Klasifikační stupnice V rámci diplomové práce Pravopis na 1. stupni ZŠ byla celkem 100 učitelů položena otázka, jakou klasifikační stupnici používají. Stupnice byly různorodé, nejčastěji se však objevovaly tyto verze: a) nejčastější: 0 – 1 chyba = 1 (výborně) 2 – 3 chyby = 2 (chvalitebně) 4 – 6 chyb = 3 (dobře) 7 – 8 chyb = 4 (dostatečně) 9 a více chyb = 5 (nedostatečně) b) v menší míře se objevovala stupnice mírnější (2. ročník): 0 – 2 chyby = 1 3 – 4 chyby = 2 5 – 7 chyb = 3 8 – 10 chyb = 4 11 a více chyb = 5 c) ve 3. a 4. ročníku se ve dvou případech objevila i tato stupnice: 0 chyb = 1 1 chyba = 2 2 chyby = 3 3 chyby = 4 4 chyby = 5 Pozn. 1: Jeden z učitelů uvedl, že používá klasifikační stupnici podle toho, zda je učivo „zvládnuté“, či nikoli. Domníváme se, že pokud podle názoru učitele učivo zvládnuto není, neměly by být práce žáků klasifikovány vůbec, ale pouze slovně hodnoceny. Pozn. 2: Někteří z učitelů používají různé druhy klasifikačních stupnic. Rozlišují, zda jde o domácí úkol, školní cvičení nebo diktát. Pozn. 3: K rozdílnému hodnocení a klasifikaci u stejného cvičení dochází nejen na různých školách, ale i v rámci jednoho ročníku na stejné škole.