1.1 Kladení zeměpisných otázek FRAN, MARTIN Autorčino zpracování učebnice by mělo napomáhat rozvíjet schopnost „vnitřní“ motivace žáků, za kterou je považováno „kladení zeměpisných otázek“ a následné hledání odpovědí. Domníváme se, že by si stejné otázky měli klást i autoři učebních textů. Kladením zeměpisných otázek a jejich významu pro zeměpisné vzdělávání se věnuje autorka v úvodu učebnice, ze kterého vybíráme: 1. Kladení zeměpisných otázek (dotazování) – teoretická východiska Poznámka: „Tento způsob vedení výuky mnohdy může vyvolávat u učitelů, kteří jsou zvyklí na autoritativní vedení výuky, odpor. Je pravda, že vyžaduje už slušné zkušenosti učitelů a zejména důvěru žáků. I když jsou žáci vedeni ke zvídavosti, je tento proces řízený a tudíž kontrolovaný. Dotazování je založeno na lidské touze porozumět okolnímu a rychle se měnícímu světu. Zpracování učebnice by mohlo poskytnout návod, který potom může učitel dále rozvíjet. Někdy se stává, že školní prostředí tuto zvídavost potlačuje a tím odebírá žákům motivaci dozvědět se něco se zájmem o aktuální problematiku.“ Pro výběr příkladu do učebnice a následně do výuky je zapotřebí především podnítit zvídavost. Postupovat lze následovně: * najít podnět - geografové hledají podněty v reálném světě nebo jeho prostřednictvím např. prostým pohledem z okna školy… ; * vybrat zajímavé nebo sporné téma, přiměřené věku žáků; * vymyslet dostatečný počet otázek a utřídit je – jedna vede k druhé a každá poskytuje prostor pro různá zjištění; * vybrat takové otázky, které budou nejlépe odpovídat vybranému podnětu; * vybrat informace, které jsou klíčové k zodpovězení požadovaných otázek; * vybrat a vyhledat informace z příslušných primárních a sekundárních zdrojů. Kladení zeměpisných otázek a hledání odpovědí vede žáky k dovednostem, které jsou s těmito činnostmi spojené. Obecně lze říci, že je to sběr informací, třídění, zpracování a hodnocení informací. Konkrétněji to jsou dovednosti spojené s pozorováním, analýzou, kladením otázek, posuzováním, selekcí, plánováním, použitím dosavadních znalostí, reflektováním. Dále pak také s šetřením, výběrem vhodné informace, záznamem, interpretací, vytvářením závěrů, syntézou, komunikací, prezentací, organizováním, hodnocením. Shrnutí Co je účelem kladení otázek? Hlavním účelem metody kladení otázek (dotazování) u žáků je využití aktivního přístupu k učení. Žákům tak nejsou předávány zákonitosti o okolním světě pouze zprostředkovaně, ale pomocí otázek se aktivně podílejí na jejich utváření, které je kontrolováno učitelem. Učitel však musí mít schopnost rozlišovat a usměrňovat mentální aktivitu žáků. To je dlouhodobý proces, kterému se však lze rovněž do určité míry naučit vzhledem k různým schopnostem žáků ve třídě. Postupujeme od jednodušších forem práce s informacemi, jako je sběr a třídění dat, až po aktivity spojené s analýzou, interpretací a hodnocením informací. Rozpoznáním schopností jednotlivých žáků je pak klíčem k jejich aktivitě, protože dělají ty činnosti, kterým rozumí a které jsou schopni pochopit. Nicméně, je potřeba rozlišovat mezi tím být mechanicky a mentálně aktivní. U dotazování je pro žáky důležité být zapojen jak mechanicky, tak i mentálně. Mechanického zapojení dosáhneme prací v terénu nebo manipulací s materiálem. Např. rozřazováním fotografií, vytváření prostředí pomocí modelíny atd. Zároveň je důležitá intervence učitele a krátké shrnutí na konci každé aktivity. Aby tato metoda splnila svůj účel, je důležité, aby učitel: * vybral a poskytnul do výuky efektivní podnět * rozpoznal zeměpisný potenciál kladených otázek * byl schopen doplnit počet různých geografických otázek Nejefektivnější způsob jak rozvíjet dovednost kladení geografických otázek je poskytnout žákům podnět, který je pro ně zajímavý a motivuje je k vlastním zjištění o okolním světě. Jako podnět může sloužit např.: * fotografie – v případě použití v učebnici by to měla být zřetelná fotografie, která zabere většinu stránky * vycházka do okolí/ školní pozemek * video/TV program * novinový článek, příběh, artefakt, letecký snímek, pohled z okna Vybraný podnět závisí na geografickém zaměření a na věku a schopnostech žáků. Žáci se učí postupně rozeznávat geografické formulace jednotlivých otázek – postupují od dotazování se na určitá místa a jejich rysy (lidské a přírodní) po dotazování se na geografické procesy a problematiku (vliv člověk na okolní prostředí a naopak). (Zpracováno podle: Fran,M. TEACHING GEOGRAPHY IN PRIMARY SCHOOL. Learning to Live in the World.)