Tak lehký beton Co to len Mácha?! Aha: mrtvé milenky dech. A musím na vás v jednom kuse myslet, chlapci básníci, protože KBÍel mé milenky (Host 1997) j c přece trošičku, ale jen trošičku jiný dech a milenky vlastné musejí zemřít - nebo nebyl - nebo být a zároveň nebýt, aby se staly ,tómi, které zaplňují a přeplňují tolik, ie sc z nich musíte vyip-sovat vypsat, chlapci básníci. Bůh suď (nebo: čert ví), je-li to oním líbezným krajem líného Labe, které u LitomeTic loví ohař Ohře, bochníkem Řípu a homolemi Českého středbhofí, vinicemi natyčkovanými pod Ludmiliným Mélníkenv tou krajinou to jisté je a jisté není, vždyť je to také valér rumiStníhó přechodu panelákových okrajů mést, pozvolna se v krajinu teprve přelévá-jící. ■ - . . . . , .. • v Když se jde k řece, nékteré z řek, k vodám, k hladinám, k chvění zrcadlení, tichému plynuti, o cestách za řekami,, za rybami^ krajinou; Tou krajinou to jisté je, to městy je a milenkami, zakašláním, aby se v£délo,| že jsou, že byly a tedy jsou, schovány do slov. Navždy uí. Psát verse o vícm pro se- \ be-*ybu, jnlíet je nejkrásnéjSÍ, a přece ne-; lze. Tak alespoň: co nejmíň. Jen naznačit, nakousnout, renetu jablka s ostychem podat dál, nabídnout, přenechat, podělit se o vešY ; kerenstvo úplné nahé čisté (leč ostře) vonící rybinou rumem rákosím ostřicí dýmem páleného pýru (erbovní podzim, pamatuji), poslední cigaretou, kouřenou napůl a žádná zbytečnost, jehla nůž lanko líh žaludeční šťávy hlad jsou ostré, vyhrotí varemkrev tu milování vrátí db břehů žil zpét a potom po TOM je. jeden smutný a druhý začne psát.-Vyprávětv pomlkách, aby zpév rostl. Cas mizl, je před narozením, jsou Šedesátá léta,' echo vSedního dne, pozlacené listím a je dobře číst a poslouchat. Je dobře být sám a listovat a vdechovat a cítit aroma mít prsty trochu oď hlíny a knize Špinit růžky, být v tobé sám a skrze tebe s Máchou a Jiřím H. (žiľtaky v Roudnici) být s poezií, být v poezii, bunkru básníků, které bolí svče. Dík za beton, který je tak lehký, Že Se nevnímá. - ' Milane Děžinský. Jlftí STANĚK Tfor 3(^^,5. 12. . Srvnl díl pamětí historika a básníka Zdeňka Kallsty 10-1982) jsem otevíral s určitou nejistotou. Mohou jeho vzpomínky na mládí a dospívání osíovít čtenáře stejně hluboce Jako Svazekdruhý, v němž se soustředil na svá studia, univerzitní, kariéru, protektorátnf zápas ó uchování dějinné paměti. českého národa a v neposlední řado také na zachycení stísňujíciho „ duchovního ovzduší Univerzity Karlovy v letech 1945 áž " 1948?. Nebyl Jsem jistě sám, kdo nakladatelství Atlantis podezříval, ie nejdříve vydalo túto atraktivnější část rnemoárůi á teprve po jejím nesporném úspěchu přištou-" pilo k edici dílu předchozího. Odpovědno však musím při- . . znát, ie jsem se.ve svých úvahách mýlil. V. : 4. , První svazek práce PO PROUDU ŽIVOTA v sobě skrý-.. vá čtení stejně napínavé a Inspirující. Autor se ý jeho třech celcích věnuje ranému dětství (Chouleni s pmfe-. nýrrií vfdky>, studiím na mladoboleslavském klasickém .gymnáziu (yňre proud) a básnickému zrání á hledání .i-. v dobe studia historie a zeměpisu na pražské filosofická . , fakultě. Předem nutno zdůraznit, že celé dílo působí velmi lidsky: Kalisla, který sl ^vzpomínky zapisoval vé .;■ i -Vězení, se v jilch totiž snažil vyjádřit.hluboký vnitřní pocit ;": Jnteitrfvne'prožívaného.času. Jeho mládí bylo! obdobím, neustálého hledání a objevování nových syétô> y/ceriei, eutéhticky k nám promlouvají po^. täi 8*~&*3äy ::. ^dětské duši během prvního setkání s Bohem. Podobný -;: 'charakter mají (.vzpomínky na první gymnaziální léta,-.-. z nichž vysvítá neskrývaná úcta ke klasickému vzdělání ■. .a společenský patos doby před vypuknutím prvnísvětc- i: vé války. Myšlenkový svět dítěte še nejmrazněji odráží • y bázni před učenými a přísnými profesory (hodnými., toho titulu), či v prvním setkání chlapce se smrtí, jež ho , na týdny přidusila' svou všemohoucností. Procítěně x 1 pravdivě působí I popis válečných zkušeností, .která . žceia transformovaly neměnné struktury venkovské..: a maloměstské společnosti posledních desetiletí habs? burské monarchie, -i : " . ' . . Konec druhé knihy a počátek knihy třetí zachycují . zásadní přefom v Kalistově životě. Básnické okouzleni! se'sice. objeví již při líčení první zamilovanosti, aýšak ; s koncem Raicpusko-Uherska a příchodem nového světa nabývá pestrobarevnějších obrysů; Život dospívají ■;íi,íitív,i.i. jícího mladíka zásadně proměnily volnomyšlenkářské ideje, pod jejichž vlivem vystoupil z katolické Církve a začat se orientovat veskrze levicově. Prostředí, do něhož vstoupit po svém příchodu do Prahy, rýsovaly věčné úvahy, diskuse a polemiky, jejichž podstata spočívala v negaci vSeho starého a odhalování nového, moderního, bořícího, provokujícího. V prvních Jetecri se studentův, vesmír scvrkl do zakouřených "místností Unionky, kde se v anarcho-komunlstickém kroužku scházeli Jeho stejně tápající vrstevníci. Prostřednictvím těchto styků se básnicky nadaný Kalista rychle seznámil s energicky se projevujícími autory, kteří se stali jeho přáteli, protivníky čl vzory (Neumann. Hora, Teige, Seifert, Nezval a řada dalších, v širším povědomí téměř zapomenutých jmen)Tf yv •. ' Nejniterněji přitom působí Kglistův popis velkého přátelství a, později hlúbokéjio rozchodu š Jiřím Wolkrem, . : s nimž po několik rriěsTců;sdilel nejenom byt, ale) společné básnické úspechy l.heúspechyľTato partie pamětí může být. tedy lbez nadsázky nazírána jako pestrobarev-ľný obraz každ^ehhíhó intelektuálního života Prahy dva->cátýcri leL Stejně ^vs^k měla býí chápána jako výstižný' popis lph&*]^se'í..levicově zahledění umělci ■ odtrhávali c^skutéčno$ti.'Sám Kalista sl narůstající sterilitu Iqholó prostředí dokázal uvědomit. Tápání a hledání ho'však provázelo I v jeho novém; katolictvím pro-. dchnutém světě - tento obrat je ale již náplní druhého dílu, který nelze bez toho prvého plně pochopit. Historika čtoucího knihu Po proudu života I. jistě překvapí nezájem 6 minulost I dějinnpst, který text odráží. Ustálená před-.stava o. Kalistově dějeplseckýčh sklonech, jež se měiý . projevovat už od útlého dětství, ták dostává hluboké trhliny. A stejné trhliny jistě y budoucnu způsobí četba auto-•; rových vzpomínek po rocel 948, které se k již dnes dychtícím čtenářům bohužel dostanou až po mnoha a mnohá letech. . . MARTIN NODL ■ t ......____ _' . ZDENĚK KALISTA: PO PROUDU ŽIVOTA L, vydal Atlantů