Didaktické hry v českém jazyce I. Zvuková stránka jazyka Přečtěte nahlas a pak text přeložte do češtiny. (od 3. ročníku) Zaklubkované motáníčko Klukoval jeden bylák, tondoval se Jmenda . Míčoval si házem a ház mu vzahradoval do cizí pády. Někdo tam stromoval pod seděm a hlavoval kývou. Najednou se začaly na něho dolů hruškovat sypy, a zrovna na kývu. Byl křičán a hned začal pánovat na Jmendu : „Budu na tebe školovat v žalobce!“ Ale Jmenda měl náladovou dobrotu a řekl křičánovi: „Pojďte si se mnou míčovat!“ A tak si míčovali, až se křičán začal smavě veselit, a dal potom Jmendovi všecky ty sypy, co se mu zhruškovaly na kývu. A to je povídavé celení, trochu zaklubkované jako motáníčko. Podle O. Hejné II. Tvarosloví Slovní druhy (4.-5. ročník): práce ve skupinách, ve dvojicích Učitel zvolí předem připravenou hlásku. Na daný povel žáci píší ke každému slovnímu druhu slovo, které začíná vybranou hláskou. N nádraží, nový, náš, několik, natřít, nahoře, nad, nebo, nechť, na(te) Rod a vzor podstatných jmen (3.-5.roč.) Soutěžíme. Kdo napíše co nejvíce podstatných jmen, ve kterých se kromě souhlásek vyskytuje pouze samohláska O? kolotoč, sokol, pohodlnost,… Fotbalové hřiště: hra je vhodná na procvičování slovních druhů, pravopisných jevů aj. Dá se využívat od 2. ročníku. Vennův diagram Pravopis přídavných jmen (4.-5. ročník) 1. Truhla byla plná hověz_ polévky. (a) 2. Dobří čtenáři znají ps_ štěkot, osl_ houkání a žab_ skřehotání. (b) 3. Princezna měla šaty ozdobené čerstv_m včel_m medem. (c) 4. Uměl dobře napodobit Erbenov_, Čapkov_ a Ladov_ pohádky. (d) 5. Bez Honzov_ch hraček si neumím nedělní oběd představit. (e) 6. Na pouti jsme objevili stánek s vesel_m ps_m štěkotem. (f) 7. Tatínek byl při návratu přivítán třpytiv_mi drahokamy. (g) Dokážete dát popletené věty dohromady? Nejdříve musíte doplnit neúplná přídavná jména. Přídavná jména Podtrhněte všechna přídavná jména a pak je seřazená podle abecedy napište. Nakonec vyznačte barevně u každého z nich počáteční písmeno. Pokud jste pracovali správně, vyjde vám …. jaký, soví, hajný, druhý, tichý, který, ničí, vrátný, ryzí, krejčí, každý, plný, nějaký Číslovky Najdete ukryté číslovky? Určete jejich druh. Na mostech se procházely davy lidí. Slepě tvým lžím uvěřili. Jak mám poznat, kde věta začíná? Jirásek byl se svým románem Temno hotov v roce 1913. Pane vrchní, mohu si objednat řízek? Nebyl s to se vyjádřit jasně a zřetelně. Citoslovce Doplňte vhodná citoslovce tak, aby se básnička rýmovala. (od 3. ročníku) Zvonek náhle …………………., pes u plotu ……………………., pán ke dveřím …………………, host však radši ……………….. .