrázku vzniklo na popud dospělého, zdůrazněte to ve svém popisu. •CO JE TO PŘÍPADOVÁ STUDIE? - nastudovat Při popisu obrázku si všímejte především těchto oblasti: 1.Jak je tvořen prostor (postavení objektů, vytvoření horizontu, překrývání atd.) 2.Jak jsou vytvořeny objekty (jak je vytvořena figura, pohyb, umístění, kompozice apod.) 3.Jaké jsou použity barvy (transponované, výběrová barevnost apod.) Doporučená literatura: •POO: Východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. (2011) STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ, Kateřina PLESNÍKOVÁ, Jana FRANCOVÁ, Marta SVOBODOVÁ a Katarína TUĽAKOVÁ (předškolní výtvarný projev) •Babyrádová, H.(1999). Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: MU. •Babyrádová, H. (2014). Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století. Olomouc: UP. (online) •Bajnarová, M. (2015). Rozvíjení tvořivosti v předškolním věku. Brno: MU. •Diplomová práce. •Hazuková, H. a P. Šamšula. (2005). Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: UK. •Read, H. (1967). Výchova uměním. Praha: Odeon. •Šupšáková, B., Detský výtvarný prejav. Bratislava: DIGIT. •Šupšáková, B., Detský výtvarný prejav. Od čmáraníc k obrazom a ich významom, Dolis 2013 •Uždil, J. (1974). Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN. •Uždil, J. (1974). Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: SPN. •Davido, R. Dětská kresba jako nástroj poznání dítěte: Dětská kresba z pohledu psychologa, Portál, ISBN 978-80-7367-415-1 •Stadlerová, H., Novotná, P., Kaličínská, E.: Děti pro Lidice. (2017) kapitola Dětské výtvarné vidění a prožívání světa (s.63-97). (2017) •Ke stažení stručný přehled jednotlivých období ve studijních materiálech v ISu • •Výsledky práce formou prezentace 4.12., 11.12, 18.12. •Práce a prezentace je doporučeno konzultovat v KH, nejlépe po emailové domluvě. • Tvorba a dítě předškolního věku •18.9. úvod •25.9. - Dětský výtvarný spontánní projev a jeho vývoj •2.10. - DVP a příprava na praxi •9.10. - praxe - není výuka •16.10. - rozbor praxe, získané obrázky a artefakty •23.10. - Dětský výtvarný projev a typologie •30.10. - galerijní animace •6.11. - hra a tvořivost, experiment •13.11. - Interpretace dětského výtvarného projevu •20.11. - Hodnocení dětského výtvarného projevu •27.11. - galerijní animace •od 4.12 - 18.12 - prezentace dětských artefaktů