Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 Marketing Ing. Nikola Straková Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Marketing = společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují a požadují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných výrobků s ostatními (Kotler, 1991) Základní pojmy marketingu: ̶Potřeby, požadavky a poptávka, produkty, hodnota, náklady a uspokojování, směna, transakce a vztahy, trhy, marketing a zástupci na trhu Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 ̶Potřeba = pocit nedostatku ̶lidé potřebují potravu, ošacení, obydlí, bezpečnost, majetek, respekt, … ̶Požadavek = tužba po specifickém uspokojení potřeb ̶Američan potřebuje jídlo – koupí si hamburger, ředitel potřebuje respekt – koupí si Mercedes, ̶obyvatel Bali má hlad – uspokojí ho mango, potřebuje respekt – vyrobí si náhrdelník z lastur ̶Potřeb je málo, požadavků je mnoho ̶Poptávka = požadavky na speciální produkty, které jsou podloženy schopností a ochotou si je koupit ̶Mnoho lidí by si chtělo koupit Mercedes, ale málo kdo může a je ochoten si ho koupit Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 ̶Výrobky = cokoli, co může být nabízeno někomu proto, aby uspokojil potřebu nebo požadavek ̶Fyzický výrobek : auto, TV, mikrovlnka ̶Služby: herec v divadle (osoba), dovolená na Floridě (místo), cvičení (aktivita), taneční klub (organizace) -> služby jsou poskytovány prostřednictvím fyzických předmětů a ostatních prostředků ̶Hodnota, náklady a uspokojení ̶Při volbě mezi mnoha výrobky spotřebitel zvažuje jejich hodnotu, náklady a uspokojení ̶Př.: dojíždění do práce v délce 10 km Výrobky uspokojující mou potřebu: kolečkové brusle, kolo, motocykl, auto, taxi, autobus, vlak = SOUBOR VOLBY VÝROBKŮ Mé potřeby: bezpečnost, rychlost, snadnost, úspornost = SOUBOR POTŘEB Jak se rozhodnu? -> Vytvořím odhad hodnoty každého výrobku při uspokojování mých potřeb.->nejvýhodnější je pro mě automobil. ALE je drahý! L =>každý výrobek zahrnuje náklady (když si koupím auto, musím se vzdát více ostatních věcí L). ̶Před samotnou volbou výrobku zvažujeme jeho hodnotu a jeho cenu. Zvolíme ten výrobek, který vytváří více hodnoty na 1Kč. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 ̶Směna: nutná podmínka pro vznik marketingu! Jeden ze čtyř způsobů, jak lidé mohou získat výrobek. ̶1. způsob = samovýroba (hlad – lov, rybolov, sběr) ̶2. způsob = přinucení (hlad – zápas o jídlo, ukradnutí jídla někomu jinému) ̶3. způsob = žebrání (hlad – žebrání o jídlo) ̶4. způsob = směna (hlad – výměna jídla za peníze, jiné zboží nebo službu) = směna je získávání žádoucího výrobku od někoho nabídnutím něčeho jiného na oplátku ̶ ̶Trh: místo, kde se shromažďují kupující a prodávající, aby směňovali své zboží/ soubor kupujících a prodávajících, kteří provádějí transakce určitých výrobků ̶Trh s byty, trh s obilím, … ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Marketing a obchodníci ̶Marketing je práce s trhy, kde jsou realizovány potenciální směny s cílem uspokojit lidské potřeby a požadavky ̶Obchodník je někdo, kdo hledá něco potřebného, někoho jiného a je ochoten nabídnout ve směně něco s hodnotou ̶Usiluje o to, aby někdo něco prodal nebo koupil, je kupující i prodávající Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Systém marketingu ̶Běžně je obchodníkem firma, která pomocí svých zprostředkovatelů posílá výrobky konečným uživatelům. Je ovlivňována dodavateli a silami okolního prostředí = systém marketingu ̶(Kotler, 1991) IMG_4183.jpg Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Marketingové řízení = proces plánování a provádění koncepce, tvorby ceny, propagace a distribuce myšlenek, zboží a služeb s cílem vytvářet směny, které uspokojují cíle jednotlivce a organizací -Má za úkol ovlivňování, úroveň, načasování a složení poptávky způsobem, jenž pomůže firmě dosahovat jejich cílů = řízení poptávky Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Marketingoví manažeři ̶Zabývají se: marketingovým výzkumem, plánováním, realizací a kontrolou ̶V rámci plánování rozhodují o: ̶Cílových trzích ̶Umisťování na trhu ̶Vývoji výrobku ̶Tvorbě ceny ̶Distribuci výrobku ̶Komunikaci ̶Stimulování prodeje Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 Marketingové koncepce ̶Směna na cílových trzích se týká: ̶Organizace ̶Zákazníků ̶Společnosti -> jejich zájmy jsou velmi často konfliktní ̶5 různých koncepcí, podle nichž by organizace měly vést svou marketingovou aktivitu 1.Výrobní 2.Výrobková 3.Prodejní 4.Marketingová 5.Sociálně marketingová Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Výrobní koncepce ̶Spotřebitelé budou mít v oblibě ty výrobky, které jsou široce dostupné a za nízkou cenu („zvyšte výrobu, snižte cenu“) ̶Pro výrobně orientované organizace ̶Vhodné v situaci převisu poptávky nad nabídkou (rozvojové země) ̶Spotřebitelé jsou zainteresování na získání výrobku více než na jeho pěkných vlastnostech ̶Vhodné v situaci, kdy zvýšením produktivity chceme snížit vysokou cenu výrobku ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 Výrobková koncepce ̶Spotřebitelé si oblíbí ty výrobky, které nabízejí větší kvalitu nebo výkon ̶Orientace na vyrábění dobrých výrobků a jejich postupné zlepšování ̶Př.: Luxusní zboží, nové technologie Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 Prodejní koncepce ̶Spotřebitelé, kdyby byli ponecháni sami sebou, tak nekoupí dost výrobků organizace => organizace musí vyvíjet agresivní prodejní a propagační úsilí ̶Nejčastěji se používá u „nevyhledávaného zboží“ ̶Pojištění, encyklopedie, … ̶Silně je využívána reklama, podpora prodeje Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Marketingová koncepce ̶Klíč k dosahování cílů organizace spočívá v určování potřeb a požadavků cílových trhů a v poskytování jejich požadovaného uspokojování účinněji a efektivněji než konkurence ̶Vyrábět to, co se bude prodávat, ne se snažit prodat to, co můžete vyrobit. ̶Zaměření se na potřeby kupujícího (ne prodávajícího) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15 Sociálně marketingová koncepce – koncepce společenského marketingu ̶Úkolem organizace je určovat potřeby, požadavky a zájmy cílových trhů a poskytovat žádoucí uspokojování ´činněji a efektivněji než konkurenti způsobem, která zachovává nebo zvyšuje blahobyt spotřebitele a společnosti ̶Reakce na zhoršování ŽP, nedostatek zdrojů, růst populace, světový hlad, bídu, … ̶Udržování rovnováhy mezi ̶ziskem podniku – spokojeností zákazníka – veřejným zájmem