Doporučená struktura studijní přípravy na výuku Jméno studenta/studentů: ​Veronika Kaftanová Téma vyučovací hodiny: ​Spodoba znělosti, párové souhlásky uvnitř a na konci slov Jméno cvičného učitele: Ročník: ​2. Předmět: ​Český jazyk Délka vyučovací jednotky: ​45 minut Výukové cíle: ● žák vyjmenuje slova příbuzná k danému slovu ● žák vyjmenuje různé tvary daného slova ● žák popíše rozdíl mezi hláskou a písmenem ● žák vyhledá a označí slova, ve kterých se výslovnost liší od psané podoby ● žák napíše správnou párovou souhlásku uvnitř a na konci slov ● žák zdůvodní výběr párové souhlásky uvnitř a na konci slov ● žák roztřídí slova do skupin dle použité souhlásky ● žák rozpozná chyby v třídění slov do skupin dle použité souhlásky ● žák spolupracuje ve skupině ● žák odpovídá na učitelovy otázky Pojmy: hláska, písmeno, souhlásky, tvary slova, slovo příbuzné Pomůcky: tabule, stíratelné tabulky, fixy a hadříky, pracovní listy, karty slov s vynechanou souhláskou Podrobný scénář výuky 1. Úvod, pozdrav, zápis do třídní knihy​ (1-2 min) 2. Všestranný jazykový rozbor​ - motivace, opakování, vyvození nového učiva (10 min) Cestou do nedalekého panství pomohl Jiřík hořícím mravencům, hladovým ptáčkům i rybce. 1) Kdo ví z jaké pohádky je tato ukázka? 2) Napiš VJ nebo S podle toho, zda se jedná se o větu jednoduchou nebo o souvětí. Z kolika slov se skládá? 3) Napiš 2 jiné tvary slova ​cesta​. 4) Napiš 2 příbuzná slova ke slovu ​rybka​. 5) Najdi nejdelší slovo a napiš, kolik má slabik. 6) Vypiš všechna slova, která mají 3 slabiky a k nim z kolika se skládají písmen. 7) Mají tato slova i stejný počet hlásek? (Kdo si patuje jaký je rozdíl mezi písmenem a hláskou?) Věta je napsaná na tabuli a žáci odpovídají na dané úkoly pomocí mazací tabulky. POZN.: Pokud je třeba, zopakujeme si se žáky pojmy slovo příbuzné a jiný tvar slova. ● Slova příbuzná - mají společný kořen (určitou část) a tematicky spolu souvisí př. letadlo, letiště, letec, letět, let, letectví ● Tvary slova - stále se jedná o dané slovo, liší se tvarem, podle toho jak ho použijeme ve větě; př. Vidím letadlo. Nástup do letadla byl zahájen. Vyprávěl vnukovi o letadle. Vyvození tématu hodiny​ (5 min) Pozorně si ještě jednou přečti větu na tabuli a pokus se najít slovo, ve kterém se písmeno vyslovuje pomocí jiné hlásky, než je běžné. RYBCE slova příbuzná: ​ryba​, ​rybář​, ​rybník jiné tvary: rybka, rybkou, ​rybek​ (Můžeme si pomoci slovem HODNĚ.) Znáte ještě nějaké jiné slovo, ve kterém píšeme něco jiného, než co slyšíme? Pokud na nějaké příklady žáci přijdou, tak si je hned společně odůvodníme. Pokud ne, začnou vyplňovat první cvičení na PL. 3. Hlavní část Úkol č. 1 na pracovním listu​ (3 min + 7 min (kontrola)) ● motivace - Jiřík hledá správnou cestu do království. ● Každý žák má svůj vlastní pracovní list a pracuje na úkolu č. 1. Hledá taková slova, ve kterých něco jiného slyšíme a něco jiného píšeme. Kdo je první hotový, tak tato slova zapíše zezadu na tabuli. Následuje společná kontrola a odůvodnění všech slov. SLOVO JINÝ TVAR SLOVA SLOVO PŘÍBUZNÉ loď babka knížka obraz břeh lávka hrad Třídíme, kontrolujeme, “škodíme”, opravujeme a zase kontrolujeme​ (10 min) ● Motivace - Třídíme kapičky živé a mrtvé vody, aby se Zlatovlásce nepomíchaly. ● Přemístíme se na koberec. Žáci se rozdělí do sedmi skupin (= 7 párů souhlásek). Každá skupina obdrží obálku se dvěma souhláskami a 10 slovy, ve kterých je vynechané jedno písmeno. Jejich úkolem je karty se slovy přiřadit ke správné párové souhlásce. ● Když mají skupiny roztříděna všechna slova, pak se o jedno místo posunou a kontrolují, zda to předchozí skupina rozdělila správně. Pokud najdou chybu, oznámí to učiteli a celá třída pak provede odůvodnění nahlas. ● Po kontrole vytvoří žáci v třídění 1-2 záměrné chyby. Opět následuje výměna skupin. Žáci hledají chybu, opraví ji. Přesunou se a kontrolují, zda předchozí skupina opravila všechny chyby. V tuto chvíli prošli žáci 4 stanovišti (setkali se se 4 páry souhlásek). Pokud máme dostatek času a pozornost žáků neupadá, můžeme přidat ještě jednou pasáže tvoříme záměrně chyby, opravujeme a kontrolujeme. Pokud by nám to čas dovolil, pak by žáci prošli celkem 6 stanovišť. Cílem této aktivity není projít všemi stanovišti, ale procvičit si algoritmus zdůvodňování, která z párových souhlásek do daného slova patří. Lovci perel​ (5 min) ● motivace - Prvním úkolem Jiříka bylo posbírat perly na louce. Pomohli mu přitom mravenečci a my si teď na ně zahrajeme. ● Před aktivitou je třeba rozmístit na chodbě/koberci kartičky se slovy z předchozí aktivity. Každý žák si připraví svůj pracovní list a pero. Úkolem dětí je chodit na chodbu/koberec, ulovit jednu z perel (=karty). S touto perlou jde žák zpět do lavice, kde do PL nejprve zapíše slovo příbuzné nebo jiný tvar slova, tím si zdůvodní, jaké písmeno ve slově chybí, celé slovo zapíše a na závěr jej použije ve větě. Perlu odnese zpět na koberec a uloví si jinou. Každý žák by měl zvládnout alespoň dvě perly. PL zkontroluje učitel po hodině. 4. Závěrečná část ​(3 min) Zopakujeme se žáky, co se dnes naučili a jak probíhala hodina. ● nové učivo - existují slova, ve kterých píšeme něco jiného, než co slyšíme ● jaké aktivity zažili - rozbor věty, hledání slov v tabulce, třídění slov, lovci perel Hodnocení žáků - žáci napíšou své hodnocení na tabulku ● Jaká aktivita se ti nejvíc dařila? ● Co se ti dnes moc nedařilo? V čem musíš trošku přidat? ● Co se ti dnes nejvíc líbilo? Klíčové kompetence Kompetence k učení​ - žák zdůvodní a napíše správnou souhlásku uvnitř i na konci slov Kompetence k řešení problémů​ - žák roztřídí slova na dvě skupiny dle vynechaného písmena; opravuje chyby, které záměrně vytvořila předchozí skupina Kompetence komunikativní​ - žák vyjádří a obhájí svůj názor, dovede uvést příklady slov příbuzných a jiných tvarů daného slova, posuzuje správnost třídění předchozí skupiny Kompetence sociální a personální​ - žák se podílí na výsledku skupinové práce Mezipředmětové/mezisložkové vztahy Literární výchova - prvky pohádky O Zlatovlásce Matematika - počítání během všestranného jazykového rozboru (Sebe)reflexe Přílohy B P hři_ čá_ kolé_ka ši_ka pohy_ mrakodra_ ža_ka ma_ka klu_ko stře_ D T cho_ba kvě_ zahrá_ka kabá_ prou_ výle_ bu_ka bo_ka zápa_ ma_ka CH H koži_ sní_ vzdu_ příbě_ oře_ pstru_ stra_ ro_ smí_ tvaro_ S Z hlá_ka otá_ka prale_ paře_ no_ prova_ kaktu_ vů_ dopi_ mrá_ Ď Ť lo_ka labu_ ze_ chu_ odpově_ rtu_ projíž_ka sí_ mě_ havě_ V F mrke_ Rudo_ bábo_ka Žo_ka le_ gra_ kladí_ko gol_ zpě_ fotogra_ Ž Š tu_ka hru_ka pono_ky pu_ka soutě_ prá_ky kalu_ my_ vě_ ta_ka PÁROVÉ SOUHLÁSKY 1. Ukaž Jiříkovi cestu do království tím, že zakroužkuješ písmena, jejichž hláska je jiná, než jakou ve slovech slyšíme. JEZERO VOJSKO PRSTEN LOĎ ZVÍŘATA ŠÁTEK RYBÁŘ BABKA KOŘENÁŘKA BŘEH LÁVKA HRAD KNÍŽKA OBRAZ TRÁVA 2. Pomoz Jiříkovi posbírat ztracené perly. (Ulov perlu, zapiš jiný tvar daného slova nebo slovo příbuzné, jeho pomocí urči správnou souhlásku a slovo zapiš . Nakonec ho použij ve větě.) 1. ___________ ​slupka​ __________ ________ ​slupek, slupovat​ _______ Na zemi ležela banánová slupka.​ ___________________________________ 2. ___________________________ _____________________________ ______________________________________________________________ 3. ___________________________ _____________________________ ______________________________________________________________ 4. ___________________________ _____________________________ ______________________________________________________________ 5. ___________________________ _____________________________ ______________________________________________________________