1 3.3 Forma zpracování diplomové (bakalářské) práce Obsah – shrnující názvy jednotlivých kapitol a podkapitol, jež poskytují přehled o logice celého uspořádání práce. ... a oddílů a pododdílů ... S hierarchií poradí vedoucí BP ... obsah vygeneruje Winword (důkladně zkontrolovat! ... občas Winword dost selže) Úvod, v němž je uveden cíl práce, - Ne 1 cíl, ale minimálně 3 a hezky v bodech! ... A přesně tak, jak jsou uvedené v projektu! stručný popis obsahu, - jakože práce má jak teoretickou část, kde ... tak i praktickou část (výsledky), kde ... zmínka o metodách, které budou v práci použity, - Opravdu jen zmínka, na to máme samostatnou kapitolu METODIKA informační zdroje, - Zmínka ... na to máme oddíl „Rešerše (literatury ke zvolenému tématu)“, který většinou nazýváme „Zhodnocení dosavadního stavu poznání řešené problematiky“ ... viz níže případně informace o výzkumném vzorku a ... - Opravdu jen stručná informace, na to, kolik vzorků a jedinců bylo odebráno, resp. hodnoceno, máme samostatnou kapitolu METODIKA! ... a důvody, které autora vedly k tomu, že si dané téma zvolil. - Určitě ... Teoretická část má obsahovat: Rešerši literatury s přehledem dosavadních poznatku o řešeném problému; - To je ono, viz výše ... oddíl „Rešerše (literatury ke zvolenému tématu)“, který většinou nazýváme „Zhodnocení dosavadního stavu poznání řešené problematiky“ ... Ztotožnění autora s některou (některými) z uváděných teorií a zdůvodnění tohoto autorova postoje; - Si nevzpomínám, kdy někdo něco takového v BP měl (spíš v DP to bývá), viz dále. Formulaci hypotéz a v případě empirického výzkumu jejich operacionalizaci; - Tomuhle říkáme „výzkumná otázka“(!), a často na to zapomínáme, že ve výzkumně zaměřené práci nesmí chybět! ... Samozřejmě, těžko se něco takového formuluje u BP, kde je cílem např. zjištění druhového spektra, vytvoření herbáře, sbírky, zjištění početností populací, zmapování rozšíření, ... čili tohle se týká většinou jen diplomek ... Tam se většinou něco ověřuje na žácích a tam musí být uvedeno, jakou hypotézu studentka testuje ... jaký výsledek očekává, že její „šetření v terénu“ přinese (např. žáci, kteří dělali laboratorku, budou mít lepší znalosti než ti, kteří ji nedělali) 2 Metody, které budou použity v diplomové práci. No a tohle máme na KBi v BP i DP jako úplně samostatnou kapitolu „METODIKA“ ... Většinou to bývá až za teoretickou částí, tzn. těsně před praktickou částí (před kapitolou „VÝSLEDKY“ ... Samozřejmě, pokud někdo má cíl provést analýzu učiva v učebnicích ZŠ (někdo takový/á mezi vámi je), tak musí uvést, jak to dělal/a (jaké učebnice vybral/a a proč, co v nich hledal/a, jak to hodnotil/a, ...) ... Pak je to součástí metodiky a ta musí být před teoretickou částí (rešerší učebnic) ... Normálně v metodice bývá popis použitých metod (s odkazy na literaturu) odběru vzorků, pomůcek (měřicích přístrojů), data odběrů (tabulka), místa odběrů vzorků (mapka) počet odběrů resp. vzorků, frekvence odběrů (např. 5 lokalit, 3 odběrová místa na každé, 3 vzorky na každém OM, 1x za 2 týdny, od června do září, ...). Také tam (v metodice) bývá stručný popis lokalit resp. odběrových míst ... Bývají tam v textu fotky ... těch pomůcek a těch odběrových míst ... a těch metod (např. fotka studentky, která kartáčkem na zuby šťourá v rezavé trubce, ze které vytéká voda ... aby získala nějaké ty rozsivky a tak ... studentka v laboratoři vypaluje nad kahanem preparát rozsivek ... fotka studenta jak smýkadlem loví na louce saranče ... student saranči pravítkem měří délku zadního stehna ... apod.) Ptejte se vedoucích, co všechno v metodice musíte mít ... Nejprve se ale koukněte se do starších BP, co mají v metodice ti/ty, kdo (u nás) dělali/y podobné (stejné) téma jako vy ... Tvůrčí část - obvykle nejrozsáhlejší část práce, jež obsahuje samostatné a tvořivé zpracování řešené problematiky‚ v případě výzkumné práce pomocí výsledku získaných deduktivními nebo induktivními postupy při zpracování práce. Pokud je současně prováděn kvantitativní výzkum, pak by mely být výsledky zpracovávány adekvátními statistickými metodami. Vyhodnocení je dobré doplnit tabulkami a grafy, které usnadňují interpretaci výsledku. Téhle kapitole říkáme praktická část (slovo „tvůrčí“ se hodí nejlíp na KVv, kde studentky vytvoří třeba sochu, ...) anebo nejlépe VÝSLEDKY ... Tabulky, grafy ... Ano, většinou míváte kvantitativní nebo semikvantitativní (+++ velmi hojný, ++ hojný, ...) výzkum, ale statistické hodnocení většinou udělat nejde (buď máte malý počet vzorků ... nebo by se porovnávaly „hrušky s jabkama“). Jsme PdF (vy budete učit na ZŠ) a tohle jsou BP (ne DP), čili nehrajeme si na něco, co nejsme a nebudeme (na vědátory). Prostě statistika je nadstandard, v BP být nemusí (nesmí, pokud data z terénu použití statistiky nedovolují). Závěr je zhodnocením splněných cílů, které byly popsány a stanoveny v úvodu. Obsahuje také shrnutí nejdůležitějších poznatku v kontextu možností jejich využití. - Rozhodně! Doplním: ... je zhodnocením všech splněných, případně i těch nesplněných, včetně zdůvodnění ... (koronavirová epidemie ... ) cílů, které byly popsány a stanoveny (uvedeny v bodech) v úvodu (přesně tak, jak jsou uvedené v projektu). Obsahuje také shrnutí nejdůležitějších/všech(!) poznatků (zjištění bakalanta) v kontextu možností jejich využití (zmínit se, že bych chtěl/a v tématu pokračovat ... udělat na to i DP). Seznam použité literatury s přísným dodržováním normy bibliografických citací. To jsme už řešili ... Na tom stále pracujete ... 3 Resumé - na závěr musí být v práci uvedeno resumé v některém ze světových jazyků, nejlépe v angličtině, v rozsahu cca 700 znaku deseti řádků, stručně charakterizujících celou práci. - Tohle je úplně špatně! ... V BP bude Souhrn (česky) a hned pod ním abstract (anglicky) ... Jde o kapitolu „SOUHRN A ABSTRAKT“ ... v rozsahu cca 1 str. ... Půl strany souhrnu a hned pod tím jeho (prakticky doslovný) překlad do angličtiny (abstract) ... taky půl strany ... U DP pak míváme SHRNUTÍ (kapitola na 1-1,5 strany) a SUMMARY (kapitola na 1-1,5 strany), což je anglický (doslovný) překlad shrnutí ... To se vás zatím netýká. A teď přijde to nejdůležitější ... !!! Před Závěrem musí být kapitola DISKUZE! ... V Diskuzi všechno, co jste zjistili/y (musíte si nejprve vytvořit jakýsi přehled ... bude se hodit i do závěru) zkonfrontujete (porovnáte) s tím, co zjistili/y ti/ty, kdo to (něco podobného) dělali/y před vámi (to už máte přehledně shrnuté ve „zhodnocení dosavadního ...“) ... Jde o srovnání výsledků vlastních s výsledky z prací jiných autorů. Diskuze v BP na KBi být musí, jinak ji nepustíme k obhajobě ... Tohle bude asi hlavní náplň vašich konzultací (v únoru a březnu) s vedoucími vašich BP ... S čím mám svoje výsledky porovnávat ... Koukněte se, jak si s diskuzí poradili/y ti/ty, kdo obhajovali/y podobnou BP před vámi ... Většina vedoucích BP doporučí nějakou tematicky nejbližší (svou) předchozí BP jako „vzor“ ... myslím spíš jako ukázku, motivaci, ... (skutečný vzor svádí ke kopírování) ... Diskuze mívá určitý styl a mívají s ní problém i začínající vědci ... Vy nejste vědci, takže se o to jen pokusíte a nikdo po vás nebude chtít, aby se vám to napoprvé povedlo ... Pokud vám s tím vedoucí nepomůžou, oponentovi se to líbit nebude (a někdy ani, když vám s tím vedoucí pomůžou :-) ... Ale to nevadí ... To už si pak už vyříkají mezi sebou :-))