Hudebnost, hudební schopnosti Hudebnost – vztah k hudbě spojený s určitou úrovní hudebních schopností Hudební schopnosti: Struktura hudebnosti (František Sedlák): – složka předpokladová (fyzické vlastnosti, dovednosti, znalosti...) – složka aktivační (motivace k hudebním činnostem, hudební zájmy, volní vlastnosti...) – složka sociální (vliv okolí, rodiny, školy, vrstevníků, médií....) Názory na hudebnost: – nejprve převládá názor, že hudební schopnosti jsou dané pouze vrozeným talentem (dědičnost) – později se odlišuje hudebnost a hudební nadání – rozvoj hudebních schopností závisí také na dalších faktorech: – velký vliv má působení učitele J. A Komenský – je možné hudebně rozvíjet všechny děti (Informatorium školy mateřské); v raném věku jsou hudební podněty významným nástrojem utváření a rozvoje mozku Vladimír Helfert – za základ hudebnosti nepovažuje nadání, ale potřebu slyšet hudbu, kladný vztah k hudbě (publikace Základy hudební výchovy na nehudebních školách z roku 1930) „...v každém člověku dříme aspoň jiskřička hudebnosti.“ – rozdělení hudebnosti na aktivní (např. hudební činnosti) a receptivní (poslech) – hudebnost je vlastností lidské psychiky, všichni lidé mají mít možnost hudební výchovy, která je součástí harmonického rozvoje osobnosti Ivan Poledňák: hudebnost jako „kategorie vyjadřující vztah člověka k hudbě“, závisí na stupni integrace hudby do struktury osobnosti a až pak na úrovni hudebních schopností Diagnostika hudebnosti – chceme poznat stav hudebních schopností, příp. odchylky metody standardizované – test, dotazník, podrobný návod na použití a vyhodnocení nestandardizované – neověřené, učitelé si je vytvářejí sami Rozdělení testů – dle hudebních činností: a) výkonnostní – hudebně-sluchové schopnosti, rytmické cítění, melodický sluch, harmonické cítění, hudební paměť, smysl pro symetrii hudební věty, smysl pro hudební výrazové prostředky b)vědomostní – notace, znalost hudebních forem, hudební historie (zvukový dotazník) c)dovedností – pěvecké schopnosti, schopnost reprodukce, nástrojové dovednosti d)testy hudebně-tvořivého myšlení anamnestický dotazník – hudební aktivity žáka i členů rodiny, docházka do ZUŠ, motivace k hudbě od rodičů, návštěvy koncertů a divadla, podíl multimédií na poslechu hudby, hudební preference, další okolnosti žákova kontaktu s hudbou apod. poruchy hudebnosti: amúzie – vrozená nebo získaná neschopnost rozumět hudbě (patologické změny např. po onemocnění CNS), poznávat ji, chápat hudební vztahy, nezájem o hudbu, tzv. hluchota pro melodii a tonalitu (nepozná ani známou melodii), neschopnost synchronizovat pohyb s hudebním rytmem apod.; dle literatury jí trpí pouze 2–3 procenta populace nejčastější problém: hudebně nerozvinuté děti – nutno motivovat a dát zažít úspěch (volit vhodné a jejich schopnostem přiměřené činnosti), nevylučovat z hudebních aktivit!!! hudební gramotnost – schopnost rozumět hudebnímu zápisu (Z. Kodály) muzikalita – schopnost sdělovat hudbou nějaké další poselství, komunikovat pomocí hudby (tuto vlohu je třeba rozvíjet)