1 Aktuální požadavky k ukončení předmětů CJp205 a CJp407 Altern. met. výuky ČJ 1 1. Průběžné plnění seminárních úkolů dle pokynů vyučující • 1. kapitolu ze skript Košťálová a kol. (ve stud. materiálech) – přečíst každý sám (byť můžete sdílet své postřehy ve skupině – mimo čas semináře) • každý i každá napíše evaluaci „probraných“ metod (do portfolia) – vždy do dalšího týdne od „probrání“ metod na semináři – svou evaluaci vloží v daném týdnu do odevzdávárny do složky 1. evaluace probraných metod (max.1 3 metody každý týden, ovšem kdo chce, může i více…) • skupinová příprava na výuku dle rozpisu v excelu • přípravu na výuku zpracováváme s ohledem na cíl výuky; cíl je vlastně výchozí bod, dle kterého promýšlíme průběh výuky, výběr metod... (umění formulace cíle? dohledat, vygooglit; dobrovolně: tematizovat na semináři) 2. Vedení portfolia Obsah portfolia • písemné evaluace k probraným metodám (viz také výše) • texty k probraným metodám primárně z mluvnice či slohu pro 2. stupeň ZŠ nebo víceleté gymnázium (mohou, ale nemusejí připravit studenti chystající prezentaci na daný seminář); sekundárně mohou mít dané texty i literárněvýchovný rozměr 3. Finální individuální příprava: Prezentace či word (či ?) jedné vyučovací hodiny dle fází E-U-R Prezentaci/word/přípravu vložte prosím do odevzdávárny (složka 3. finální indiv. příprava) a mailem mi oznamte, že máte odevzdáno:2 vermirovsky@ped.muni.cz Obsah prezentace: Využití metod kritického myšlení pro rozvoj českého jazyka, literatury, komunikace či slohu na 2. stupni ZŠ nebo v prvních ročnících víceletého gymnázia. 1 Resp. potřebujete-li ohraničení shora, tedy nechť je to číslo 3. 2 Ukázka tzv. „předpřítomného času“ (na anglický způsob) v češtině. 2 Příprava na min. 1 vyuč. hodinu, téma dle vlastní volby (lze propojit s jiným aktuálním seminářem dle potřeb studentstva). Při vytváření finální prezentace (i jednotlivých dílčích úkolů) brát v potaz formativní hodnocení. Viz (krom prezentace na youtube)3 i knihu: Wiliam, Dylan. Zavádění formativního hodnocení. (2016) Další tipy jen namátkou: R. Čapek: Líný učitel (1–3) R. Čapek: Moderní didaktika Tereza Kaplanová: Mluvnice češtiny vyučovaná metodami kritického myšlení https://is.muni.cz/th/wuv3a/ Učebnice: S. Štěpáník: Školní výpravy do krajiny češtiny (didaktika českého jazyka pro ZŠ a VG) (2020) Struktura indiv. záv. příravy: • ročník • probíraná látka • klíčové kompetence • časová dotace • pomůcky • popis průběhu vyučovací hodiny • text/texty pro práci v hodině Termín odevzdání úkolu č. 3: 1. „vlna“: termín do konce listopadu 2. „vlna“: do konce semestru (tj. první týden v lednu) 3 https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=DWhEh56llpc&ab_channel=ProjektSYPO, 27.10.2020.