Všestranný jazykový rozbor (VJR) VJR by měl tvořit součást téměř každé vyučovací hodiny a můžeme jej zařadit do kterékoli její části. Nejčastěji se používá při opakovaní a vyvozování nového učiva. Pokud slouží k opakování, neměl by zabrat v hodině více než 10 min. Velmi vhodné je, když rozbor použijeme zároveň pro vyvození nového učiva. K rozboru můžeme použít větu jednoduchou, souvětí, část textu. Záleží na vyspělosti žáků. Úkoly musí být vždy přiměřené věku a vědomostem žáka.VJR plní tyto funkce: motivační, opakovací a procvičovací, vyvození nového učiva. UKÁZKA pro 5. ročník V z _mě b_vá často s_lný mráz, fouká mraz_v_ vítr a m_sty se tvoří námraza. Nejdříve celý text s žáky přečteme nahlas. Využijeme text k motivaci a rozvíjení komunikativní kompetence. Např.: - Kolik ročních období znáš? Vyjmenuj je. - Vyjádři jednou větou (souvětím) jaro (léto, podzim, zimu). - Kteří ptáci nás na podzim opouštějí a kam až letí? - Kteří k nám naopak přilétají? - Můžeme v zimě ptákům a jiným zvířatům nějak pomáhat? Jak? Apod. 1. Rozbor syntaktický Mám na tabuli větu jednoduchou, nebo souvětí? (souvětí) Podle čeho jsi to poznal? (tři slovesa v určitém tvaru, tři základní skladební dvojice) Dokážeš napsat vzorec souvětí? V1,V2 a V3. 2. Rozbor slovnědruhový Který slovní druh v souvětí chybí? (číslovky, částice, citoslovce) Dokážeš upravit souvětí tak, že tam chybějící slovní druhy doplníš? Např. … a místy se tvoří první námraza (číslovka); V zimě bývá bohužel často … (částice); 3.– 4. Rozbor morfologický a fonetický Co mají společného slova mráz a vítr? - Podstatná jména; obě rod mužský, vzor hrad; - Jsou v prvním pádě; - Obě jsou ve větě podmětem; - Jsou to podstatná jména abstraktní; - Jsou to obecná podstatná jména; - Obě se skládají ze 4 písmen; - Obě mají 3 souhlásky a jednu samohlásku; - Obě začínají na obojetnou souhlásku atd. 5. Rozbor pravopisný Kterých i/y doplníš do souvětí víc? Kolik bude měkkých a kolik tvrdých? 6. Rozbor slovotvorný (stavba slova) Nové učivo: Slovotvorný rozbor (nebo stavba slova) Co mají společného slova mráz, mrazivý a námraza? Žáci mohou jmenovat různé znaky jako např. v bodě 3. a 4. Pokud na to sami nepřijdou, položíme návodnou otázku. Např.: Kterou část mají tato slova společnou? (mráz, mraz-, -mraz-); Této části říkáme kořen slova. Říkejte další slova, která mají stejný kořen. Např. mrazík, Mrazík, zmrazit, mraznička, mrazit, odmrazit, … Části, která stojí před kořenem, říkáme předpona; části, která stojí za kořenem, říkáme přípona nebo koncovka (koncovka je část, která se mění při skloňování, časování). a) Odtrhněte ve slovech předponu: mrazík, Mrazík, zmrazit, mraznička, mrazit, odmrazit, b) Odtrhněte ve slovech příponu: mrazík, Mrazík, zmrazit, mraznička, mrazit, odmrazit, … c) Ve kterém slově je také koncovka? MRAZ- NIČK – A Dále pak učivo procvičujeme. Uvedenou ukázku berte prosím jako příklad. Chtěla jsem Vám ukázat, že jedna věta nebo souvětí může postačit na téměř celou vyučovací hodinu.