Osvojování učiva o slovních druzích (hledisko tvaroslovné) Dosud ověřený metodický postup je rozdělen do 4 etap: 1. etapa: žáci rozlišují slovní druhy na ohebné a neohebné; zároveň poznávají, zdali se slovo ohebné skloňuje nebo časuje. Např.: (o) prázdninách – kdo? co? prázdniny, koho? čeho? prázdnin, - slovo ohebné, skloňuje se; slovo přijel – já přijedu, ty přijedeš – slovo ohebné, časuje se; na – neskloňuje se, nečasuje se – slovo neohebné. 2. etapa: žáci rozlišují slovní druhy neohebné. Z textu vybíráme slova neohebná a připojujeme k nim charakteristiky z přehledu. Přehled máme na tabuli, v učebnici, každý žák ho může mít na kartě na lavici před sebou. Např. slovo rychle – neskloňuje se ani nečasuje, odpovídá na otázku jak? – příslovce; slovo jé - neskloňuje se ani nečasuje, neohebné, vyjádření podivu, pocitu – citoslovce, do - neskloňuje se ani nečasuje, neohebné, spojuje se se jménem (do houští) – předložka; slovo a - neskloňuje se ani nečasuje, neohebné, spojuje dvě věty, spojka; slovo ať - neskloňuje se ani nečasuje, neohebné, uvozuje samostatnou větu, částice. 3. etapa: Žáci se cvičí v dovednostech rozlišovat slova ohebná se zaměřením na slova, která se skloňují a která se časují; podle znaků uvedených v přehledu je zařazují ke jménům a slovesům. 4. etapa: Má syntetizující charakter. Připravili jsme si tak kroky pro algoritmický postup: Za okamžik kozlík stanul před vysokou horou uhlí. Za – okamžik – kozlík – překvapeně – stanul – před – vysokou – horou – uhlí -