Půda v souvislostech Část zeměpisná Autoři: Eduard Hofmann, Fotografie E. Hofmann,B. Rychnovský, J. Kolejka Postup •Výuka o půdě nemusí vždy vycházet z přírodovědného základu. •Lze se na půdu podívat s pohledu jejího společenského využití. •Nebo z pohledu environmentálního. Když se řekne půda Napište na papír a potom na tabuli tabuli, jaký význam může mít slovo půda – brainwritting. Můžeme pak sestrojit pojmovou mapu. Když se řekne půda •Trochu nadsázky rovněž neuškodí – jaké významy ještě může mít slovo půda? •Půda jako součást domu. •Půda jako místo – např. sešli se na půdě školy. •Akademická půda. •Zemědělská půda. •Půda jako složka krajiny. •Atd. Když se řekne půda •Motivační otázky, motivační obrázky: •Po prohlédnutí obrázků, kde jsou různé typy krajin s rozdílným povrchem a rostlinami, použij k charakteristice půdy následujících přívlastků nebo jejich kombinace: •Bohatá, chudá, suchá, mokrá, kamenitá, písčitá, hlinitá, úrodná, neúrodná. R008-011 Poušť Namib 079Imm0321 Knysna forest – Jižní Afrika R012-008 R012-018 R002-034 Welwitchia – louka – poušť Namib 0 16 IMG_3791up Zemědělská půda Podtatranské kotliny na Slovensku 2 Když se řekne půda •Po vyhodnocení charakteristiky jednotlivých obrázků se pokuste napsat na tabuli, co může ovlivnit vlastnosti půdy. •Zamyslete se, jak půdu ovlivňuje podnebí. •Zamyslete se, jak půdu ovlivňuje nadmořská výška. •Zamyslete se, jak půdu ovlivňuje člověk. Když se řekne půda •Motivační otázky, motivační obrázky: •Po prohlédnutí obrázků, kde jsou různé typy využití půdy, použij k jejich pojmenování následujících přívlastků nebo jejich kombinace: •Orná půda, lesní půda, louky a pastviny… • P6070120 P5110045 P1010021 Které zaměstnání potřebuje nejvíce půdu? •Název zaměstnání urči z následujících obrázků. •Všímej si způsobů hospodaření s půdou a označ, který je zastaralý, a který je modernější. •Napiš, kterého způsobu se používá v okolí tvého bydliště. •Podle leteckého snímku okolí bydliště pojmenuj využití ploch, které na nich uvidíš. P5110098-1 IMG_3827up Změny využití půdy •Z následujících snímků vyber stejnou část krajiny a popiš, jak se změnilo využívání půdy v průběhu 50 let. 03 N1 03 N1 Popiš, co vidíš na starém a na novém snímku okolí tvého bydliště a napiš, jaký je mezi nimi rozdíl. Využití půdy Máme půdu chránit ? Environmentální pohled •Prohlédněte pozorně následující obrázky a řekněte, co je na nich z hlediska ochrany půdy dobře a co špatně. • •Pokud si půdy nebudeme vážit, nebudeme mít co jíst !!! P1010084 bahnotok Jak člověk zmenšuje půdní fond: •- výstavbou sídel, silnic, železnic… - - -nesprávným hospodařením, které •podporuje odnos půdy…. •- přemýšlejte a vyjmenujte vliv člověka na půdu v okolí vašeho bydliště. P5300962 Výstavba dálnice v krajině 1 Přírodovědný pohled •Půdní obal Země tzv. pedosféra •Pedosféra leží v části krajinné sféry, kde se sféry stýkají a částečně prolínají. •A – atmosféra, B – biosféra, L – litosféra, H - hydrosféra •P - pedosféra A B L H P Půda jako složka krajiny. •Půda se skládá: •a) Z neživých složek – půdní skelet, půdní vzduch, půdní voda, humus; •b) Z živých složek – půdní mikroorganismy, půdní rostlinstvo a živočišstvo. •Přítomnost všech složek v půdě lze dokázat jednoduchými pokusy. Půda jako složka krajiny. •Půdy vznikají působením půdotvorných pochodů (zvětráváním), které jsou ovlivněny především: -nadmořskou výškou a sklonem svahů; -podnebím (teplota a srážky, sluneční radiace); -biotou (hlavně vegetací, působením organizmů); -působením člověka. •Půdy se vyznačují vlastností, kterou označujeme jako úrodnost. Půdní druhy •V závislosti na druhu horniny a způsobu jejího zvětrávání dochází ke vzniku různých půdních druhů. Půdní druhy rozlišujeme podle zrnitosti půdy. Zrnitost je určena velikostí zvětralých částeček, jimiž jsou např.: kamínky, písek. •Rozlišujeme tyto základní půdní druhy: •· půdy písčité, •· půdy hlinité, •· půdy jílovité. • Půdní typy •V půdě jsou podle daných přírodních podmínek (podnebí, nadmořská výška, vegetace) vytvořeny vrstvy odlišné barvy. Barevná odlišnost vrstev půdy je dána různým obsahem vody, živin, různou zrnitostí a zastoupením různých organizmů. Jednotlivé vrstvy nazýváme půdní horizonty. •Půdní horizonty půdní profil Cvičení se Školním atlasem ČR •Školní atlas ČR, Kartografie Praha •1. Skupina •Úkoly •- Podle mapy půd – str. 21- najděte oblasti, kde jsou v ČR černozemě. Vyznač je v obrysové mapce ČR. •- Seznam se s charakteristikou černozemí. •- Podle mapy podnebí – str. 16 - stručně charakterizuj •podnebí v oblastech s černozemní půdou v ČR. •- Podle mapy zemědělství str. 25 – stručně popiš pěstování rostlin a živočichů v této oblasti. Cvičení se Školním atlasem ČR •Školní atlas ČR, Kartografie Praha •2. Skupina •Úkoly •- Podle mapy půd – str. 21- najděte oblasti, jaké převládají půdy v oblasti Českomoravské vrchoviny. Vyznač je v obrysové mapce ČR. •- Seznam se s charakteristikou půd, které tam jsou. •- Podle mapy podnebí – str. 16 - stručně charakterizuj •podnebí na Českomoravské vrchovině. •- Podle mapy zemědělství str. 25 – stručně popiš pěstování rostlin a živočichů v této oblasti. Cvičení se Školním atlasem ČR Společenský pohled •Školní atlas ČR, Kartografie Praha •3. Skupina •Úkoly •- Podle mapy půd – str. 21- najděte oblasti, jaké převládají půdy v oblasti Šumavy. Vyznač je v obrysové mapce ČR. •- Seznam se s charakteristikou půd, které tam jsou. •- Podle mapy podnebí – str. 16 - stručně charakterizuj •podnebí na Šumavě. •- Podle mapy zemědělství str. 25 – stručně popiš pěstování rostlin a živočichů v této oblasti. půdy Mapa půd podnebi Podnebí ČR zemedelec Zemědělství v ČR Cvičení se Školním atlasem ČR •Skupiny se navzájem seznámí s výsledkem své samostatné práce. Informační zdroje •Tématické mapy – portál životního prostředí- www.env.cz, atlasy, samostatné půdní mapy. •Fyzická geografie – pedogeografie. •Demek,J. Vybrané kapitoly z krajinné ekologie. Brno 1999. •Půdy ČR. •Noviny, časopisy. •www.mapy.cz •Vlastní fotogalerie. •